Online circuit editor

Ik ben bezig om een online schema teken pakket te maken. Het is niet de bedoeling dat dit een vervanger wordt voor PCB ontwerp of simulatie programma's. Maar het is vooral bedoeld om schaalbare SVG afbeeldingen te maken die op websites geplaatst kunnen worden en in een later stadium interactieve schema's voor websites.

Het is een eerste opzetje, en de exportmogelijkheden ontbreken nog grotendeels. Wat vinden julie ervan? Hebben jullie nog tip's?
http://meettechniek.info/tools/circuit-editor.html Help/info onder de "i" knop.

Prima opzet!

Toen ik een condensator probeerde te draaien, bleef de "originele" staan, en kwamen ze door mekaar.

Ik snap niet wat alle invulveldjes zijn die ik bij de componenten krijg. Dus voor de todo: Bij condensatoren, weerstanden spoelen om de WAARDE vragen (en waar die andere twee voor zijn snap ik niet), en bij een ding als een opamp om het type vragen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Gaaf, werkt mooi. Rew : De extra vrije velden zijn juist handig. Daar zit ik met eagle altijd mee te vechten. Ik teken vaak een schema zonder daarna een pcb te maken. Dan is een generiek onderdeel met vrije velden handig. Bij condensator bv capaciteit en spanning of bv DF etc, net wat je wilt.
Dus wat mij betreft zo laten. Niks zo erg als programmas die je dwingen wat in te voeren. Laatst bij Eagle de boel getekend, daarna losse tekst erbij als component naam en waarde etc ipv de eagle data. Daarna een screenshot en in the gimp de eagle namen etc weggegumd

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@rew,
welke browser gebruik je? Je kunt de condensator draaien door de "r" toets op je toetsenbord. Het component moet dan wel geselecteerd zijn (blauw gekleurd) maar de focus mag niet liggen op een van de invoervelden (want je moet daar wel een "r" kunnen typen). Een geselecteerd component kan ook gedraaid worden met de rotatie button in de toolbar.

De invoervelden zijn vrij te gebruiken zoals fred al aangaf: "Part count" kan bv. C1 zijn. "Primary value" bv. 47nF en de "secondary value" bv 400V. Bij een opamp is het typenummer de primary value.

Bedankt voor jullie opmerkingen.

Ik zou ipv "Part count" het "Part ref" noemen (van reference) zo noemt men dat over het algemeen overal.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik vind het prachtig.

heel mooi om snel even wat te tekenen voor CO.
dit is mijn persoonlijke ervaring, het is vooral geen kritiek. dingen die mij opvielen:

-> lijnen tekenen, fijn dat je stukken los kunt verwijderen. het duurde even voordat ik erachter kwam dat je moet dubbelklikken, en toen stonden er teveel
-> lijnen tekenen, jammer dat je niet kunt kiezen "een punt terug"
-> objecten: direct na het plaatsen blijf je in de 'plaats component' modus. dit is niet te zien aan de cursor ofzo, een + indicator, of zelfs een miniatuur component zou mooi zijn.
-> ik zou de tekst onderin bijwerken zodra je over het menu beweegt, niet pas na klikken.
-> font settings en file menu kunnen tegelijk open, maar overlappen.

GMT+1
Shock6805

Golden Member

Ik heb net maar heel even geprobeerd, maar wat ik nog handig zou vinden:

-> terug naar de pijltjes modus als je op esc duwt, maar waarschijnlijk is daar een shortcut voor die ik nog niet heb gezien. Hierbij aanvullend: als ik met mijn cursor naar boven beweeg om de pijl terug te selecteren, dan blijft er een stuk lijn staan dat daar niet hoort.

-> als je een component plaatst, dan wordt het component gecentreerd rond de muisklik, zonder dat je ziet hoe groot het component is. Een soort van 'ghost' component zou handig zijn, zodat je met 1 klik je componentje kan uitlijnen.

Maar zoals anderen al aangaven, het is een prachtige tool. Gaat zeker van pas komen denk ik.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Totale beginner

Golden Member

Hallo,

Ik werk op een resolutie van 2560 x 1440 en dan gaat er iets mis op de x-as. Als ik mijn browser kleiner maakt niet, maar op de grote resolutie tekent het programma alles een 500-tal pixels (geschat, niet gemeten) naar rechts. Misschien ergens een overflow of zo?

Anders is het wel prachtig, eindelijk niet meer sukkelen met fritzing (dat werkt voor geen meter) om een simpel SVG diagram te schetsen.

Mvg,
Daan

In een poging om een condensator te draaien lukte het me in de eerste instantie om op iedere plek dat ik een condensator getekend had een geroteerde copie te krijgen.

Hoe hou je op met lijnen trekken? Moet dat niet vanzelf als je op een componentpin eindigt?

De benaming "part count" is fout. Ik ben gewend dat het "name" is. Verder is het dan handig als je voor weerstanden Rx invult waarbij je vanzelf de x ophoogt.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 1 september 2016 07:24:48 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pa3gws

Golden Member

Leuk en handig pakketje.
Ik mis in de symbolen een relais spoel.
En als je een bestandje wil opslaan is er geen keuze waar dit gebeurd of moet dat nog komen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Ziet er leuk uit, maar ik krijg geen één component op het werkblad. Kan het selecteren en dan zou je met een muis klik het component moeten kunnen plaatsen, maar dat werkt hier dus niet. Of ik doe iets verkeerd, dat kan ook natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Component selecteren met een muisklik.
En daarna plaatsen op het werkblad met een muisklik.
Werkt hier goed.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Lambiek

Special Member

Hier niet. En het veld waar je de waardes in kan vullen staat half achter de componenten, je kan dus niet zien wat er staat laat staan wat je in moet vullen.

Maar het is nog in de begin fase, misschien komt het allemaal goed. :) En zo niet blijf ik S-plan gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat Lambiek heeft heb ik niet, gaat in Firefox gewoon goed.

Wel was ik al op ESCape aan het rammen om terug te komen in selectie-modus. Werkte niet, dus ik moetst op zoek naar het pijl-symbool.

If you want to succeed, double your failure rate.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lijkt me handig als de ESC toets gaat werken.
Nu kom je er nooit uit, en moet je altijd wat doen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zelfde fout als Lambiek( Met win10en laatste java versie). Je kiest een component en de invulveldjes verschijnen ook boven links achter de componentkeuzebalk. Ze verschijnen volledig als je er klikt en je kan invullen. Het symbool kan je niet plaatsen. Ik heb een venster op het scherm: Debug Status register en de componentteller verhoogt telkens met 1 als je de muis klikt in het beeld. Er wijzigt niets anders. Je zou verwachten dat een item met X of Y waardes wijzigt. Als je de velden aanvult veranderd even een waarde achter shift, cntr, key even. Het lijkt de asci waarde van de invultoets.
De opzet is prima en lijkt eenvoudig en handig. Nu nog werkend krijgen ???

Dank iedereen voor de complimenten en suggesties.

Software is geupdate (even F5-en):
* part count => part ref.
* cursor ghost img toegevoegd. Deze is ook te roteren en te spiegelen.
De rest van de suggesties moet nog verwerkt worden. Programmeren gaat niet zo snel. Ik ga eerst eens aan het werk met de "esc" toets.

Vergeet niet ook eens in de "help" te kijken als iets niet duidelijk is.

@progger: wat bedoel je met "een punt terug"?

@pa3gws: Het computer filesysteem is goed (en terecht) afgeschermt voor Javascript. Vandaar dat je ook niet kunt kiezen waar iets wordt opgeslagen. De enige optie is gebruik te maken van "localstorage".
Waarschijnlijk is Dropbox een goede optie als opslagruimte die met Javascript toegankelijk is.
Het symbolen bieb wordt nog uitgebreid.

@Totale beginner: Heb je die offset problemen ook met andere browsers? En welke browser gebruikte je?

@Lambiek: welke browser gebruik je? En heb je deze problemen ook met andere browsers?

Totale beginner

Golden Member

Hallo Freddy,

Ik gebruikte chrome. Ik heb het getest en in internet explorer lijkt het niet te werken op de grote resolutie.

In firfox heb ik geen problemen en werkt het goed, ook op de grote resolutie.

Mvg,
Daan

Ik test het ook voornamelijk met Chrome en Firefox. Af en toe een check met Opera en Edge. Hoe die fout ontstaat bij hoge resolutie moet ik nog eens uitzoeken. Ik heb hier geen mogelijkheid om dat te testen.

@Nurky: Het is geschreven in Javascript, niet Java. Dus de browser en versie is voor mij interessant als het om fouten gaat. Het debug status register dat je even zag had ik vergeten uit te zetten.

Lambiek

Special Member

Op 1 september 2016 11:53:56 schreef Freddy:
@Lambiek: welke browser gebruik je?

Win-7 met Explorer, standaard dus.

Na je aanpassing kan ik nu wel een component selecteren, en als ik daar op klik verschijnt het venster. Maar, als ik dan een ander component selecteer dan verdwijnt het eerste component weer.

EDIT:
Heb het even met Chrome geprobeerd, en nu kan ik wel veel meer. Componenten plaatsen, verbinden, draaien, spiegelen, Alleen niet verwijderen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Zo, de "escape" toets werkt ook, hopelijk naar wens.

@Lambiek: bedankt voor je opmerking. Ik ging er vanuit dat tegenwoordig iedereen een browser gebruikte die automatisch up to date bleef. En ik ging er vanuit, wat nu blijkt onterecht, dat niemand meer IE gebruikte.
Een aantal gebruikte functies worden inderdaad niet ondersteunt door oudere browsers. Ik moet dus een functie ondersteuningscheck uitvoeren.

Update: Ik zie nu ook dat Edge serieuze problemen heeft.

Erg fijn dit inderdaad, wie weet hebben we straks nog meer mooie schema's in de topics :).

Wat puntjes:

  • Bij het drukken op de escape toets wordt het laatste deel van de lijn wel getekend, zonder dat er geklikt is.
  • Misschien werkt het fijner als de cursor ook op het grid uitgelijnd wordt.
  • Zoals eerder genoemd, het automatisch stoppen met tekenen van een lijn zodra je verbind met een component.
  • Lijstje met sneltoetsen is handig, of ik kijk verkeerd.
  • T.z.t. integratie met het CO forum? Schema's bewerken in een post bijvoorbeeld, zou helemaal mooi zijn.

En voor het bijhouden van bugs / features / verbeteringen is het misschien handig om een of andere tracker te gebruiken. Heb ik zelf eigenlijk geen ervaring mee, maar het lijkt me dat in een topic het al snel onoverzichtelijk wordt.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Op 1 september 2016 13:22:02 schreef kloppertje:
En voor het bijhouden van bugs / features / verbeteringen is het misschien handig om een of andere tracker te gebruiken.

Als het open source mag worden... github heeft een aantal voordelen. Makkelijk samenwerken met meerdere mensen (pull requests). Issue tracker enz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

Leuk initiatief :-)

Maar, oef...
Dit is nog in het begin van de alfa versie.

Waar ik ondermeer tegenaan loop is, dat de esc toets niet werkt in IE en Firefox. (net getest)

Verder als ik b.v. een transistor selecteer om te plaatsen in IE dan krijg ik een wazig type in het beeld met de componenten parameters schermpje links boven in mijn beeld waar een deel buiten het beeld van valt.
De componenten parameters is niet te verschuiven...
Zie plaatje hieronder.
http://www.bramcam.nl/Diversen/meettechniek-01.png

Als tip zou ik eens naar de interface kijken van SPLAN, zeer intuitief en met veel gebruikte functies onder de rechter muistoets.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hier in Chrome werkt het eigenlijk allemaal best behoorlijk.

@Freddy
Ik sta er eigenlijk ook van te kijken dat iemand nog Internet Explorer gebruikt...