Arduino met CNC shield stappenmotor draait niet (piept wel)

Hallo iedereen,

ik heb een Arduino met een cnc shield erop.
Hierop zitten 4 modules van het type a4988.

Normaal zou ik een hex file moeten uploaden in de arduino zodat deze met G-code kan werken. Deze G-code zal gestuurd worden via een Universal G-code sender programma op de computer.

Echter als ik vraag om een as (bv de x-as) met 1 waarde te verhogen hoor ik de stappenmotor (pm55-048-hpa7) enkel piepen(hoge toon) maar niet draaien. De voedingsspanning of stroomschroefje (op de a4988) regelen helpt hier niets aan.
(ps: ik weet dat deze shield gebruikt word voor bipolaire stappenmotoren en dat de gebruikte stappenmotoren unipolair zijn. Maar ik heb de windingen uitgemeten en de middenaftakkingen niet aangesloten.)

Iemand een idée wat hier het probleem kan zijn?

Hieronder zie je de cnc shield en de modules.
CNC-shield: https://www.google.be/search?q=arduino+cnc+shield&source=lnms&tbm=isch…
Modules: https://www.google.be/search?q=arduino+cnc+shield&source=lnms&tbm=isch…
Universal G-code sender programma: https://www.google.be/search?q=universal+g-code+sender&source=lnms&tbm…

Arco

Special Member

Het niet aansluiten van de middenaftakking maakt van een unipolaire stepper geen bipolaire stepper... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2016 16:20:23 schreef Jeffreyy:
Echter als ik vraag om een as (bv de x-as) met 1 waarde te verhogen hoor ik de stappenmotor (pm55-048-hpa7) enkel piepen(hoge toon) maar niet draaien.

Hoe hoog is je stap frequentie? Wat is de spanning?

De voedingsspanning of stroomschroefje (op de a4988) regelen helpt hier niets aan.

Dat schroefje is voor de stroominstelling.

(ps: ik weet dat deze shield gebruikt word voor bipolaire stappenmotoren en dat de gebruikte stappenmotoren unipolair zijn. Maar ik heb de windingen uitgemeten en de middenaftakkingen niet aangesloten.)

Maar het blijft een unipolaire motor. Denk toch dat je beter bipolair kan nemen.

Lees dit ook eens door.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

De spoelen in een winding zitten nu tegengesteld; ze heffen elkaar op. (daarom piept 'ie alleen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Wat je wel kan proberen is de midden aftakking gebruiken met één van de spoel draden, en dan het andere eind van de spoel niet gebruiken.

En als je in de datasheet kijkt van de motor, dan zie je dat de spoelweerstand ook sterk verschilt. Bij de unipolaire motor is dat 30E, en bij de bipolaire motor is dat 5.5E.

Dus even een andere motor kopen, denk dat dat het beste is. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dus het blijft (is) onmogelijk om dit te doen met unipolaire motoren?

edit: dus Lambiek in plaats van de 2 volledige spoelen te gebruiken kan het misschien lukken door een middenaftakking en het uiteinde van een spoel te gebruiken?

Lambiek

Special Member

Dat kun je proberen ja. Maar het koppel is ook een stuk minder.

Als je bijv. een hybride stappenmotor zou hebben, dan had het wel gekund. Die kun je zowel bipolair als unipolair in serie en in parallel aan sluiten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb nu de middenaftakking samen met een uiteinde van de spoel geprobeerd. Maar hij blijft stilstaan. Hij krijgt inderdaad van 2 kanten stroom en blijft dus stilstaan.

Lambiek

Special Member

Staat de motor ook niet iets te trillen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hij piept in een hoge frequentie. Ik merk wel als ik hem een beetje naar links wil draaien en een puls geef, hij (minimaal weinig) naar rechts wilt draaien. Draai ik hem rechtsom en geef ik een puls hij naar links wilt draaien.

Lambiek

Special Member

Dan is waarschijnlijk de volgorde van je bedrading niet helemaal goed, daar moet je even mee experimenteren. Maar zo als ik al zij, je koppel is minder op deze manier. Als je hem al aan de gang krijgt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 30 augustus 2016 17:27:57 schreef Jeffreyy:
Ik merk wel als ik hem een beetje naar links wil draaien en een puls geef, hij (minimaal weinig) naar rechts wilt draaien. Draai ik hem rechtsom en geef ik een puls hij naar links wilt draaien.

De stap frequentie moet je ook niet te hoog zetten, is ook een questie van uit proberen. Probeer eerst maar eens iets van 100Hz.

Oeps foutje, twee na elkaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is dit dus $1 die ik moet aanpassen? (vermits de stappenmotor hangt aan de y-as uitgang?

Lambiek

Special Member

Nee, ik denk dat je step delay moet hebben. Ken dat programma verder niet. Wel even opschrijven wat je verandert hebt, dan kun je het altijd weer terug zetten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Step idle delay aangepast, maar veranderde niets aan de zaak.
In bijlage vindt je nog een aansluit/meetschema van de motor.
Had dus eerst gewerkt met Geel/Groen + Bruin/Rood.

Nu met Geel of Groen met middenaftakking + Bruin of Rood met middenaftakking maar het wil niet werken. Het blijft lijken alsof de motor links en rechts tegelijk gestuurd word. 1 spoel van polariteit omdraaien (of beide) heeft geen effect.

Lambiek

Special Member

Hoor je wel dat de frequentie nu minder is?

Probeer eens GE - OR en BR - Zw of OR - GR en ZW - RD in die twee combinaties.

En heb je geen bipolaire motor om even te proberen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hij blijft op dezelfde frequentie piepen met bovenstaande mogelijkheden uitgetest. Neen een biplaire heb ik niet. Enkel 3 dezelfde unipolaire motoren. :(

Lambiek

Special Member

Ik ga hier een testje doen met zo'n motor en zo'n driver, ik laat je weten wat het geworden is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Heb het hier getest met de schakeling uit het artikel, en het werkt wel met een unipolaire motor. Dus aangesloten zonder midden aftakking met alleen de buitenste draden van de stappen motor.

Dat had ik niet verwacht, ging er altijd vanuit dat de andere spoel dan in tegenfase was, maar dat blijkt dus niet zo.

Wel is de spoel weerstand hoger, dus je moet een iets hogere spanning op de driver zetten.

Dus wat bij jou het probleem kan zijn is: Stap frequentie te hoog, spanning op de driver te laag. stroom instelling op de driver te laag, motor verkeert aan gesloten.

Ik heb het met deze motor getest. Unipolair Type STH-39D150.

Ik heb het getest met een duty cycle puls van 50 us.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

het valt me op dat best veel waardes niet op de default staan?
heb je je volle eeprom gewist voordat je grbl in je arduino gedownload hebt?

verder valt het me op dat die stappenmotors maar 48 stappen doen? terwijl een normale al 200 doet, dat zou betekenen dat stappen/mm en mm/min snelheden en acceleraties al ver(factor 4) omlaag moet zetten omdat je anders waarschijnlijk veel harder probeert te accelereren dan die motors voor gebouwd zijn, of heb je microstepping aanstaan op je shield?

En verder, wat is je voedingsbron inderdaad?

De voedingsbron is een regelbare voeding (30V - 5A) deze staat ingesteld op 24V. (verhogen van de spanning maakt geen verschil.)
Terug de buitenste spoelen aangesloten, spanning hoger lager, alle waardes van step/mm en mm/min gedeeld door 4 en het resultaat blijft hetzelfde. :(
Nergens op de shield zitten jumpers.

Waar kan ik deze default values ergens terugzetten of vinden?

update:
door het resetten van het EEPROM van de arduino dacht ik dat ik iets verder stond, de waardes van de GBRL instellingen staan nu anders maar de meeste staan op 0???. De motor blijft piepen en er zit geen beweging in.

Lambiek

Special Member

Er zal toch hoogst waarschijnlijk iets fout zitten of niet goed staan, want het moet gewoon werken natuurlijk. Als je het ziet zitten zou je één driver is even direct aan kunnen sturen met je Arduino, (dus even buiten alles om) je moet dan wel even een klein stukje code maken. Je hoeft alleen maar de puls en richting aan te sturen van je driver, en misschien je enable ingang als je die hebt. Dan kun je in ieder geval zien of het überhaupt werkt.

Ik weet niet waar je precies woont?, anders zou je een keer langs kunnen komen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als hij op full step staat zul je nog een factor 16 omlaag moeten ten opzichten van wat nu vaak gebruikelijk is. De drivers worden niet erg warm ?

Welke firware (versie etc.) draait op er op de arduino ? Is dat daadwerkelijk de genoemde grbl en met welke settings ? Reken alles anders eens met de hand stap voor stap terug.

De google links vind ik ook raar, er zijn nogal wat boardjes tegenwoordig.. Wees specifiek, het gaat hier waarschijnlijk om een enkel detail.

Op 30 augustus 2016 20:34:03 schreef Lambiek:
Heb het hier getest met de schakeling uit het artikel, en het werkt wel met een unipolaire motor. Dus aangesloten zonder midden aftakking met alleen de buitenste draden van de stappen motor.

Dat had ik niet verwacht, ging er altijd vanuit dat de andere spoel dan in tegenfase was, maar dat blijkt dus niet zo.

die twee spoelen die staan in serie. Door nu het middenpunt aan de voeding te hangen, kan je de ene en de andere kant op stroom door een helft van de spoel sturen. (denk aan twee pijlen in de spoelen die in mekaars verlengde staan. Bij unipolair gebruik krijg je wat je wilt: in het ene geval loopt de stroom tegen de pijl in en in het andere geval in dezelfde richting.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/