Atmega328P - ICSP - Arduino IDE | Hardware

Met de Arduino IDE software programmeer ik mijn NANO's. Zoals verwacht gaat dit goed.

Nu koop ik een losse Atmega328P bij Farnel en dan wordt het voor mij even onduidelijk.

  • Zit er een bootloader in de losse chips?
  • Welke hardware heb ik nodig om deze losse chip te kunnen programmeren via een USB kabel op de computer?

Het liefst wil ik programmeren zoals het onder andere standaard gaat met de NANO's en de Arduino IDE. Ik dit geval wil ik liever niet een USB to serial (FTDI) op mijn PCB hebben.

Ik programmeer altijd PIC's maar dit is dan toch weer net iets anders.

I love it when a plan comes together !

Nee, er zit geen bootloader in.
Een atmel programmer. USBASP, AVRISP weet ik veel. Zijn er honderden....

Maaaarrr.... Er zijn ook projecten waarmee je en standaard arduino (tijdelijk of niet) tot een AVR programmer kan omtoveren. Als je al arduinos hebt denk ik dat dit voor jou het makkelijkste en snelste is!

Met die programmer kan je vervolgens de arduino bootloader er in zetten en dan kan je hem voortaan net als een arduino gebruiken. Ik vermoed dat je dan er achter komt dat er op je nano een USB-serieel chip zit, waarvan je je nog niet gerealiseerd hebt dat die ook bij je losse AVR moet hebben, maar ik doe even alsof m'n neus bloedt. Drup drup.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew

Het geheel moet gebruiksvriendelijk zijn. Gebruikers moeten er zonder veel poespas een sketch in kunnen drukken.

Ik heb hier inderdaad een UNO liggen die ik heb gebruikt om ATtiny85 te programmeren. Ik kan deze ook gebruiken voor de bootlaoder.

Op de NANO zit een (goedkope) CH340G serial to USB chip. Farnell heeft deze niet dus zal ik voor de FT232RL moeten gaan. Helaas zijn deze erg duur voor mijn project. Is er nog een andere oplossing?

I love it when a plan comes together !
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is een FT230XS niet voldoende?

Scheelt toch wel enkele €.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
blackdog

Golden Member

Hi Ritmeester,

Ben je op de hoogte hoe goedkoop de Nano is geworden?
Dan ga je toch niet met losse onderdelen werken...

Er zijn ook nog micro versies te koop die zeer goedkoop zijn, als de ruimte belangrijk is.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@blackdog

Ja dat weet ik, maar het moet zo klein mogelijk.(initieel was dit ook mijn optie, zie topic over de NRF24L01)

Ik denk dat ik voor deze oplossing ga: (CH340G)

Hier heb ik er nog een paar van liggen en kosten nu op eBay $1.-

Voor het ICSP (bootloader) gebeuren ga ik de UNO gebruiken. Ik twijfel nog om een 6P pin header te gebruiken of om de Atmega328P van te voren te voorzien met een bootloader via een ZIF Socket.

Dit lijkt mij een goed idee. Niet?

I love it when a plan comes together !
Anoniem

Als je de bootloader met een Zif socket wil programmeren kun je hier eens kijken: https://learn.adafruit.com/arduino-tips-tricks-and-techniques/arduinoi…

adval40

Special Member

Je kunt ook een usbasp gebruiken kost ong 6 euro met verloopkabeltje naar 6 pen
als software gebruik je avrdudess hiermee kun je de bootloader inschieten

ook kun je deze gebruiken om de sketch te programmeren

gr Ad

bv hier te verkrijgen

http://www.vanallesenmeer.nl/USBasp-USB-programmer-voor-Atmel-AVR-

[Bericht gewijzigd door adval40 op zaterdag 27 augustus 2016 00:37:29 (17%)

Mmmmm...

Ik ben zover om op een kale Atmega328P een Arduino sketch te uploaden. Maar er moet eerst een bootloader op. Zoals gezegd is dit nieuwe voor mij.

Ik heb hier een Arduino UNO R3 liggen en via de SPI pins aangesloten op mijn Atmega328P.

Nu zie ik veel mogelijkheden op internet en alles is steeds (uiteraard) weer anders en veelal achterhaalde informatie.

Kan iemand mij in het kort uitleggen (of mij wijzen op een huidige website) wat ik precies en het beste moet doen.

De bomen en het bos.... :-)

I love it when a plan comes together !

heb het zelf niet geprobeerd maar wat hier Arduino as ICSP staat lijkt mij duidelijk en te kloppen.

Ik kreeg (Krijg) het niet aan de gang. Het blijkt dat ik een foutje heb gemaakt en de crystal's verkeerd om heb geplaatst.

No moet ik deze eraf zien te halen zonder dat ik de overige 0603 en 0402 componenten beschadig.

Iemand enig idee?

(ik heb een hete lucht station hier staan maar denk dat dit juist overkill is)

EDIT: Met het Hot Air station is het gelukt. De juiste nozzle en met de juiste hoeveelheid lucht ging het toch best goed. De naast gelegen onderdelen bleven mooi op de plaats en de tin daarvan smolt niet.

I love it when a plan comes together !