Vacuum aansturen

Hallo,

Ik ben nieuw hier en moet zeggen dat ik weinig verstand heb van elektronica maar wel graag het e.e.a. wil leren.

Hierbij mijn vraag aan jullie:

Ik heb een oldtimer waar ik een dieselmotor in heb gebouwd. Deze motor kan alleen uitgeschakeld worden middels vacuüm, nu ben ik in het bezit van een vacuumklepje waarmee ik de motor kan uitschakelen.
Dit gebeurt nu dus via een (simpele) drukknop.

Wat ik graag wil is dat als ik het contact uitschakel, een signaal van ca. 2 seconden naar die vacuumklep kan sturen om de motor uit te zetten. Maar na die x aantal seconden mogen er geen verbruikers meer actief zijn.

Bij voorbaat dank.

Shiptronic

Overleden

Vacuum klep eraf halen, en mechanisch maken?

Vacuum kleppen hebben vaak 3 aansluitingen, als je het anders aansluit maak je het zo dat op "contact" de klep bekrachtigd is en er geen vacuum naar de uit-klep gaat. Als je dan het "contact" afzet val de klep in rust (gebruikt geen stroom meer) en vol vacuum komt op de uit-klep en motor slaat af.

Deze kan je daar voor gebruiken :

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bedankt voor je snelle reactie,

Als ik hem mechanisch maak is het nog een extra handeling (net als de drukknop) daar wil ik graag vanaf.

Ik heb een klepje die maar twee aansluitingen heeft, gewoon een spoeltje welke in rust de vacuüm afsluit en in bedrijf de vacuüm doorlaat.

Maar daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, om de klep te vervangen voor een ander, ik zal even op zoek gaan.

Dankje

Shiptronic

Overleden

Let op dat je de in/uitgang goed aan sluit, anders kan de zetel op de zitting gezogen worden ;) en blijft de klep hangen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik ga hem gelijk bestellen, de klep moet wel als ik het contact weer inschakel de vacuum "laten lopen" om zo maar te zeggen. anders blijft de motor in de stop stand staan toch?

Shiptronic

Overleden

Dat gebeurt ook, ik zou even langs een autosloop rijden, die hebben zat van die dingen liggen

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als je de motor na een tijd weer wil starten moet je toch ergens een goede vacuüm tank hebben.
Anders krijg je hem ook niet meer aan de gang.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

Jawel, je hebt vacuum nodig om hem uit te zetten ;) Eens vacuum verdwenen staat ie weer in run modus.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ah ja zaterdag hè, was nog niet wakker.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl