Foutcode E5 Smeg vaatwasser maar toch water...

Wie kan mij helpen met het volgende probleem...

Mijn vaatwasser, smeg - sta6143, circa 6 jaar oud - geeft sinds kort de foutmelding E5. Vaak pas nadat het programma al even gedraaid heeft en er ook al water gebruikt is door de vaatwasser.

Gebruiksaanwijzing geeft bij deze code aan dat er sprake is van een afwijking tijdens het vullen met water maar dat klopt dus niet, tenminste niet voor begin van het programma..

Heeft iemand ervaring met deze foutcode wat later in het programma? Ik kom online wel vaker foutcode E5 tegen maar niet met de toevoeging dat er in begin van het programma wel water gebruikt wordt door de vaatwasser. Wat kan de oplossing zijn? Mijn vader heeft de vaatwasser al naar voren gehaald en filter schoongemaakt...

Soms is het zeepbakje wel open, soms niet (dan geeft de vaatwasser al vrij snel na start programma de foutmelding). Ik heb alle programma's geprobeerd en allemaal geven ze deze foutcode. In begin wilde af en toe de vaatwasser af en toe toch nog wel eens een geheel programma doorlopen zonder problemen en had ik af en toe de foutcode maar nu heb ik de foutcode elke keer.

Wellicht nog detail om te melden: als vaatwasser in begin programma met water vult, hoor ik een piepend geluid dat stopt zodra ik de warmwaterkraan van mn gootsteen of mn qooker aanzet?? Is dat een hint tot de oplossing?

Hoor graag jullie tips, voordat ik de service afdeling van smeg laat komen (die heb ik al wel gebeld en zij geven eigenlijk aan dat ik beter een nieuwe vaatwasser kan kopen?)...

Bij voorbaat dank!
Petra

kalkaanslag in de kop of filter waardoor de machiene moeilijk water pakt? vooral omdat het in het begin sporadisch was en nu verergerd

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

als je de fout krijgt, hoor je de circulatiepomp dan wel lopen? dus de hoofdpomp, niet die voor de afvoer.. zo niet aanloopcondensator stuk. dat uit zich vaak af en toe in het begin en later blijft dit.

vaak herkenbaar aan het water innemen, maar dan niet het geluid van spoelend water omdat de pomp niet loopt.

een bekend probleem is ( weet niet of deze machine en merk dit had ) was de watertoevoer die te weinig doorvoer geeft en zo de machine niet gaat lopen omdat de tijd verstreken is waarin de machine vol had moeten zijn.

dit kan het waterslot aan de kraan zijn wat te weinig doorvoer geeft wegens vastzitten, fiter vol of klep stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als je de plint aan de voorzijde los schroeft (twee schroefjes) dan zie je aan de rechterkant een drukregelaar zitten.
Deze zit met een zwart slangetje verbonden aan de de onderbak in het midden.
Er zitten meestel twee slangetjes op de onderbak, maar je moet de rechtse hebben.
Als je dit slangetje los trekt en er even een ander slangetje op drukt dan even heel hard blazen.
Hierna het slangetje weer monteren en proberen.
Meestal is de klacht dan weg.
Het beste is met een klein pompje wat water door te persen, maar weinig mensen hebben zoiets liggen.

jerome

Golden Member

Op 22 augustus 2016 20:59:37 schreef CVT:
Het beste is met een klein pompje wat water door te persen, maar weinig mensen hebben zoiets liggen.

Dan maar de fietspomp met water vullen en gebruiken als injectiespuit :-).

Fijn dat jullie meedenken! ik ga deze tips met mn vader doornemen!

Ik hoor direct na starten van elk programma een pomp starten en lopen en ik hoor water (de vaat is ook nat als ik de deur open na de piepjes). Ik weet niet zeker welke pomp ik dan hoor lopen...neem aan de waterpomp (is dat hetzelfde als de hoofdpomp/circulatiepomp)?

Mijn vader had ook al geopperd dat er wellicht iets is met de watertoevoer (te weinig waterdruk of zo). Verderop in het programma is het inderdaad een tijdje stil (dan hoor ik even niets, geen pomp, geen water en dan draait er niets) en korte tijd later volgen de piepjes dat er iets mis is... Dus lijkt inderdaad dat de vaatwasser wacht op water. terwijl er in het begin wel water stroomde.

Die tip met het slangetje en de drukregelaar, heeft dat ook te maken met de watertoevoer? Is die drukregelaar voor de waterdruk? (sorry, geheel niet technisch:)

Ik laat jullie weten of het gelukt is en ik geen nieuwe vaatwasser hoef te kopen!:)

Dank alvast!
Petra

Bijna alle vaatwassers beginnen met afpompen.
Hierna nemen ze water en krijgen een bepaalde tijd om dit te doen.
Tijdens het water nemen zal een drukregelaar dit opmeten en de spoelpomp starten en het water nemen stoppen. Als dit te lang duurt zal de machine stoppen en in storing gaan.
Je kan dit testen door de deur te openen op het moment dat je de piepjes hoort. Als je water op de bodem ziet staan is waarschijnlijk de onderbak verstopt.
Het kan ook zijn dat het water nemen te lang duurt omdat de kraan is verkalkt.
Dit kun je controleren door de aquastop van de kraan los te draaien en kijken of er een krachtige straal water uit komt.

Shiptronic

Overleden

Word het water wel warm? als dat te lang duurt kan er ook een fout ontstaan

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja volgens mij wordt het wel warm want ik zag geloof ik wel damp. ik check!

Als die onderbak verstopt is (als er water op de bodem staat), hoort dat probleem dan bij dat de oplossing van het doorblazen van dat slangetje?

Al geloof ik niet dat ik water in de bodem gezien heb tot nu toe...maar ik zal dat eens testen (ik open de deur volgens mij altijd enige tijd na de piepjes, ik zal dat nu eens direct doen om het water op de bodem te controleren).

We gaan zeker de kraan op kalk controleren en krachtige straal!

Ik laat jullie weten!
groet,
Petra

Welke lampjes knipperen als de machine piept?

eerste lampje en derde lampje van links knipperen, dus sproei programma en 60-70graden programma. En lampje onder pan, vijfde lampje van links staat aan.