arduino 433MHz bereik vergroten

Ik dacht het bereik van de transmitter (zie 433MHz_kit) te vergroten door deze van een hoger voltage te voorzien (12V max). Het logische niveau van de datalijn moet dan ook omhoog, dat werd gerealiseerd met een NPN voltage follower, zie schema.

Nu is het vreemde dat de max afstand voor een betrouwbare transmissie afneemt! Ik zet ofwel een extra batterij in tussen de Arduino voedingslijn en de beoogde 12V, of ik sluit hem kort.

In het laatste geval dus betere transmissie, de ontvanger blijft gelijk. Iemand een idee?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt met een emittervolger de spanning toch niet verhogen! In tegendeel wordt die nu juist 0,6V lager.
Misschien wordt er, doordat je nu 3,4V onder de voedingslijn blijft, nu iets niet meer goed/voldoende aangestuurd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik dacht dat de Arduino poort de NPN voldoende in geleiding zou brengen zodat de emitter op 12V komt, maar blijkbaar zie ik dat verkeerd. Hoe zou ik de datalijn wel richting 12V kunnen brengen?

Je hebt geen niveau aanpassing nodig als je een SAW zendertje en volgende opstelling gebruikt.

http://www.personales.ulpgc.es/nramos.dit/?q=system/files/MX-05V.jpg

http://www.robertoinzerillo.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/10/RF-433MHz.jpg

De ontvanger die daarbij hoort is rommel... Hoe ver zou je willen geraken?

zie KLIK

[Bericht gewijzigd door Pertinax op zaterdag 27 augustus 2016 21:47:54 (11%)

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Voorlopig werken de zender en ontvanger heel aardig. Meer dan 10 meter in rechte lijn en door 2 muren heen. Het is zelfs zo dat ik de Pro mini Arduino voor de zender met 2x 1.5V kan voeden ...
Ik gebruik wel een antenne op beide modules.

[Bericht gewijzigd door GdV op zaterdag 27 augustus 2016 22:06:18 (11%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 augustus 2016 21:41:33 schreef GdV:
Ik dacht dat de Arduino poort de NPN voldoende in geleiding zou brengen zodat de emitter op 12V komt, maar blijkbaar zie ik dat verkeerd. Hoe zou ik de datalijn wel richting 12V kunnen brengen?

Het is een emittervolger. De emitter volgt de basis (op 0,6V afstand).
Als je 9V op de basis zet kan er natuurlijk geen 12V op de emitter komen. Dan zou de basis 3V negatief zijn ten opzichte van de emitter. :)

Maar @Pertinax heeft gelijk; als het dát schema is, hoef je niets aan het niveau te doen. Sterker nog, dan moet het zelfs met jouw emittervolger nog steeds goed werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Het is me gebleken dat als ik de zender direct uit de Arduino anstuur maar de zender wél een 12V voeding geef, er helemaal geen data in de ontvanger meer aankomt.
Ik weet niet wat het principe van de gebruikte zender is helaas.