capacitors

als er 2 van de 6 capacitors in je monitor stuk zijn moet je dan ze allemaal vervangen??

Ja, dat is wel het beste. Het kost waarschijnlijk weinig extra geld en moeite, je monitor ligt toch al open en je soldeerbout is al warm.

Je zou nog een uitzondering kunnen maken als het om dure condensatoren die in een ander circuit zitten (bijv. waar ze minder te lijden hebben). Maar over het algemeen, als er 2 van de 6 condensatoren kapot zijn, dan staan die andere 4 ook op het punt om te sneuvelen.

hangt er vanaf waar ze zitten.

als er condensatoren parallel staan, en slechts 1 van die 2 is kapot, zou ik ze toch alle 2 vervangen.
als er 2 grote elco's kapot zijn naast elkaar, en verder op de print staan 2 kleintjes die in orde lijken, dan zou ik die kleintjes nog durven hergebruiken. hangt een beetje vanaf waar ze precies staan in het schema.

als ze van dezelfde fabrikant zijn, zou ik ze ook vervangen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 29 augustus 2016 14:56:26 schreef fcapri:
als er 2 grote elco's kapot zijn naast elkaar, en verder op de print staan 2 kleintjes die in orde lijken,

Meestal is het andersom. Die grote lompe zijn de 50Hz 450V condensatoren die heel blijven, en de 16V 1000uF low-esr condensatoren gaan kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/