Verschil volume in nummers

Weet iemand of je nummers die een verschillent volume hebben gelijk kan maken. Ben zelf een bluetooth speaker aan het maken nu heb ik alleen het probleem dat sommige nummers heel zacht klinken maar andere nummers weer heel hard. Ik kan de volume knop wel opendraaien bij een zacht nummer,maar als er dan een hard nummer komt dan blaas ik hem mischien wel op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Veel afspeelsoftware heeft een "normalize" functie. Anders heel je MP3-collectie met mp3gain bewerken.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het freeware programma : "MP3 Direct Cut" is er prima voor geschikt. Het kan trouwens nog veel meer. Ik gebruik het naar volle tevredenheid voor die normalize functie (alle volumes gelijktrekken).
Is tevens ook een (eenvoudige) speler, editor enz...., die vrijwel niks processoractiviteit opeist.
Is slechts 300Kb groot. Let wel => spijtig genoeg alleen geschikt voor MP3 bestanden.

Om al je songs gelijktijdig te normaliseren naar eenzelfde volume ga je best te werk als volgt :
1 : Plaats al de betreffende songs in eenzelfde map.
2 : Open 1 liedje met de player
3 : Toets "Ctrl" + "B" in en je krijgt de lijst te zien van al de songs in die map.
Vink aan : Normaliseer (eventueel en het meest logische is om "Only Save" uit te vinken en voor Destination -> "Overwrite Originals" te kiezen.
Verder kan je nog wat instellingen wijzigen indien gewenst zoals het volume, stilte detectie,fade in fade out, .....
Echt heel eenvoudig.

Hier de link naar de maker en de download :
http://mpesch3.de1.cc/mp3dc.html

Op 22 augustus 2016 20:17:14 schreef T-sec:
Advies: Normalize op 0db.

Normalize trekt het volume van de nummers niet helemaal gelijk.

Een programma dat met iets zoals 'ReplayGain' werkt, doet dat wel.

Dat heeft te maken met de compressie die op heel veel (moderne) muziek zit. Zie 'Loudness War'.
Daarom zal een 0dB-genormaliseerd oud nummer véél zachter klinken dan een 0dB-genormaliseerd modern pop-nummer.

Vergelijk bijvoorbeeld een nummer van Chuck Berry of The Beatles met iets van David Guetta.

Mijn advies: luister je alleen één muziekstijl en periode (modern of juist oud)? Dan kom je perfect weg met 'Normalize' aan te schakelen.

Luister je alles door mekaar, zoals ik? Dan heb je een programma nodig dat het volume werkelijk 'effent' (op basis van bijvoorbeeld ReplayGain). EDIT: ikzelf speel mijn muziek af met MediaMonkey, deze heeft een ingebouwde plugin hiervoor. Als ik het goed heb, heeft Foobar dat ook.