bijzondere toepassing RTL SDR stick

TinusTech

Golden Member

De RTL stick, (spotgoedkope SDR ontvanger) maakt veel creatieve energie los. Behalve exotische satellieten, het volgen van schepen en vliegtuigen en bijzondere modulatiesystemen kwam ik ook dit tegen.
http://www.rtl-sdr.com/using-an-sdr-to-listen-to-superhet-radios-unint… een combinatie van '60ger jaren spionnagetechniek met moderne software en hardware.

Best grappig! Zou zoiets ook op de kabel werken om kijkcijfers te peilen? Het aantal oscillators tellen kan natuurlijk lastig worden als er meerdere op dezelfde frequentie zitten.

Dit doet me overigens denken aan een artikel in een tijdschrift waar uit bleek dat een draadloze luidspreker ineens als microfoon/zender begon te functioneren. Ik vraag me af of dat echt kan.

joopv

Golden Member

Als je met een super 96,8 MHz (radio3) ontvangt staat de LO in die radio op (+10.7) 107.5 MHz.

Als je een 70cm doosje in de auto hebt en je luistert naar 70cm repeaters waarvan de uitgangen laag in de band zitten hoor je van veel auto's de 4de harmonische van de LO op (4 x 107.5) 430.0 MHz.

Met een beetje microfonie op de LO kun je vervolgens telefoongesprekken volgen die de persoon in die auto aan het voeren is... Dit heb ik zelf jaren geleden al eens geconstateerd in een file op de snelweg.

Hubie

Special Member

Toevallig vorige week het boek"Spycatcher"weer een keer gelezen waar dit soort technieken beschreven worden.Operatie dakspant.
Het mooiste is natuurlijk https://en.wikipedia.org/wiki/The_Thing_(listening_device)
Een condensator microfoon met een antenne,geen accu,geen netstroom.
De energie komt van een zender die instraalt met veel vermogen.
In dit geval 330 MHz.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Die 4e harmonische van de LO van een FM-radio kwam ik inderdaad ook een keer tegen. Ik hoorde de modulatie van die FM-zender zelf; blijkbaar werd de LO een beetje meegetrokken door de AFC.
Ik betwijfel of ik gesprekken in die ruimte had kunnen horen - ze hadden immers de radio aanstaan. :)

Daarom geloof ik ook niet erg in het verhaal van de draadloze luidspreker die opeens een afluisterapparaat blijkt te zijn. Zelfs al zou de zaak 'microfonisch' genoeg zijn om dat in principe te doen, dan hoor je toch alleen maar de herrie die dat kastje zelf staat te maken?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Je kunt de luidspreker aan laten staan terwijl je niets afspeelt!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dan gingen die van mij na een paar minuten uit. Maar misschien is die voorziening tegenwoordig door de BVD verboden. :)

Evengoed zou je dan ook wel hard moeten praten denk ik, anders hoort de afluisteraar nóg niks.
Doet me denken aan die moppen over CPN1-vergaderingen, waar de secretaris na afloop nog een keer terug moest, omdat ze vergeten hadden naar de staats-afluisterambtenaar te roepen dat ze klaar waren, zodat-ie nu opgesloten zat.

1Communistische Partij Nederland

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

In het geval van 4e harmonische LO ken je het origineel, radio3. Dit kun je in tegenfase met de juiste amplitude optellen bij het ontvangen signal. Op die manier hoor je alleen nog de conversatie in de kamer/auto.

TinusTech

Golden Member

Is die microfonie nog aanwezig bij de huidige digitaal afgestemde radio's?

Ja jammer genoeg wel :( al is het over het algemeen een stuk minder.
Om dat je in een modern ontvangst technieken gebruik maakt van een kristal als referentie deze kei is rots vast ;) is de overdracht van microfonie klein tot zeer klein.
Als spion niet bruikbaar maar voor mijn frequentie tijd metingen hinderlijk.
Dat is de reden dat mijn apparatuur onder de grond zit (in de kelder).

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
joopv

Golden Member

De LO staat altijd te stralen als de radio aanstaat - ook als het audio laag staat of wordt ge'mute' door de telefoon.

Als er vervolgens een telefoongesprek gevoerd wordt en de auto-audioinstallatie wordt daarvoor gebruikt (of een andere stevige in het front ingebouwde speaker) dan heb je een aardig recept voor een afluisterinstallatie. Zeker als het audio nog eens een factor 4 wordt versterkt door de harmonische op 430 MHz.

Mijn waarneming is al van meer dan 5, misschien wel 10 jaar geleden. Misschien is de microfonie nu beter onder controle. Ik zou het eigenlijk zelf eens moeten controleren bij mijn huidige eigen auto.

Lijkt me welleens leuk om te proberen. Nee, niet omdat ik benieuwd ben wat mensen allemaal afouwehoeren, maar meer of het kan. De RTL-SDR schijnt een beetje 'doof' te zijn, dus misschien kan je meer ontvangen met een LNA, een filter, en een goeie antenne.

//edit
of natuurlijk professionele apparatuur

Ha joopv,

Ik zie dat nog niet zo helder voor me maar het zou kunnen denk ik aan de andere kant is er dan toch ook iets mis met je radio.
Ik ging even uit van vibratie in de zin van schok.
Maar ik begrijp dat jij bedoeld elektrisch overdracht.
Ja als je de luidspreker klein model als microfoon wil gebruiken moet er geen signaal op staan dat kan maar om de eindversterker in tegengestelde richting te passeren dat wordt toch knap moeilijk.
Ik heb in ieder geval nog geen geluid achterstevoren uit mijn radio gehaald ja een knal maar toen was i ook stuk :(
Ik zou ook geen mogelijkheid zien hoe mijn audio bij de oscillator moet komen althans in een ontvanger.
En mechanisch dit is veel te langzaam voor wat de respons tijd betreft dan heb je de eerste klanken van een zin en de laatste.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
joopv

Golden Member

Nee, ik bedoelde mechanische overdracht van de trillingen van het audio.

Het VCO en de PLL kunnen best mechanisch gevoelig zijn. Uiteraard wordt het op frekwentie gehouden door een kristal + PLL maar daar zit nog een regellus tussen.

Ik luisterde met een 70cm amateur set met een afgestemde antenne op het dak vd auto, en een smalband FM ontvanger (3kHz max zwaai voor volledige demodulator/filter gebruik). En daar komt nog eens de harmonische vermenigvuldiging bij als je op 430MHz luistert.

De geringste rommel op het VCO - waar je bij breedband FM vrijwel niks van zou horen - wordt dan behoorlijk uitvergroot.

evdweele

Overleden

Ik ben erg nieuwsgierig of het iemand zal lukken om op de voorgestelde manier gesprekken af te luisteren.
Dat je iets van modulatie krijgt als je hard op een radio klopt ligt wel voor de hand, maar een gesprek afluisteren is een heel andere orde van grootte of eigenlijk kleinte.

In de startpost wordt spionagetechniek uit de zestiger jaren genoemd. Toen waren er echter nog veel buizenradio's in gebruik en een buis is door de mechanische opbouw veel gevoeliger voor microfonie dan een halfgeleider. Bij een toestel met halfgeleiders moet de modulatie komen van de bedrading en andere componenten.

Ik zie nog niet dat er een bruikbaar modulatiesignaal uit de LO van een radio komt.
Je zou dan ook last hebben van mechanische trillingen als een radio in een rammelende auto zit. En ik denk dat dat erg meevalt.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.