Garagepoort sluiter

Wie kan mij helpen met het volgende:

Na verschillende keren onze gagagepoort te hebben laten openstaan (met diefstal tot gevolg) heb ik besloten om mijn poort automatisch om het uur te laten sluiten om het uur.
Mijn domoticasysteem geeft dus om het uur een puls af van 1 tot 300 seconden. Dit kan ingesteld worden per 5 min.
Momenteel krijgt een zwaailicht om bv. 24.00 uur een puls van 5 min en om 24.05 de poort een puls van 1 sec om naar beneden te gaan. Dat werkt maar 5 minuten is veel te lang.
Wat ik zou willen is de domoticapuls van 24.00 uur maar 30 seconden laten duren en parallel daarmee de schakeling aansturen die ik hierna zal uitleggen.
De schakeling die ik vraag zou een relais moeten sturen na 25 seconden en die maar 1 seconde laten aantrekken. (langer mag niet omdat anders de beveiliging niet werkt)
Kortom: 24.00.00: zwaailicht aan, 24.00.25: poort naar beneden, 24.00.30: zwaailicht uit.

extra tijdrelais toepassen? is de zwaailamp elke nacht 10 minuten laten branden niet wat ruim voor alleen de poort dicht te laten lopen? lijkt me dat 1 minuut ervoor en erna ook genoeg is.

anders denken buren straks dat het alarm afgaat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Kan dat niet in de Domotica ingesteld worden?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob040

Golden Member

Volgens mij kan dat met twee timers (NE555) als je het ouderwets wilt doen.
De 1 sec. puls uit de domotica stuurt het zwaailicht aan en zet de eerste timer (25 sec.) in gang. Die timer uitgang stuurt de poort dicht en de tweede timer (5 sec.) aan. De tweede timer schakelt het zwaailicht uit.

Elk uur wordt dat riedeltje herhaalt, maar je zult ook een overrule moeten hebben als de poort net op het hele uur niet dicht moet gaan. Komt dat vanuit de domotica?

Modern los je dat met een PIC op.

KGE

Golden Member

Kun je niet beter detecteren of de poort dicht is ?
En wanneer dat na een bepaalde periode niet het geval is dan de opdracht geven om de poort dicht te doen?
Wanneer dat dan ook niet lukt kun je alarm slaan...

De stappen van het domoticasysteem zijn per 5 min.
Heb het al opgelost met een tijdrelais met pulsfunctie.
Bedankt voor de antwoorden!