Moederbord HP

Sorry, dezelfde vraag heeft bij Tweakers geen enkel antwoord opgeleverd. Daarom probeer ik hier.
Het gaat om een moederbord van een HP Pavillion dv6 2150 SB.
De notebook start herhaaldelijk op en slaat direct erna terug af zonder ophouden.
Reeds geprobeerd zonder enige hardware, ook met verwarmen en koelen van het moederbord, maar alles blijft hetzelfde.
Ik verdenk de bios(moederbord) maar(nog)niet speciaal de processor.
Daarom zocht ik in eerste instantie een nieuw moederbord,maar tot nu toe geen enkele verkoper(in Europa) gevonden. Ook geen hersteller.
Kan iemand mij helpen of een hint geven?
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

Al andere adapter geprobeerd? (uitgedroogde en/of geplofte elco's)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik denk dat het een software fout is.
Ik heb dat ook gehad op een Compaq laptop, ik heb m maar in de kliko gesmeten..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Een beetje vreemd...   Breng je je auto ook naar de sloop als je tank leeg is? :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

F2 al fiks ingedrukt tijdens opstarten?

is iig niet goed dat de boel uitvalt met opstarten. soms helpt een bios reset. adapter, accu en backupcel loshalen en 10 minuten laten staan. dan alleen adapter aansluiten en proberen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De 2 batterijen zijn niet leeg(meer dan 11,5 V.
Bob.
Uw bios reset ook al gedaan(trouwens één van mijn eerste bewerkingen.

[Bericht gewijzigd door Opabob op donderdag 1 september 2016 14:12:33 (40%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

bios valt ergens over met booten, kan ook rot geheugen zijn. hdd en zo kun je missen tijdens de post, maar geheugen en processor niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Geen piepjes tijdens het opstaren?
Of iets op het scherm?

alles eruit halen wat je kan.
cd rom, accu, wifi kaart, .... en probeer 1 ramlatje in 1 slot.

probeer dan een memory test in de bios. lukt dat niet, ff andere ramlatje in ander slot. idem test.

met de fouten die ik de laatste jaren ondervonden heb, verdenk ik een losgekomen chip op het MB. één van de bridges of de grafische chip.
meestal slaat die dan af als het os een polling doet naar de grafische chip

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

De adapter lijkt me toch het simpels om mee te beginnen... ;)
Dat de accu nog 11.5 volt is zegt nog niet veel over de kwatiteit trouwens. Zolang we niet weten wat er precies gebeurt is goede raad moeilijk.

De notebook start herhaaldelijk op en slaat direct erna terug af

Dit zegt niet veel, wat noem je 'opstarten'? (gaan de ledjes aan, of is er beeld, wat zie je tijdens opstarten?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nu ik eraan denk, doet een laptop dit ook als de cpufan vastzit/ geen tacho signaal gemeten wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

normaal geven HP laptops dan een foutmelding bij de bios dat de cpu/system fan niet werkt. en dan zou die na een 10sec moeten stilvallen (niet rebooten, effectief uit).

ik verwacht dus eerder een heftige hardware fout. natuurlijk kan het evengoed een windows fout zijn waarbij die bluescreened en direct weer reboot.
beste daarom is ook hard disk eruit, en een hiren boot cd van usb laten runnen (met bv de mini windows XP erop).

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

DVD R/RW, wifi,Bluetooth,Ran kaartjes met omwisselen, verwijderd. Bij dat opstarten gaan inderdaad ledjes aan en soms start de vantillator, om samen met de ledjes te stoppen en na een seconde alles te herbeginnen.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

dus totaal geen beeld?
powerknop indrukken, ledjes aan, soms fan aan, en direct weer uit?

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 1 september 2016 16:07:25 schreef fcapri:

beste daarom is ook hard disk eruit, en een hiren boot cd van usb laten runnen (met bv de mini windows XP erop).

Ik ga dit proberen; moet eerst nog een CD maken.
Inderdaad,die opstartvolgorde.
NEEN Toch niet; na uit, probeert hij opnieuw en blijft herhalen tot ik de powerknop lang indruk en hij dus uitschakelt.

Iemand een idee waar ik een nieuw moederbord kan kopen of eventueel dit kan laten herstellen.
Bob.

[Bericht gewijzigd door Opabob op donderdag 1 september 2016 18:16:02 (28%)

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Heb onlangs ook wat ervaringen op mogen doen met een haperende laptop (zie mijn topic) ;). Is je aan/uit schakelaartje niet gewoon gammel/kortgesloten of, indien van toepassing, het bandkabeltje ernaartoe defect?

Overigens heb ik ook een DV6 gehad, en deze zijn berucht om hun loszittende grafische chips. Als er niets meer overblijft, kun je eens proberen om hem minuutje of 10 in de oven te leggen op 200 graden. Zo heb ik mijn laptop nog een lange tijd kunnen behouden.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Als door een rotte elke binnen x seconde de spanningen 5V en 3v3 niet aanwezig of te veel afwijken gaan de meeste moederborden uit,of doen een herstart.

Hmm, ik kan enkele oorzaken verzinnen. Maar het is een goed idee als u een filpje maakt zodat wij kunnen zien wat er precies gebeurt.

Even wat mindstormen.
Uw pc doet wel wat, daarmee kunnen we de processor uitsluiten. Omdat hij zo snel herstart kan een warmte probleem ook worden uitgesloten. Waar ik zelf aan zit te denken is dat er ergens iets benaderd wordt wat kapot is waardoor de pc in een fout terecht komt.

Kun je eens andere ram proberen? Misschien is er net een adresje kapot wat hij nodig heeft. (Heb ik zelf wel eens gehad)

Boot hij wel tot windows?
In dat geval kan er een device kapot zijn wat pas gedetecteerd wordt zodra de driver wordt geladen.

Kun je in de BIOS komen?
Zo niet dan vrees ik het ergste.

Let wel even op voordat je vervangende onderdelen koopt, Is het wel waard om dat te doen? Een moederbord voor 100 euro of gewoon een nieuwe/2e hands laptop.

Oja, ik heb wel eens een laptop gehad waarvan de schakelaar die detecteerd of de klep dicht zit kapot was. Hierdoor dacht de laptop dat hij continue dicht was. Hierdoor kwam hij niet verder dan de post.

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 1 september 2016 21:39:03 (10%)

PE2BAS
mel

Golden Member

Mijn laptop had al eerder problemen. na 10 minuten werd hij echt heet. Dan viel de video uit, je kon m net uitzetten, maar dat was ook alles.
Geen idee hoe dat komt. ik had alles schoongemaakt. Maar toch dit probleem.
nooit meer een HP voor mij.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

schoonmaken gaat vaak niet meer zonder 35 schroeven eruit te draaien. de betere serie laptops hebben een luikje wat met 4 schroeven eraf gaat en de fan kan eruit en alles schoongemaakt worden..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 2 september 2016 00:35:28 (29%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb weer een paar hints van zaken om extra na te kijken.
Ik moet eerst naar het ziekenhuis waar ze mijzelf eens gaan controleren en daarna begin ik eraan.
Ik wou deze laptop graag herstellen omdat ik het de moeite waard vind en natuurlijk voor de hobby. De 35 schroeven zijn nog altijd los, zij (moederbord is vrouwelijk) ligt daar nog altijd open en bloot, dus dit is al een werk bespaart.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Shiptronic

Overleden

Vraag me alleen af of de kosten van een nieuwe moederbord nog te verantwoorden zijn tov van een nieuwe exemplaar ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 2 september 2016 11:52:04 schreef Shiptronic:
Vraag me alleen af of de kosten van een nieuwe moederbord nog te verantwoorden zijn tov van een nieuwe exemplaar ?

100 euro vind ik (persoonlijk) nog schappelijk voor deze notebook.
NB.
Van de harde schijf kan ik niet meer opstarten omdat deze gewist is. Ik dacht trouwens dat deze schijf niet nodig was im de bios te starten en dus een scherm te zien. Ik probeer wel nog de hint: hard disk eruit, en een hiren boot cd van usb laten runnen (met bv de mini windows XP erop
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

als de laptop niks anders als hikken doet, heeft een boot cd ook echt geen nut. zo ver kom je niet eens, om te booten van cd moet je al bios tekst in beeld kunnen krijgen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer