Druppels(bevriezing) achterkant(binnenkant) koelkast

Ik heb een nieuwe koelkast aangeschaft. het gaat om een Zanussi zrg16602wa. Het valt me op dat de achterwand bedekt is met druppels(soms ijs) en als ik goed luister hoor ik de druppels ook vallen. Is dit normaal?

Mijn vorige koelkast(Candy cr 162) had dit namelijk niet.

Alvast bedankt voor de reactie!

maartenbakker

Golden Member

Als het goed is zit er een gootje onder om de druppels op te vangen en af te voeren. Of het echt bevriest hangt een beetje van de constructie af, maar bij mijn weten is dit normaal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat klopt dat de druppels er als ijs afvallen. Staat het super of lage temperatuur knopje misschien aan ( indien aanwezig)?? Dan gaat de koelkast als een malle in de ontdooicyclus. Of dit is een volledig actieve ondooicyclus kast. Dus klopt

Nog een andere vraag:
Als ik de koelkast aansluit op een dubbele wandcontactdoos, kan ik dan de andere ingang veilig gebruiken voor meerdere apparaten(tegelijkertijd) met een verlengstekkerdoos? En hoe belangrijk is een geaard contact hierin?

pietplof

Golden Member

Ja, m.i. Kan dat.
Als je bedoelt of de snoercentrale van aardcontacten moeten zijn voorzien is dat afhankelijk van de apparaten die je wilt aansluiten.
Als het b.v. allemaal schermerlampjes zijn en/of andere dubbel geïsoleerde verbruikers kan het aardcontact achterwege blijven.
Bestaat de kans dat er geaarde verbruikers moeten worden aangesloten zijn aardcontacten noodzakelijk.
Ondergetekende zal altijd geaarde snoercentrales gebruiken.

festina lente

In geval het volgende:

- Dubbele wandcontactdoos: Hoeveel apparaten mag je per contact tegelijkertijd gebruiken en waar hangt dit vanaf. Ik kan me voorstellen dat een wasmachine en een droger op een contact veel stroom vragen.

Is geaard altijd beter dan ongeaard aansluiten?

maartenbakker

Golden Member

Als er een geaarde steker aan het apparaat zit, is geaard aansluiten altijd beter. Eigenlijk de enige juiste oplossing. Als er geen geaarde steker aanzit, maakt het niet uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als er geen geaarde steker aanzit, maakt het niet uit.
Beetje kort door de bocht.
Als er van fabriekswege geen geaarde steker aan zit, zal het wel een klasse 2 (dubbel geïsoleerd) apparaat zijn.
Je moet er altijd beducht voor zijn, dat iemand een passende steker zonder aarde aan een apparaat heeft gezet, dat feitelijk wel geaard moet zijn.

Buzzy

maartenbakker

Golden Member

Goed punt, maar tegenwoordig zal je dat vaker andersom tegenkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."