Erg algemene vraag: Zilver epoxy, waar te koop?

De titel zegt het al, ik zoek een zilver epoxy om een ceramisch warmte element te repareren. De las (tenminste dat gok ik zo) heeft losgelaten en het draadje ligt er dus af.

Gaat om een soldeerbout waarvan geen vervangend element beschikbaar is, meer sentimenteel dan echt wat waard.

Maar wil het toch graag proberen te repareren.

Zilver epoxy is voor zover ik kan vinden geleidend, hittebestendig en daarmee dus geschikt voor de klus.

Bison heeft een geleidende tweecomponentenlijm gemaakt, maar volgens mij zijn ze daar mee gestopt.
Ik vrees ook dat het niet gaat werken bij een soldeerboutelement. Epoxylijm ontbindt bij ongeveer 150 graden en een soldeerbout wordt veel heter.

Dat is jammer, ik las juist positieve berichten.

Is er een andere manier om het losse draadje weer vast te zetten?

Lassen ben ik ook tegen gekomen, 250ms laagste amperage met een TIG, maar die heb ik niet.

Shiptronic

Overleden

Klemmen een optie ? Solderen word het hem in ieder geval niet :) (of een juwelier die kan hard solderen, maar dan moeten de materialen zich wel laten solderen))

Kan je een plaatje posten van de situatie, dan is het makkelijke beoordelen wat je er mee kan.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 24 augustus 2016 09:33:06 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Misschien kun je de eindjes aan elkaar krimpen met een adereindhuls. Maar dan moet er wel ruimte zijn voor de krimptang om er tussen te komen.

ik heb dat ook eens gehad bij een stannol station. de draad van het element was op een keramisch plaatje aan het element gelast, en dat was losgekomen. niet echt reparabel helaas, gelukkig bleek daar nog een losse bout van te koop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Nooit zelf geprobeerd, maar een oud collega van mij laste met twee aangepunte koolstaven uit een batterij en een accu. Een puntlas dus. De koolstaafjes hechten niet aan het materiaal. Valt te proberen als laatste redmiddel.
Als het voor een (PHILIPS) desoldeerbout is, dan vind je op het www bruikbare alternatieven.

paar dikke elco's parallel zetten tot je een 100 000µF hebt op een 30-40V.
2draden maken met koperen harde punt. eentje al bevestigen aan de elcos, de 2de nog niet.
de koperen punten plaatsen op de plaats waar je wil lassen met een mm ruimte tussen en dan de verbinden met de elco brug leggen. t gaat vonken geven, dat verzeker ik u. maar met 100 000µF op 36V heb ik al 2-3mm van een schroevendraaier weggesmolten (ik dacht de slimme te zijn en eens snel die elco's te ontladen).

desnoods eens kijken naar een klein puntlas apparaat waar ze batterijpacks mee opbouwen. bestaan ook hopen doe-het-zelf kitjes van.

je kan ook gewoon eens een lasserij contacteren hé. die doen dat wel ff snel tussendoor.
ik weet een lasserij zijn waar ze trappen op maat maken, en ik ga daar ook voor alu en magnesium velgen te lassen, staalvelgen door te slijpen en een band tussen lassen, alu frames voor zitjes lassen,...

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 24 augustus 2016 10:59:23 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Helaas even niet thuis op dit moment dus de foto houden jullie tegoed.

Het is een standaard keramisch verwarmingselement, de 2 contactpunten zijn te vergelijken met een pad op een pcb, een klein oppervlak waar in dit geval een draadje (vaste kern) aan vast zat.

Het is waarschijnlijk gelast en het zal een zwakke las zijn geweest, het draadje is er namelijk intact van losgekomen en heeft een holletje (U vorm) in het contactpunt achtergelaten.

Het element word plm. 375 graden, het gaat om een oude, geërfde, soldeerbout van 60w (220v element).

Lasbedrijven ken ik zo niet hier, zal ik moeten zoeken. Autogarage durf ik niet aan ivm beunhazen.

auto garages hebben daar al geen goeie lasposten voor. die kopen apparaten om staalplaat of uitlaten te lassen, geen klein draadje.
bijkomend zijn er weinig garages die goeie lassers hebben. daar ben je veel beter bij een bedrijf die op laat laswerken uitvoert (bv trapleuning die over meerdere verdiepen in 1 stuk doorloopt). daar werken namelijk de echte lassers

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Precies, zal het eens vragen. Hoe houdt koperdraad zich in een dergelijke las? :)

Accu met 7ah heb ik nog wel haha

evdweele

Overleden

Op 24 augustus 2016 11:16:41 schreef fcapri:
(bv trapleuning die over meerdere verdiepen in 1 stuk doorloopt)

De vergelijking van een ijzeren trapleuning met een dun koperdraadje lijkt me wat ongelukkig gekozen.
Het koperdraadje zal heel snel zijn verdampt.

Misschien valt er iets te proberen met een lage spanning (met voldoende stroomsterkte) op het draadje en de andere kant van de spanning op het element. En dan met het draadje het element aantikken.
Vergelijkbaar met de methode zoals men vroeger gloeilampen "repareerde". De gloeidraad heen en weer schudden tot de afgebroken einden contact met elkaar maakten.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 24 augustus 2016 11:57:00 (37%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Geen idee of puntlassen hier kan.

Ik heb eens een kleinigheid laten puntlassen bij een technische school. De leraar deed het (gratis) als demonstratie voor zijn leerlingen. Goede oplossing voor mij toen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ga eens wat rondbellen / mailen wat er mogelijk is ;) denk dat dit de meest verstandige optie is. Zeker gezien de 220 die je niet door je donder wil krijgen door een los draadje.

Shiptronic

Overleden

Vandaar ook de juwelier, die zijn iets fijn gevoeliger.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hardsoldeer zou maar te gebruiken zijn tot 300 graden?

Als je de bout wil opsturen, of er mee tot in België rijden, kan ik ze wel proberen tig lassen. Minimum stroomsterkte is 10A dus ik kan niet beloven dat het goed gaat, maar ik heb al wel zeer dunne draadjes aan elkaar gelast.
Het hangt een beetje af van het materiaal, als er vreemde metalen of vervuiling in zitten is tig bijna niet te doen.

Bedankt voor het aanbod, ik zal het zeker in gedachten houden als ik er met de juwelier niet kom! Even nagaan tot welke temperatuur diverse hardsoldeermiddelen gaan.

Elkolassen: Laad een vette elko op. Neem twee koperen draden, bv installatiedraad dicht bij elkaar, aangesloten op de elko. Draden zeer dicht bij elkaar (geen kortsluiting maken!), eventueel een keramisch plaatje ertussen. Dan op de losse draad duwen die op het oppervlak ligt waaraan hij gelast moet worden. Resultaat is dat de draad zichzelf vastlast.

Enig spelen met capaciteit en spanning kan nodig zijn.

Overigens ook een beproefd concept om kortsluitingen in een beeldbuis weg te branden, dat heb ik er ook een keer met goed resultaat mee gedaan.

Net bij een juwelier geweest, die sprak beroerd Nederlands, verhaal uitgelegd.
Ja is nu gesoldeerd met zilversoldeer!

Naar huis, niet vertrouwen en soldeerbout er op gezet, direct los.
Lekker dan maar weer.

Dat "lassen" met Elco's of accu durf ik niet zo goed aan.
Dus wederom een poging doen bij een andere juwelier.

Arco

Special Member

Solderen wordt niks. Beter naar een zaak gaan waar ze kunnen stiftlassen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toch snap ik het niet helemaal, het smeltpunt van hardsoldeer (55%) ligt op 650 graden. Griffin zegt op de verpakking geschikt tot 300 graden.

Als het niet smelt, waarom kan ik het met 365 graden dan niet gebruiken?

Daarna dichtsmeren met bijv. uitlaatcement voor de stevigheid.

Laasen is geen optie volgens het lasbedrijf waar ik net ben geweest, te klein vlak om massa mee te maken. Stiflassen is volgens mij leuk als je 2 platen hebt waarbij je 1 stift onder je werkstuk aan kan brengen.

Arco

Special Member

We weten niet hoe het ding eruit ziet of in elkaar steekt, dus valt er niet veel zinnige raad te geven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Da's waar, die was ik nog verschuldigd, kiekje met de telefoon, hopelijk is het te zien: