Samsung beeld soms overbelicht

En de TV werkt terug perfect!
Eerst langs vier hoeken een aantal pootjes vastgesoldeerd. Print wat voorverwarmd, en dan met hetelucht het IC vastgezet inclusief thermal pad. Daarna nog de rest van de pootjes ook mooi vastsolderen.

Heb nu wel de smaak te pakken eerlijk gezegd :). Ik veronderstel dat jullie defecte toestellen ook gewoon op marktplaats vinden?

Welnee ik ga niet op jacht op marktplaats om defecte toestellen in te kopen.. Ik repareer ze weleens voor anderen.

Er wordt tegenwoordig veel te veel voor defecte toestellen betaald. Probeer je werkende toestel eens te verkopen en zie wat je er nog voor krijgt. Als je dan de uren rekent die je ermee zoet bent (niet alleen reparatie, maar ook inkoop/verkoop, verzending/vervoer etc), dan moet je op z'n minst zonder (ander) werk zitten om het nog een beetje rendabel te maken.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. De 80 euro die je nu gegeven hebt is meer de eindgebruikersprijs voor een defect toestel. Alleen bij de nieuwste dunste toestellen loont zo'n bedrag voor de handel anders ga je erg snel nat als er een keer een toestel tussenzit dat niet direct lukt of waar je een slooptoestel of duurdere onderdelen bij nodig hebt. Ook als er geen afstandsbediening bijzit knabbelt dat al aan een gezonde marge.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Als solderen van het thermal pad lastig is, kun je ook koelpasta of thermal glue eronder doen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ronald45

Golden Member

Op 1 september 2016 18:25:10 schreef smd:
Vloeibaar soldeer er onder, pootjes als normaalvastsolderen en daarna kort verhitten met een hetelucht sodeerapparaat.

Ik sta voor hetzelfde karweitje.
Hoe lang en op welke temperatuur zou ik het IC moeten verhitten met hete lucht?
De kunst is natuurlijk dat de soldeer onder het thermal pad vloeit, maar het IC zelf niet gefrituurd wordt..

Op 350 Gr max gedurende 1 min max

maartenbakker

Golden Member

Voorberwarmen op een hotplate (strijkijzer) kan ook helpen. 85 Graden is een beetje conservatirf maar altij veilig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ronald45

Golden Member

Mijn strijkbout heeft geen temperatuuraanduiding met graden :(
Alleen katoen en nylon e.d.
Ik ga eens effe googelen of ik er wat over kan vinden.

Edit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Strijkijzer#Strijktemperaturen
Edit2: https://stofzuigerzen.nl/strijken-tips

Een strijkbout lijkt te regelen tussen 100 en 200 graden. Ik ga proberen hem ondersteboven in een bankschroef te klemmen, en dan eens oefenen met een sloopprint.

Mijn UNI-T multimeter heeft een temperatuurmeter, gelijk eens meten wat er gebeurt.