ik heb ook nog niet kunnen vinden of die chips op liion packs te resetten zijn. bij de oude packs lijkt het wisselen van cellen makkelijker als nieuwere. bekende merken zorgen dat de accu's blokkeren als de cellen slecht zijn. chinese goedkope rommel heeft dat niet, en gaat ook vaker roken tijdens het opladen, vaker filmpjes van gezien al. vooral dingen met een hoge laadspanning..
heb een paar keer geluk gehad, door cellen te vervangen met een labovoeding op de gare cel aangesloten die nog wel spanning had ( vrij zeldzaam, accucel is wel 3,7V maar kakt meteen in met belasting, de beveiligings elektronica blijft vaak wel werken omdat de cel weer terugkomt en de lader zegt "vol" )
oude accupacks hadden alleen nog een midden spanning meting, nu wordt er per cel gemeten. 1 cel die 0V is, ook na een aantal minuten op de lader en je krijgt error. die packs zijn vaak ook niet meer te redden dan.
de oude packs die ik weer werkend heb gekregen, zijn als ze leeg zijn vaak erg wisselend tussen de cellen. 1 cel 2,5V, andere 3,4, weer een andere 3,6V. op de stroombron aangesloten komen de cellen toch weer uit met 100mv max verschil eenmaal opgeladen. de laadelektronica pikt dat al niet, teveel verschil en piepiep error.
het overlijden van makita accu's gewoon door leeftijd heb ik nog niet gezien, er was altijd wel een reden. 1 accucel steeds eerder leeg, zag je niet als ze nog vol waren, meetshunt op de print stuk, temp. sensor stuk, cel met hoge zelfontlading. nu heb ik er 1 staan die bij m'n machine zat, zo goed als 10 jaar oud en geeft error op temperatuur. temp. sensor meet hetzelfde als de andere accu welke iets jonger is en nog wel werkt. dat is de eerste accu waarvan ik zou denken dat het een leeftijd gebonden error zou zijn..
ook al 2x gehad dat een accu steeds leeg was na een paar weken ( deze was al verstoten door de oplader ). bleek door de elektronica in de accu te komen, na het eraf schrapen van de elektronica op de print was dit probleem weg.
men heeft het wel in de gaten bij makita, de huidige accu's hebben een 0,5cm isolatie lijm over de print zitten, ook kan die print niet meer los zonder de cellen eerst los te halen, reparatie kan dus niet meer.