"kokende" tin

Hallo,

Tijdens reparatie van een subwoofer (die hoogst waarshijnlijk last heeft van slechte solderingen).
Kwam ik tijden het solderen van diverse solderingen, eilandjes tegen waarvan de tin begint te borrelen, de tin pakt ook zeer slecht aan het eilandje en component. Zoals te zien is aan R109 en J120

Ligt dit aan de gebruikte flux of tin van de subwoofer fabrikant?
Of is hier iets anders van op toepassing?

duck-tape does miracles...so do I
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha Peter R

Dat is reflow gesoldeerd ik denk met Bismuth misschien geef dat een reactie?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Thevel

Golden Member

Tin is vervuild (geen idee waarmee)
Soldeer wegzuigen met Desoldeer Litze en opnieuw solderen.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Dat is de flux / vloeimiddel die gaat "borrelen" als je dat eiland verhit.

Als een verbinding al rot is, dan kan de aansluiting gecorrodeerd zijn waardoor nieuwe tin niet meer lekker hecht.
In dat geval een nieuw component insolderen of van de oude de pootjes schoonmaken bijv met een glasvezelborsteltje.

fred101

Golden Member

Eerst oude tin verwijderen. Ik denk dat je bout het niet door en door laat smelten. De lucht/flux onder de gesmolten laag kan maar 1 kant op en borrelt dan omhoog. Dat heb ik wel eens gezien tenminste maar mogelijk is het idd gewoon vervuiling. Ik zuig zowie zo altijd eerst de oude tin weg, dan de flux weg poetsen en daarna pas solderen anders zit al die verbrande meuk tussen de tin

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ja dat doe ik ook, Ik dacht ff snel de solderingen na te lopen met de bout, maar helaas :)
Ik ben net klaar met "schoonmaken" en opnieuw solderen van een heel aantal solderingen.
Zelfs het litze lust deze tin niet echt.

Dan gelijk een vraag tussendoor, is het normaal dat op de basis van Q107 en Q108 resp. +38 en -38Volt staat gemeten tov massa. Als ze eruit zijn? en geen signaal aangeboden is.

Ik heb ze eruit gehaald om te meten en liggen in sluiting.

http://diagramas.diagramasde.com/audio/TLX%20125%20SUB%20sm.pdf

duck-tape does miracles...so do I
M-i-c-h-e-l

Golden Member

-

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op donderdag 25 augustus 2016 22:10:54 (100%)

Thevel

Golden Member

is het normaal dat op de basis van Q107 en Q108 resp. +38 en -38Volt staat gemeten tov massa. Als ze eruit zijn? en geen signaal aangeboden is.

Beide basissen krijgen spanning via R109 en R110.
Heel normaal dus.

je bedoelt denk ik R 119 en 120.

Kan ik de rest van het circuit testen zonder de eind torren erin. (niet dat ik dalijk er nieuwe inzet en dat die dan gelijk weer plof zeggen)

duck-tape does miracles...so do I
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Precies,R119 en R120

Ja ik test ook wel 's een versterker zonder eindtrap erin.
Ik gebruik wel altijd een serielamp, dan zie ik meteen of de versterker teveel stroom trekt.