vaatwasser bosch

Alleen berichten met de trefwoorden “vaatwasser bosch relais” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo,

ik ben in bezit van een 14 jaar oude bosch vaatwasser (SGS5392/37)
Nu gaat de zeepbak niet meer open.Het zeepdeskel mechanisme is OKE. Enkel de actuator beweegt niet meer na het spoelprogramma. Op diverse fora lees ik dat de actuator defect is dat ook de module het begeeft. Door bv. kortsluiting. Het laaste onderdeel is uiteraard te duur voor zo'n oude machine. Mijn vraag is kan ik bv makkelijk testen met een volt meter of de actuator of beide defect zijn. Bijvoorbeeld een voltmeter tussen de twee draden te hangen die naar de actuator leiden. Wanneer ik bij open deurpaneel na 20 minuten manueel het zeepbakje open maak, werkt de machine perfect. Er zitten geen haperingen in het programma enkel deksel gaat niet meer open (tenzij zoals eerder beschreven manueel).

je kunt er gewoon een meter aan hangen. er komt 230V op de aansturing van de zeepbak. deze gaat echter niet 1x open in het programma, maar meerdere keren. glansspoel wordt ook gedoseerd met die zeepbak..

de acuator stuk is niet zeldzaam, de print ook niet. een defect op de print is vaker al te zien aan de triac die het bakje aanstuurt welke een gat heeft of zwart is.

ik zou de computer toch al eens open halen, want dit model heb ik eens in functie gezien van keukenontbrander. het verwarmings relais controleren op losse solderingen. dit is er 1 uit de reeks met licht ontvlambare computerprint..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 4 september 2016 18:52:12 (24%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 september 2016 18:40:05 schreef testman:
je kunt er gewoon een meter aan hangen. er komt 230V op de aansturing van de zeepbak. deze gaat echter niet 1x open in het programma, maar meerdere keren. glansspoel wordt ook gedoseerd met die zeepbak..

de acuator stuk is niet zeldzaam, de print ook niet. een defect op de print is vaker al te zien aan de triac die het bakje aanstuurt welke een gat heeft of zwart is.

ik zou de computer toch al eens open halen, want dit model heb ik eens in functie gezien van keukenontbrander. het verwarmings relais controleren op losse solderingen. dit is er 1 uit de reeks met licht ontvlambare computerprint..

Bedankt voor de info testman. De uit de triac die de acuator aanstuurd is 3/4 weg van het rechthoekig zwart. Dus print zal defect zijn. Voorlopig kan ik het zeepbakje manueel openen na 20 minuten.