bouwlaser defect

Het kleine printie is de stroombron

@ bc108,

Ja dat klopt in het huisje zit de laser diode en een foto diode deze wordt gebruikt als detector voor de Alc automatic level control.

Wat komt er uit de max dit een gewone low drop spanning regelaar moet minimaal 5.2V in om er 5V uit te krijgen.
Ik kan morgen wel een mail naar de fabriek in Duitsland sturen met de vraag voor een service manual.

Groet Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 31 augustus 2016 21:54:03 (16%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo henk
mijn engels is niet al te best , maar als ik de data van de max bekijk meende ik iets van feedback voltage op de set pin = pin 2 te lezen.als ik pin4 = uitgang
losneem word de uit gang wel 5 volt .
deze blijft stabiel ook bij variëren van de voeding
Maar als je navraag wilt en kunt doen, heel graag!
Vandaag krijg ik van farnel de nieuwe laser opgestuurd.
word nog een heel gepruts dat ding er in te krijgen.
het origineel was 650nm farnel had alleen 655nm.
als dit ook niet werkt weet ik het niet meer, maar dan is er dit mooie forum nog gr Marcel

Ha bc108,

Ik ga een mailtje sturen vragen staat vrij :)
Weet je het probleem is dat deze lowdrop voltage regulator een dual mode is.
In jou situatie de MAX883 deze is zonder feedback 5V maar ook door middel van de feedback regelbaar.
Als je niet de weerstand waarden weet kan ik niet zien dan is het moeilijk om te helpen.
Dit betekend dat ik niets kan zeggen of het geen je constateert goed is of niet dit ligt aan de feedback weerstand.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hallo henk
mijn engels is niet al te best , maar als ik de data van de max bekijk meende ik iets van feedback voltage op de set pin = pin 2 te lezen.als ik pin4 = uitgang
losneem word de uit gang wel 5 volt .
deze blijft stabiel ook bij variëren van de voeding
Maar als je navraag wilt en kunt doen, heel graag!
Vandaag krijg ik van farnel de nieuwe laser opgestuurd.
word nog een heel gepruts dat ding er in te krijgen.
het origineel was 650nm farnel had alleen 655nm.
als dit ook niet werkt weet ik het niet meer, maar dan is er dit mooie forum nog gr Marcel

Hoi electron920
super dat je dat mailtje wil sturen , maar....ik heb de laser diode vervangen en warempel hij deed het .snel uit gezet om de stroom in te stellen, meter er tussen
weer aan en toen...niks meer .de stroombron kapot denk ik .
deze heeft een terugkoppeling .dat heb ik zo niet liggen , dacht zelf aan een lm317 ik weet niet of hier op ook terugkoppeling mogelijk is en of dit ook noodzakelijk is .
als je een idee hebt hoor ik het graag gr bc 108

Bijna vergeten: de terugkoppeling van de max 883 gaat via een spanningsdeler
van 1M +1.5M uit gang is dan 3volt ,deze had ik al vervagen
dus ik denk dat het met de 388 wel goed zit .
toch hoor ik graag de meningen van anderen..met name over de stroombron
groet marcel

Ha bc108,

Ik heb nog een berichtje terug gehad uit Duitsland ik zal het uit de mail halen en dan plaats ik wel hier zonder mijn email adres ;)
Er zit iets van een stekker bij wat anders moet ik weet het niet goed maar ook het adres van de firma in Nederland welke de reparatie uitvoert dus misschien morgen daar vragen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Nog even dit : ik had de ( kapotte) diode nog een keer getest ,draadjes los er tegenaan en op de verklikker gericht en.. hij doet het
mijn vermoeden is dat de stroombron geen stroombron is maar een puls gever.
bij korte pulsn mag de stroom groter zijn dan bij constante stroom en is het bereik groter .de verklikker doet het ook alleen bij puserende laser stralen.
Als de laser draait krijg .je ook pulsen maar dat werk niet.
blijkbaar moet de laser in en uit schakelen
mijn vraag aan jullie is kan dit met een ne555 en lm 317 of is daar iets voor tekoop.
groeten bc108

Heb even ge Googled en vond dithttp://www.discovercircuits.com/PDF-FILES/cwlaser.pdf ik weet het niet zeker of dit wat is misschien heeft iemand nog een andere oplosing?

Sorry electron 920 voor de late reacie.
dat van die stekker snap ik niet helemaal maar als je het wilt vragen bij die Nederlandse firma, heel graag!!
Als ik wat terug kan doen hoor ik het graag , ik maar denk dat mijn kennis het lang niet haalt bij die van jou .heb nog wel wat leuke besturing liggen 750 watt
met motor zeg het maar
gr marcel

Ha bc108,

Ik heb gebeld met de firma in Zeewolde deze vertegenwoordig het merk.
Niet heel veel wijzer geworden misschien is de laser output terug gelopen heb je de nieuwe diode al binnen?
Wat ik begrijp is dat de laser niet gemoduleerd wordt en dus constant aan staat.
Het kan dus ook aan de gevoeligheid van de ontvanger liggen.
Maar ik begrijp uit je tekst dat een en ander wel kan werken als je direct op de ontvanger schijnt.
Wacht even je nieuwe diode af dan kan je verder.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Hio elektron 920
ik had de diode al vervangen .
maar wat ik aan zag voor een stroombron is volgens mij een puls gever , lang verhaal( zie voorgaande mail)
Hoe dan ook, de laser ontvanger werk aleen bij pulserende straal
wat ik zoek is een pulsgever met terug koppeling voor het aansturen van de diode kan zoiets met een 555, en een lm317 voor de stroombegrenzing
gr marcel

Ha marcel,

Wil dan de sturing vervangen het kan namelijk ook dat er iets met de ontvanger is.
Is het licht uit de nieuwe laser diode helderder of het zelfde.
Als je mij een email stuur dat is zichtbaar in mijn profiel dan stuur ik de gegevens uit Duitsland naar je.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ah die henk
de ontvangers , ik heb er twee, doen het prima .
geprobeerd op andere lasers
constante laser straal werkt niet puserend wel
het kleine printje is volgens mij de pulsgever (zie voorgaande foto's)
Ik wil nu een 555 gebruiken voor de pulsen, kan ik de terugkoppel diode hier ook in toe passen?
De oude en de nieuwe zijn het zelfde in licht opbrengst en stroom opname
het lag dus niet aan de diode maar aan het kleine printje deze heeft een ingegoten i.c weet niet wat het is maar als ik naar de omligende componenten kijk lijkt het op een 555.
pulserende diode heeft volgens mij een groter bereik en er is sprake van codering
ben benieuwd naar de Duitse info , maar een schema zal wel te veel gevraagd zijn
ondertussen weer een beetje wijzer geworden , maar hoe meer je weet hoe meer
Je er achter komt hoe wienig je weet...datl laatste geld voor mij.
groeten marcel

Hoi elektron920 en alle andereen.
Ik heb er weer een raadsel bij, pulserend werkt alles priema .maar als ik de straal laat roteren word er niks ontvangen .
de laser straal is mooi gebundeld en op het oog sterk genoeg 50 MA.
de diode word aan gestuurd met een 555 blokgolf 40 HZ bij hogere frequenties
reageert de ontvanger niet meer , kortom ik weet het niet meer.
Als ik dit forum zo nalees , weet ik zeker dat er wel iemand is die weet hoe het wel moet .
gr bc108

Hallo diode
als die ene nog werkt , heb ik wel interesse.
Ik kom morgen in de buurt .
laat maar weten wat je er voor hebben wilt,
.
gr marcel

Ontvanger ook niet te dicht bij de laser zetten, dan is de straal te dun.