Samsung beeld soms overbelicht

Bij een Samsung Full HD TV dat ik tweedehands zou willen kopen is er een probleem dat het beeld soms overbelicht is. Weet iemand als dit een gekend probleem is, en als het makkelijk op te lossen is?

maartenbakker

Golden Member

Typenummer is erg handig om te weten (volledig nummer), net als een beeldfoto.

Grote kans dat het een probleem met een defect AS15F IC is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Typenummer le40a536t1f. Volgens de verkoper kan hij het probleem oplossen door de helderheid steeds terug te veranderen in de settings. Heb beetje mijn twijfels bij dat verhaal. Denk dat ik voor 80eur de gok toch zal wagen.

[Bericht gewijzigd door Memorex op zondag 28 augustus 2016 21:50:32 (12%)

maartenbakker

Golden Member

Er staat niet met ruime spatie achter het typenummer nog een letter zoals een A of een S?

80 euro is meer dan wat ik voor een defect 40" toestel zou geven, maar aan de andere kant is het toestel wel full HD en nog wel 150 euro waard in werkende toestand dus een AS15F of TCON kan er alsnog van af. Een paneelfout zal het niet zijn, vermoed ik, dus in principe altijd repareerbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als een andere hobbyist het voor je moet gaan repareren moet je grofweg een bedrag tussen de 50 en 100 euro verwachten. Bedrijfsmatig zal het wat hoger uitvallen ivm belastingen en overhead van administratie/facturatie/etc.

Het zou al wel helpen als er een foto beschikbaar is waarop het probleem te zien is. Als het een gamma-fout is dan is een defecte AS15 zeer waarschijnlijk. Het reparatiebedrag zal dan aan de onderkant van de genoemde range uitvallen omdat er niet lang naar de fout gezocht hoeft te worden.

Als je dat in je achterhoofd houdt en dan rekent met de opmerking van maartenbakker dat zo'n TV rond de 150 euro waard is als hij goed zou werken, dan vind ik 80 euro voor een defecte TV wel wat ruim. Maar als je hem goed kunt gebruiken dan wordt de overweging natuurlijk ook anders, en ook als je de reparatie zelf kunt doen wordt de keuze makkelijker. Ik zou er persoonlijk niet meer dan 50 euro voor geven.

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb zelf elektronica gestudeerd, dus die AS15 vervangen zou geen enkel probleem mogen zijn.
Het is inderdaad de bedoeling om de TV zelf te gaan gebruiken, dus met beetje geluk hebben we voor 100€ een mooie tv gescoord ;).
Smart-tv functionaliteit hebben we helemaal niet nodig, dus ik zou niet weten wat er niet goed zou zijn aan dit toestel (als alles terug werkt).

maartenbakker

Golden Member

Electronica gestudeerd is een heel ruim begrip, zelfs al vind ik dat je dan inderdaad goede soldeervaardigheden zou moeten hebben. Het gaat, als het dat IC is, om een SMD IC van ongeveer 1 vierkante centimeter met 48 pootjes. Hete lucht, een vaste hand en/of een scherp mesje zijn dan allemaal dingen die je leven makkelijker kunnen maken. Een goede loupe of microscoop ook. Een workaround kan zijn om de TCON-print te vervangen. Als die beschikbaar is, is dat soms economischer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarom denk je dat ik het niet zou kunnen. heb ervaring genoeg met fijn solderen hoor ;).
Ondertussen de tv gaan ophalen, en hij heeft het "gekke kleuren probleem".
Waar halen jullie die AS15F? Liefst met snelle levering naar België.

Ik haal ze niet ik laat ze thuisbezorgen, via Ebay te bestellen en dan kun je zelf een leverancier zoeken die snel kan leveren.

maartenbakker

Golden Member

Op 29 augustus 2016 20:26:58 schreef Memorex:
Waarom denk je dat ik het niet zou kunnen. heb ervaring genoeg met fijn solderen hoor ;).
Ondertussen de tv gaan ophalen, en hij heeft het "gekke kleuren probleem".
Waar halen jullie die AS15F? Liefst met snelle levering naar België.

Ik zeg nergens dat je het niet kunt, maar je vermeldde zelf ook nergens dat je het wèl kunt ;) Afstuderen in de electronica kan zonder te kunnen solderen, helaas, en is dus wel een extreem indirecte manier om aan te geven dat je kleine onderdelen kunt solderen.

Ik weet dat ik het (zonder microscoop of heteluchtgereedschap) een k*tklusje vind en dat er genoeg forumbezoekers zijn die er liever niet aan beginnen. Vandaar dat ik voor de zekerheid beschrijf om wat voor IC het gaat en wat je aan vaardigheden en/of gereedschap nodig hebt. Dan weet je zelf beter als geen ander of je het kunt, en hoef ik daar niets over te zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb de TV open gemaakt, en bij deze zit een AS19-H1G IC. Helaas geen webshop te vinden die hem levert, op ebay vind ik hem wel. Had hem graag nog deze week werkend gehad, maar met ebay weet ik niet als het zal lukken.
Bedankt voor de hulp allemaal.

http://www.benl.ebay.be/itm/262251846202?_trksid=p2060353.m2749.l2649&…

Snelle levering kan wel, maar dan betaal je een euro of 9, misschien nog een paar euro meer bij verzending naar België. Even Googlen op speurders/marktplaats, ik zie ze zo staan.

Een AS15 kun je ook vervangen door een pin-compatible chip van een andere fabrikant, bijvoorbeeld de TSL1014 van ST die gewoon bij Digikey ligt. Ik weet even niet hoe dat met een AS19 zit.

edit: de AS19 is een 18+1 buffer en dan is de tegenhanger denk ik de TSL1018, maar die is niet meer leverbaar.

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 30 augustus 2016 08:36:49 (19%)

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Nee, maar het kan zijn dat hij een grote pad in het midden heeft waarmee hij aan een massavlak gesoldeerd zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En daarop gaat nogal eens fout, qua koeling.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Blijkbaar inderdaad geen sinecure om die te vervangen. Alle pootjes zijn er mooi af, maar het zwarte deel krijg ik niet los zonder hetelucht :(.

maartenbakker

Golden Member

Kan ook met een normale bout, maar dan moet je heel goed uitkijken dat je bij het vooraf wegsnijden van de IC-behuizing niet uitschiet en de print beschadigt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
jerome

Golden Member

Eventueel in het midden weg dremelen tot op de koelplaat en met een zeer warme bout daar vertinnen terwijl je met het pincet gaat oplichten. Om de nieuwe te plaatsen zal je dus toch een hete lucht bout nodig hebben ivm de koeling van het ic. Het zal oppassen worden dat naburige componenten niet los raken of verplaatsen bij het warmen. Succes ermee.

maartenbakker

Golden Member

In de praktijk kun je gewoon een nieuwe variant zonder koelpad plaatsen, als die er is. In elk geval bij de AS15 maakt dat volgens iedereen die ik erover gehoord heb, niets uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is gelukt! Hopelijk is het moeilijkste nu achter de rug?
Hoe ga ik nu best te werk om het nieuwe component erop te plaatsen?

Op 29 augustus 2016 11:33:01 schreef Memorex:
Heb zelf elektronica gestudeerd, dus die AS15 vervangen zou geen enkel probleem mogen zijn.

Op 29 augustus 2016 12:38:08 schreef maartenbakker:
Electronica gestudeerd is een heel ruim begrip, zelfs al vind ik dat je dan inderdaad goede soldeervaardigheden zou moeten hebben.

Op 29 augustus 2016 20:26:58 schreef Memorex:
Waarom denk je dat ik het niet zou kunnen. heb ervaring genoeg met fijn solderen hoor

Op 31 augustus 2016 20:34:00 schreef Memorex:
Hoe ga ik nu best te werk om het nieuwe component erop te plaatsen?

Ehmmm, je had dus ervaring genoeg?

Gewoon: pads schoonmaken (litze, maar trek geen pads van de print!), nieuw component er op, fluxen, vastsolderen.

Als je het thermal pad wilt benutten dan zul je die eerst moeten doen. Makkelijkste met soldeerpasta en een heteluchtbout, maar met gewone tin en hete lucht gaat het ook. Wil je het zonder hete lucht, dan wordt het lastig.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Nou Jochem dat is wel een beetje gemeen selectief gebruiken van mijn woorden hoor >:) ;)

Schoonmaken met litze is de beste manier, de waarschuwing die Jochem geeft is zeer terecht, ik heb op die manier wel eens een pad losgetrokken op een TCON. Daarna alle harsresten wegpoetsen met isoprpylalcohol of printcleaner.

Thermal pad niet gebruiken of anders met hete lucht, waarbij het kan helpen om het geheel voor te verwarmen als je de thermal pad gaat gebruiken. Strijkijzer op een graadje of 85 als "warmhoudplaatje" gebruiken kan in principe onbeperkt, iets warmer gaat misschien ook wel maar dan is de tijd beperkt (iemand heeft dit geprobeerd, nadat ik het ooit aandroeg - vast nog ergens met de zoekfunctie terug te vinden).

Edit: gezien het gebruik van het strijkijzer door Jochem zijn er dus meer mensen die daar ervaring mee hebben, ik herinnerde me alleen dat specifieke geval.

Laatste aanvulling: in die thermal pad zitten doorgaans ook via's die mogelijk wat helpen bij het verwarmen, maar ik zou het gewoon niet gebruiken als dat lastig gaat worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 september 2016 13:36:12 schreef maartenbakker:
Nou Jochem dat is wel een beetje gemeen selectief gebruiken van mijn woorden hoor >:) ;)

Dat was in dit verband het relevante deel van jouw post, waar ik het wel mee eens was. TS ging daar nogal uitdrukkelijk op in om zijn ervaring met fijn solderen te benadrukken. Als daarna de vraag komt hoe je een TQFP'tje op een print zet, dan vind ik dat opvallen (in mijn boekje is een kleine TQFP wel zo'n beetje de 101 van fijn solderen).

Grappig dat je over het strijkijzer begint. Ik had ook wat getypt over het strijkijzer als hotplate (ik hanteerde daarbij 100-150 graden) maar weer weggehaald omdat het zonder hete lucht toch teveel aankloten wordt met dat thermal pad. Ik wilde niet de suggestie wekken dat het met een gewone bout EN een hotplate wel zou gaan lukken.

Ik heb overigens al jaren lang een oude onderkant van een strijkijzer op een metalen onderstelletje als hotplate in gebruik. Voeden op DC vanuit de labvoeding en dan is er niet eens echt een regeling nodig. Het enige is dat je bij reparaties vaak printen hebt die onderdelen aan de andere zijde van de PCB hebben zitten, dan werkt het een stuk minder goed.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het is niet de eerste keer dat ik een component vervang met deze behuizing. Had er alleen niet op gerekend dat er een thermal pad onder ging zitten. Dat is wel de eerste keer. Mijn vraag over hoe je die dan terug plaats, had ook grotendeels betrekking over die thermal pad.
Bedankt voor alle tips, ze zijn heel bruikbaar.

Nieuw component is vandaag binnen gekomen. Vanavond eens proberen als het werkt.

Vloeibaar soldeer er onder, pootjes als normaalvastsolderen en daarna kort verhitten met een hetelucht sodeerapparaat.