Docu: Powerless

Voor wie het gemist heeft gisterenavond was er een docu op TV wat een leuk inkijkje geeft in het electra net in een stad in india

http://www.npo.nl/2doc-powerless/25-08-2016/VPWON_1263889

hoe het daar allemaal aanelkaar geknoopt is zeg, de ene na de andere trafo staat te roken door de vele illegale aansluitingen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Wat een bende!!! Maar kan het me van die mensen ook wel voor stellen, ik ben blij dat ik daar niet woon.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
evelo

Golden Member

Kan het filmpje blijkbaar niet bekijken vanuit België?

Ben ooit eens 2 weken naar Nigeria geweest om enkele broedmachines te installeren (voor kippen).

Bij opstart maakte de motor van de ventilator speciaal lawaai. Bleek dat er nogal een verschil zat tussen de spanningen onderling op de 3f aansluiting. Oorzaak: illegale aftakkingen vanaf de palen buiten.

Heb toen gevraagd om een generator en na enkele pogingen met de meest fantastische zelfbouw knutselwerken(motor uit een auto met een riempje naar een generator) heeft de klant dan maar zijn eigen generator uit de kelder van zijn villa gehaald :)

Shiptronic

Overleden

Gezien het weer daar zouden ze al een heel eind komen met wat zonnepanelen.

Ze tappen illegaal af , waardoor de trafo overbelast word en uitbrand, daarna is het de schuld van de energiemaatschappij?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 26 augustus 2016 11:31:10 schreef Shiptronic:
Gezien het weer daar zouden ze al een heel eind komen met wat zonnepanelen.

Zal wel te duur zijn voor de mensen daar.

Ze tappen illegaal af,...

Wat zou jij doen als je daar een bedrijfje had en de energie kosten niet kon betalen, als je ziet wat die mensen daar verdienen.

Is misschien ook wel de schuld van het westen en de importeurs van de kleding? Als je ziet wat voor kleding daar vandaan komt, denk niet dat de mensen er daar veel voor krijgen, en als je dan ziet wat je er hiervoor moet betalen. Het zou goed zijn als ze er daar 75% van zouden krijgen, maar ik vrees dat dat niet gebeurt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

de armen ( en dat is het leeuwendeel daar ) vinden het normaal dat de overheid hun stroomverbruik betaalt. de energie maatschappij heeft 30% verliezen door dat illegaal aftappen. men wil niet horen dat geen inkomsten ook geen verbetering van de infra op gaat leveren. knip illegale draden weg en ze zijn er na 2 uur weer gewoon. het heeft echt geen nut daar.

een paar jaar terug lag heel india eruit midden in de zomer voor 2 dagen, gewoon het gebrek aan onderhoud, veel te weinig centrales, zwaar overbelaste netten. alles staat in serie net als in de states. op die piekdagen hoeft maar 1 centrale door de knieen te gaan en het is over..

waar de opnamen waren, zat voorheen veel meer industrie en toendertijd was er blijkbaar wel capaciteit voorhanden. men tapte toen amper af, dus waar is die capaciteit gebleven? de kleine bedrijven klagen dat ze nooit kunnen groeien als de stroom uren achtereen uitvalt omdat de boel afgeschakeld wordt ten gevolge van grote capaciteit tekorten.

zonnepanelen zouden daar idd veel helpen. het is daar bijna altijd zonnig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Dat is hier ook..
Er zijn centrales die in de motteballen liggen omdat het te duur is om ze in bedrijf te houden.
Zie de Nuon centrale in Buggenum,of de Clauscentrale in Maasbracht, om maar eens iets te noemen.
En maar klagen dat er energietekort is...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Kun je die laatste zin wat preciezer uitleggen?
Wie klaagt er, wat zeggen ze, waar is er energieschaarste? Is de spanning steeds te laag, of valt hij steeds uit? Of is de prijs veel hoger dan in de rest van het land?

Ik had eerder de indruk dat het probleem overcapaciteit is, niet onderproductie.

Van landen als India en China (ook een derdewereldland, goed beschouwd) begrijp ik niet veel. Zoveel mensen! Als een tiende daarvan ook maar één pink zou optillen, zou het hele probleem opgelost kunnen zijn.
Maar niemand doet het, omdat het ze niet interesseert, en omdat ze ervan overtuigd zijn dat het toch wel niet helpen zal.
China laat andere foto's zien dan India, maar eenmaal op het niveau van gewone mensen gaat het precies zo.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 augustus 2016 16:08:36 schreef Frederick E. Terman:
Van landen als India en China (ook een derdewereldland, goed beschouwd) begrijp ik niet veel. Zoveel mensen! Als een tiende daarvan ook maar één pink zou optillen, zou het hele probleem opgelost kunnen zijn.
Maar niemand doet het, omdat het ze niet interesseert, en omdat ze ervan overtuigd zijn dat het toch wel niet helpen zal.
China laat andere foto's zien dan India, maar eenmaal op het niveau van gewone mensen gaat het precies zo.

Hoe weet je dat het niemand wat interesseert? Je hebt andere mensen gesproken dan ik.

Hoe kom je op het idee dat mensen invloed hebben? Klagen helpt niet, want ze lachen je gewoon uit als je al weet wie en hoe je ze moet bereiken. Ik weet in Nederland ook niet hoe ik het electriciteitsnet kan aanpassen hoor??

Op 26 augustus 2016 11:23:17 schreef evelo:
Kan het filmpje blijkbaar niet bekijken vanuit België?

[...]

Staat blijkbaar ook op YouTube, opgesplitst in twee delen:
Deel 1: https://www.youtube.com/watch?v=pERYLWMQnqg
Deel 2: https://www.youtube.com/watch?v=1lX-_czPzLI

Kwaliteit is niet geweldig, maar beter dan niets.

hier in NL staan meer als 10 centrales uit, gewoonweg omdat deze te duur of oud zijn om nog rendabel te draaien. de energie uit oa DE en noorwegen is gewoon veel goedkoper. een tekort is er echt niet, ten tijde dat BE hun gammele kerncentrales plat had liggen, heeft NL de nodige capaciteit geleverd aan BE. zolang de bekabeling/ trafo's van de koppelnetten dat aankunnen niks aan de hand, NL haalt deze capaciteit gewoon uit DE of de norned kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer