Nieuwe accu voor SilverCrest kruimeldief

Hallo allemaal,

Ik vond geen ander passend plekje voor dit topic, dus post ik het maar hier.

Ik ben op zoek naar een nieuwe Li-Ion accu voor een kruimeldief van de Lidl (SilverCrest). Het is een 1300mAh 7,4V 2-cel pakketje (2x 18650 cellen in serie) met losse +/- bedrading (dus pack is niet rechtstreeks vast gesoldeerd aan de print o.i.d). Meer informatie staat er ook niet op dan eerder genoemd. De kruimeldief vraagt 5,5Ah als hij aan is (gemeten). Alleen de batterijen zijn kapot en het is zonde om dan maar het hele ding weg te gooien terwijl het nog goed zuigt.

Nu heb ik al meerdere dagen op Google gezocht, maar het lijkt erop dat ik de verkeerde woorden gebruik, of dat cel-pakketjes die zo'n hoge ontlaadstroom moeten hebben, moeilijk te vinden zijn.

Als ik ga zoeken kom ik telkens op een Tenergy 2200mAh pakketje uit met BMS (wat dus niet nodig is, omdat dit al op de centrale print in het apparaat zit).

Het liefste zou een hogere capaciteit natuurlijk van harte welkom zijn (wat misschien ook bijdraagt aan een langere levensduur?).

Ik hoor graag evt. suggesties :) Alvast een bedankje vooraf.

je kunt toch 2 losse cellen bestellen en zelf aanelkaar solderen? 18650 cellen zijn niet zo moeilijk te vinden..

https://www.conrad.nl/nl/samsung-icr18650-30a-speciale-oplaadbare-batt…

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: Mag dat solderen zomaar? Je moet ze toch altijd puntlassen i.v.m. explosiegevaar. Zelf ben ik daar niet zo'n voorstander van, sorry. Los kan ik inderdaad wel o.a. zulke samsung cellen vinden, maar ik probeer geknutsel aan deze type batterijen te vermijden, waar mogelijk.

je kunt die cellen prima solderen, heb er al een paar honderd gedaan. kwestie van de draadjes van het oude pack over solderen naar de nieuwe cellen. afdoende isoleren, zodat ze niet tegen elkaar kunnen komen. het gevaar bij deze cellen ligt meer bij het opladen, te hoge spanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hier heb je een heel assortiment aan accu's: https://www.nkon.nl/rechargeable/18650-size.html

Daar kun je ook een optie kiezen om er soldeerlippen aan te laten monteren, dan kun je zelf daar weer wat aan solderen.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

@kloppertje: Bedankt voor de tip! Had bij deze webwinkel al eerder wat besteld, maar wist niet dat je daar ook lipjes bij aan kon laten zetten. Ik weet genoeg!

Bedankt kloppertje en testman!

Oh, nog een klein vraagje uit nieuwsgierigheid: Waarom heb je Li-ion batterijen met 3,6 & 3,7V? Wat is het verschil?

maartenbakker

Golden Member

Misverstand in je topicstart. Hij vraagt 5500mA (zonder h) onder belasting. Op 1300mAh kun je dus 1300mAh/5500mA = 0,236h zuigen (in de praktijk minder). Merk op hoe de mA netjes wegvalt uit de deling en de tijdsduur blijft staan als je het goed doet.

Het verschil tussen 3,6V en 3,7V zit hem in de chemische en fysieke samenstelling van de cel. Als je een 3,6V cel monteert in een apparaat waar het BMS een 3,7V cel verwacht, zal de cel overladen worden en maar kort meegaan. In jouw geval moet je dus opletten dat de cellen 3,7V zijn.

De langste levensduur krijg je als het BMS maar een deel van de capaciteit benut. Bijvoorbeeld het stukje van 3,7 tot 4,1V. In de praktijk doet zo'n BMS eerder iets van 3,5-4,2V of zelfs 4,3V als de batterijen nog wat harder mogen slijten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten: Ja, dat klopt qua tijdsduur, maar nu doet hij helemaal niks meer omdat 1 cel 0V is (helemaal stuk dus). Had inderdaad een typo gemaakt (dom van me).

Ik verwachtte wel al zoiets (andere samenstelling), maar wist het nog niet zeker. Bedankt voor de uitleg! Weer wat geleerd vandaag :)

@moderators: Ik heb inmiddels geschikte cellen bij nkon besteld, dus wat mij betreft mag er wel een slotje op, want het is opgelost ;)

Evarist

Golden Member

Op 30 augustus 2016 20:48:31 schreef Wcool18:
Alleen de batterijen zijn kapot en het is zonde om dan maar het hele ding weg te gooien terwijl het nog goed zuigt.

Je hebt gelijk. Ik gooi ook geen dingen weg die goed zuigen. :-)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Ik gooi ook geen goed zuigende dingen weg... :+

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

Op 30 augustus 2016 20:48:31 schreef Wcool18:
De kruimeldief vraagt 5,5Ah als hij aan is (gemeten).

Nu heb ik al meerdere dagen op Google gezocht, maar het lijkt erop dat ik de verkeerde woorden gebruik, of dat cel-pakketjes die zo'n hoge ontlaadstroom moeten hebben, moeilijk te vinden zijn.

Aangezien je meldt dat het ding 5,5Ah aan stroom zou gebruiken (dat is fout, de eenheid is ampere, A) zou het kunnen dat je ook verkeerd zoekt.

Moderne 18650 accus kan je zomaar krijgen in een capaciteit van 2600mAh, dus 2x wat je origineel had. En stromen van 8, 10 en zelfs 20A zijn mogelijk.

Ik heb geen aandelen: https://www.nkon.nl/samsung-18650-inr18650-25r.html

(Bij de stroom-rating is het verstandig om wat marge te nemen, dus die 5.5A gemeten, 20A toegestaan is een prima verhouding in mijn ogen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik heb toch al vaak geprobeerd in handgereedschap om de accu's te wisselen, en kom er toch telkens achter dat mijn accus van 2600mAh niet krachtig genoeg zijn om de startpiek van de motoren te overbruggen.

vrijwel altijd zitten er in de zware accupacks cellen in van 1300-1500mAh en deze kan je niet zomaar vervangen door 2600mAh versies. ook al kunnen die 20A leveren op papier.

zelf bij deze heb ik al eens 2P en 3P geprobeerd met 2600mAh cellen uit een laptop (100% zeker goeie cellen). maar helaas, de kop draait 1/10de van een toer en de print schakeld uit wegens accu leeg
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/eo/li-ion/640/DSCN4422.JPG

let dus toch maar op bij zomaar cellen bestellen. zeker bij een kruimeldief die onder gebruik al 5,5A verbruikt, zou het ferm kunnen tegenvallen met de aanloopstroom

nog ff iets over die 3.6/3.7V cellen. ik vind meer en meer tegenstrijdige verhalen op internet. iedereen beweerd altijd dat 3.6V opgeladen mag worden tot 4.1V terwijl 3.7V mag opladen tot 4.2V. echter kom ik een heleboel uitleg op speciale websites tegen die beweren dat die 3.6/3.7V een gemiddelde waarde is van de ontlaadcurve. een cell die bv bij de eerste 50% boven de 3.7V zit en de volgende 50% boven de 3.0V krijgt 3.6V als nominaal.
een andere cell die de eerste 50% boven 3.7V zit en de volgende 50% boven 3.3V blijft, is een 3.7V cell.

de accu uit mijn foto bevestigd dit (info van de fabrikant). 3,6V cel die opgeladen wordt tot 4,2V

model 18650
1300mAh
3.6V nominal
4.2V charge voltage
2.75V cutoff
≤15mohm resistance
≥1000 cycle
5C max charge
25C max discharge

http://www.ecvery.com/rechargeable-batteries-products/p478405/18650-3-…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

heb dat zo opgelost met oude liion accupacks :P
gewoon een verdieping erop gezet, pack van 8 cellen naar 12 cellen.
de opstartpiek kan hij nu veel beter aan door de lagere interne weerstand.

edit: ik gebruik er wel cellen voor die uit gereedschap packs komen. de cellen uit laptop packs kunnen de stroom niet aan. heb het vaker geprobeerd, maar ze zijn sneller leeg als de originele cellen. puur de hogere interne weerstand waar ze in de fabriek juist voor laptops zijn geselecteerd..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 31 augustus 2016 10:18:04 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nogthans lukte dat bij mij niet.

Door meerdere cellen parallel te gebruiken gaat de totale interne weerstanden dalen.
voor wie daar moeite mee heeft te begrijpen, kan je ook anders redeneren:
door meerdere cellen parallel te zetten, moet elke cell minder stroom leveren.
stel dat je cellen hebt van 1000mAh die 20C kunnen leveren. elke cell kan dus 20A leveren.
je hebt een toestel die 25A startstroom nodig heeft, tijdens die 25A zakt de accuspanning iets teveel in waardoor het toestel denkt: "de accu is leeg".
als je zo 2 cellen parallel hebt, moeten ze elk maar 12.5A leveren. dat kunnen ze wel vlot en het toestel werkt gewoon

ik ben tot 3parallel cellen gegaan en het werkte gewoon niet. heb wel geen idee hoeveel C een laptop accu moet kunnen leveren. als ik zo schat dat een laptop een 50watt kan verbruiken, dan zou dat op 12V een goeie 5A zijn.
Laptops hebben meestal 2P cellen, waardoor 2.5A per cel voldoende is, of 1C accus kunnen het net aan. zelf al zijn het 5C batterijen, dan kunnen 2 cellen parallel nog steeds de stroom niet aan van de originele accu
2P x 5C x 2600mAh = 26A
1P x 25C x 1300mAh = 32,5A

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
joopv

Golden Member

Aan de topicstarter: denk er aan dat je cellen koopt die de 5,5A ontlaadstroom van je kruimelzuiger kunnen leveren.

Veel cellen op de 18650 pagina van nkon kunnen dat NIET leveren, of ze kunnen het wel maar de levensduur zal tegen gaan vallen, en/of de spanning zal inzakken onder belasting..

edit: ik zie dat REW al een goede suggestie gedaan heeft.

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 31 augustus 2016 10:37:28 (15%)

Die 15mOhm is een mooie waarde. Een kennis is met fiets-accus bezig en gebruikt cellen met 80mOhm interne weerstand.

Die 25R die ik adviseerde doet volgens lygte (bekende Deen die accus test) 40mOhm. (Ik had het uit de grafiek gehaald bij de comparator, maar hij heeft hem ook in z'n testrapportje zo staan. :-) )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

mijn machientje draait dan ook op 1 enkele cell. als die een hoge intere weerstand heeft, doet die nog bitter weinig.

een electrische fiets waar er vaak 4 of meer parallel staan, is ook zo kritisch niet.
ding werkt al op 24V of meer waardoor de stroom niet zo hoog oploopt.
daarboven nog eens 4parallelle cellen van 80mohm maakt een 20mohm interne weerstand uiteindelijk.

ik weet in ieder geval dat oridinaire 18650 uit laptop of andere toestellen absoluut niet genoeg stroom kunnen leveren voor dat accu schroevendraaiertje. er is dus meer aan de hangt.

25C leveren uit een 2000mAh cell met een interne weerstand van 80mohm zorgt voor een spanningsval van 4V
hmmm....

25C leveren uit een 1300mAh cell met een interne weerstand van maximum 0.015ohm = 0.4875V

rew: zeker van die interne weerstand bij je fiets vriend? die is wel heel hoog zo te zien. bij 25C schiet er niks van spanning meer over. zelf bij 5C verlies je al bijna 1V in die interne weerstand. zal de accu lekker warm van worden (8watt aan warmte)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 31 augustus 2016 11:28:13 schreef fcapri:
een electrische fiets waar er vaak 4 of meer parallel staan, is ook zo kritisch niet.
ding werkt al op 24V of meer waardoor de stroom niet zo hoog oploopt.
daarboven nog eens 4parallelle cellen van 80mohm maakt een 20mohm interne weerstand uiteindelijk.

En dan 7 in serie maakt 560mOhm 140mOhm!

rew: zeker van die interne weerstand bij je fiets vriend? die is wel heel hoog zo te zien. bij 25C schiet er niks van spanning meer over. zelf bij 5C verlies je al bijna 1V in die interne weerstand. zal de accu lekker warm van worden (8watt aan warmte)

Ja, redelijk zeker. Maar waar ik ook zeker van ben is dat 25C absurd veel is voor die dingen.

maximaal 10A ontlaad stroom (25V, 250W) minimaal 5P (niet 4P) levert een stroom van 2A per cel. Dat is 0.8C. Hoe jij aan 25C komt ontgaat me een beetje....

Edit: Even voor de goede orde: "25R" is de afkorting voor "Samsung IMR18650-25R". Die mag met 20A ontladen worden, en dat is 8C.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

25C als zijnde de specs van dat ene celletje in mijn accuschroefmachientje.
daarom is die zijn interne weerstand ook zo laag. zou die een 80mohm accu hebben, is het gewoonweg onmogelijk nog te werken.

daarom dat ik ook aanhaalde dat ik niet zomaar gelijk welke cell erin kan proppen. met een 3P accu van laptopcellen deed dat ding onbelast misschien 1/10de van een toer.
25C vind ik ook absurd hoog, maar blijkbaar wel nodig bij handgereedschap (dat is dan rond de 30A).

vind het ook al enorm gek dat sommige van die RC lipo batterijen met gemak 50C leveren terwijl ze zelf al 8Ah zijn. dat is 400A uit een batterijtje niet dikker dan je hand.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18210__Turnigy_nano_tech_80…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

met tests tussen verschillende accupacks, bleek een pack van 8 jaar oud, 800/900mv in te zakken met een last van 5A. een pack van 3 jaar oud doet maar 200/300mv met diezelfde last. met het aanlopen van die machine ( aanloopstroom 30A ) kun je al horen dat de interne weerstand van de accu slecht is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi allemaal,

Het is wel een oud topic, maar ik wil het toch even afsluiten voor alle goede orde :) Het waren de Panasonic NCR18650B geworden (ontlaadstroom tot 6,7A, dus nog ruim 1A als reserve met de kijk op de ouderdom) met een capaciteit van ong. 3300mAh (lekker lang zuigen :p). Had ze besteld met soldeerlippen (bij nkon: https://www.nkon.nl/panasonic-ncr18650b-made-in-japan.html) en toen was het ook alweer zo gepiept (geen idee waarom ik hier geen 'afsluit post' heb gemaakt, maar dat maak ik nu 'goed').

@rew's eerste post: Je hebt gelijk, ik moest idd die 'h' weglaten (dom van me en normaal ben ik heel strikt om deze fouten te voorkomen), waarschijnlijk was ik toen al deels slaperig.

Allen, bedankt voor jullie interessante kijk op de dingen, het wordt van mijn kant i.i.g. weer zeer gewaardeerd! :)

De kruimeldief zuigt i.i.g. weer als de beste :p

Enne, het is oudjaarsdag! Dus alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar!

edit: Net nog weer even doorgelezen en zag dat ik het topic al 'afgesloten' had (batterijen waren besteld), maar nog niet gepost welk type het zijn. Hierbij dan maar :) Excuses voor enige veroorzaakte overlast