Resetten van accu pack

Hallo,
Ik heb voor een kennis nieuwe batterijen besteld voor een apparaat dat niet aan wil gaan als de accu overleden Is.
Nu dat de accu vervangen Is, wil de controller op de accu de accu niet vrij geven.
Hierdoor gaat het apparaat nog steeds niet aan.
De communicatie met de accu loopt via een smbus.
De regel elektronica die op de accu pack zit bestaat uit de BQ20Z80 en BQ29312.
Dit schijnt ook veel te zitten op accu's van laptops.
Als ik de datasheets lees van deze ic's dan heb ik het vermoeden dat de BQ20Z80 in een verkeerde mode blijft hangen.
Het schijnt zo te zijn dat je hem kan resetten.
Maar weet iemand hoe dat Moet?
Wat zijn mijn opties Hiervoor?
Zou ik nieuwe ictjes kunnen kopen of moeten die dan ook gekalibreerd Worden?
Het schijnt zo te zijn dat je me de EV2300 van IT je hem zou kunnen resetten.
Maar ik vraag me af of dat niet anders kan.
Heeft iemand hier enige ervaring mee.

ik wil alles weten over pic stap voor stap

dit betreft zeker een liion accu? dan is het doorgaans over en uit. het ic houdt een logboek bij van de cellen. als er 1 of meerdere slecht worden, geeft deze error en zal de cellen niet meer opladen, de lader krijgt een error terug en stopt.

als dit systeem nog werkte voor de revisie, had het vervangen van de cellen onder spanning van een labovoeding miss nog geholpen, zodat de elektronica niet gereset werd, maar nu niet meer.

iets meer gegevens zouden miss kunnen helpen, accutype, merk toestel enz..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Via SMbus moet de controller te resetten zijn. Als het apparaat waar de accu in zit dat niet kan, dan wordt het lasting. Dan zul je zelf die communicatie moeten opzetten.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

SMbus is gewoon I2C, en de register tabel staat in de datasheet van de BQ20Z80. Als ik het goed zie, is er wel een mogelijkheid om het ding "op slot" te zetten (registers UnsealKey, PFKey, en AuthenKey0..3), maar misschien kun je die onderscheppen als je de communicatie tussen de accu en het apparaat kunt afluisteren, met een microcontroller of een BusPirate o.i.d.

Het lijkt me goed mogelijk dat iemand als iets heeft gemaakt, op basis van een Arduino of BusPirate o.i.d., om deze IC's te benaderen en resetten. Misschien is er op Github of zo wel iets te vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit verhaal vind je ook terug in Li-Ion accu's van professioneel elektrisch gereeeschap.
Niet alleen onder capaciteit, totaal leegtrekken en te hoge temperaturen worden voorkomen, maar ook het aantal laadbeurten en de leeftijd van de accu wordt ergens bijgehouden.
Hierdoor kun je ervaren dat een machine nog prima krachtig werkt en dan ineens stopt. Vervolgens de accu op de lader en je krijgt een melding die refereerd naar einde levensduur. Je zou bijna denken dat dit kunstmatig omzet genereren is, maar de fabrikanten schermen met de vele gevaren van Li-Ion accu's wanneer deze niet op deze manier worden bijgehouden en geladen. Als het maximaal aantal laadbeurten is behaald, de leeftijd is bereikt, of ook maar 1 accucel tript, dan is het gelijk klaar.
DeWalt gaat (of inmiddels ging) met bepaalde accumachines nog verder, belast je de machine langdurig zwaarder dan kan hij er ineens mee stoppen. Accu moet er af, op de lader waar hij een soort reset krijgt en weer op de machine waarna je weer verder kunt..

Terugkomend op TS heb ik mij wel eens verdiept in het zelf resetten van de accu monitor techniek, maar ik kwam niet verder dan bedenkelijke shops welke de accu's claimen te kunnen reviseren als nieuw voor de helft van de nieuwprijs. Later las ik dat dit soort bedrijven veel soorten Li-Ion accu's reviseren, tot elektrische fietsaccu's toe. Het reviseren is zowel de accu's als je print met laadtechniek swappen. Welke kwaliteit ze er in terugstoppen zie je niet.
Het lijkt er hierdoor op dat de techniek op de print een soort van 'write once' optie heeft waarbij de chip niet gereset of herschreven kan worden.

Een afsluitende annecdote heb ik van iemand die zelf een fietsaccu wilde reviseren met 18650 accu's in een serie plus parellel schakeling. Waarbij de serie geschakelde accudelen elk op een eigen sensor aangesloten moesten welke vervolgens stuk voor stuk op de laadunit aangesloten moesten worden. Alle seriegeschakelde delen had hij zo uitgevoerd, dus nu moesten deze delen alleen nog parallel gezet worden door de lipjes vast re solderen. Tijdens het onderling verbinden van de accu's maakte hij met zijn soldeerbout sluiting tussen twee accu's wat een kleine vonk gaf. Resultaat: monitoring print gaf meteen einde oefening aan en deze moest compleet vervangen. Nu schijnt er op Ali Express etc. het nodige aan dit soort modules te rouleren, dus hij kon vrij goedkoop zijn accupack project redden.

Het is misschien het redelijk grote gevaar van Li-Ion accu's als deze verkeerd worden gebruikt. Hiervan zijn tal van Youtube voorbeelden.
Een fabrikant kan zich geen ongelukken veroorloven en zal er mogelijk daarom alles aan doen dat zijn accu's juist worden geladen en bij redelijk kleine marges zich zelf uitschakelen.

ik heb ook nog niet kunnen vinden of die chips op liion packs te resetten zijn. bij de oude packs lijkt het wisselen van cellen makkelijker als nieuwere. bekende merken zorgen dat de accu's blokkeren als de cellen slecht zijn. chinese goedkope rommel heeft dat niet, en gaat ook vaker roken tijdens het opladen, vaker filmpjes van gezien al. vooral dingen met een hoge laadspanning..

heb een paar keer geluk gehad, door cellen te vervangen met een labovoeding op de gare cel aangesloten die nog wel spanning had ( vrij zeldzaam, accucel is wel 3,7V maar kakt meteen in met belasting, de beveiligings elektronica blijft vaak wel werken omdat de cel weer terugkomt en de lader zegt "vol" )

oude accupacks hadden alleen nog een midden spanning meting, nu wordt er per cel gemeten. 1 cel die 0V is, ook na een aantal minuten op de lader en je krijgt error. die packs zijn vaak ook niet meer te redden dan.

de oude packs die ik weer werkend heb gekregen, zijn als ze leeg zijn vaak erg wisselend tussen de cellen. 1 cel 2,5V, andere 3,4, weer een andere 3,6V. op de stroombron aangesloten komen de cellen toch weer uit met 100mv max verschil eenmaal opgeladen. de laadelektronica pikt dat al niet, teveel verschil en piepiep error.

het overlijden van makita accu's gewoon door leeftijd heb ik nog niet gezien, er was altijd wel een reden. 1 accucel steeds eerder leeg, zag je niet als ze nog vol waren, meetshunt op de print stuk, temp. sensor stuk, cel met hoge zelfontlading. nu heb ik er 1 staan die bij m'n machine zat, zo goed als 10 jaar oud en geeft error op temperatuur. temp. sensor meet hetzelfde als de andere accu welke iets jonger is en nog wel werkt. dat is de eerste accu waarvan ik zou denken dat het een leeftijd gebonden error zou zijn..

ook al 2x gehad dat een accu steeds leeg was na een paar weken ( deze was al verstoten door de oplader ). bleek door de elektronica in de accu te komen, na het eraf schrapen van de elektronica op de print was dit probleem weg.

men heeft het wel in de gaten bij makita, de huidige accu's hebben een 0,5cm isolatie lijm over de print zitten, ook kan die print niet meer los zonder de cellen eerst los te halen, reparatie kan dus niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

SparkyGSX bedankt voor uw tip van de busb pirate.
Laat ik al een lange tijd zitten te denken om zoiets eens te Maken!
Alleen geen tijd genoeg.
ik heb meteen dat bordje besteld.
Nu even wachten tot die binnen Is.
Dan hoop ik wat meer te kunnen vertellen over dit onderwerp.

Inmiddels heb ik even kunnen spelen met de buspirate.
Ik moet zeggen dat dit een erg handig stukje gereedschap Is.
Het luit mij alleen niet om met de BQ20Z80 te communiceren.
Ik kan hem alleen aanspreken met code 0x00, en dan krijg ik een Ack terug.
Daarna kan kan ik wel de volgende byte sturen, maar dan krijg ik helemaal geen ACK of NACK terug.
Er zit ook een enorm delay in van enkele milieseconde.
Ik heb het idee dat hij in lockdown staat, maar hoe krijg je hem daar dan Uit!
Als ik de datasheets lees, dan kom ik er ook niet echt uit.
Heeft iemand een Idee?

Hallo,

ik kom dit draadje tegen, en ondanks dat het al wat ouder is denk ik dat dit "probleem" nog steeds / steeds vaker speelt. Ik heb zelf onlangs enkele accupacks van nieuwe cellen voorzien, en daarna geen leven meer in te krijgen. ondanks dat alle cellen goed opgeladen zijn, en de print verder in orde ben ik mij wat verder gaan verdiepen in de elektronica, en komt uiteindelijk bij deze discussie. Blijkbaar is de BQ30z55 te resetten / vrij te geven met de EV2300 van Texas instruments, met een stukje software. De software die ik dan vaak tegenkom is van UBRT (http://www.ubrt.com.ua/) Heeft iemand hier kennis of ervaring mee, of in bezit van deze combinatie? ik heb hier zelf geen ervaring mee, en wellicht kan iemand helpen met tips and tricks.
Ik hoor het graag.