Voeding ontwikkelen.

Alleen berichten met de trefwoorden “digitale voeding” worden getoond. Alle berichten tonen

Voor een project zijn we bezig met een voeding te ontwerpen. Het is nog de vraag of we een lineaire voeding ontwikkelen of een geschakelde voeding.

We willen de 2 uitgangen ( 0..6 V 5A & 0..14 V 5A ) besturen met een uC. Zijn digitale weerstanden hier een oplossing voor?

Nu is onze vraag waar kan men info vinden over het ontwikkelen van een goede voeding, met opties dat de uitgangen kortsluitvast zijn. En eventueel de stroom terug de voeding in kan laten gaan zonder dat er iets kapot gaat.

En we vragen wie er ervaring heeft met geschakelde voeding, in het project is dit geen vereiste maar een extra leerdoel.

grtz

a. Sturem met een digitale weerstand is feitelijk een omweg, wat je over het algeen doet is het vergelijken van de uitgangsspanning met een referentie spanning. Die kun je ook direct opwekken.
b. lineaire voedingen, zeker als ze regelbaar zijn, hebben een veel grotere dissipatie. Stel in = 20 volt, uit = 0.1 volt / 5 Ampere = 100 Watt dissipatie.
Net wat je wil. Een schakelende voeding is weer lastig naar nul volt te regelen.
Lineair is wel makkelijk , ook wat jij wil met de oude 723 ( typenummer weet ik niet zeker ), maar die gaat niet naar nul volt.
Je zult dus een afweging moeten maken tussen de verschillende eisen, en oplossingen...

Ik ben er klaar mee voor

Een gestabiliseerde voeding zal ( in 99 % van de gevallen ) zijn uitgangsspanning vergelijk met een stabiele spanning. Is de uitgang hoger, gaat de voeding een beetje dichter, is ie lager, een beetje hoger.

De referentiespanning is vaak lager dan de uitgangsspanning ( door de gebruikte techniek van opwekken referentiespanning , 1.2 volt ongeveer) dus zal de uitgangsspanning vaak gedeelt worden. Maak je die deling regelbaar, met een potmeter of instelbare weerstand, heb je een regelbare voeding. Mooi voorbeeld is die 723 , waar alle onderdelen "los" in een IC zitten, bij een 7805 zit dat allemaal bij elkaar.

Maak je de referentiespanning nu gewoon direct uit een DAC, bijvoorbeeld 0xFF = 15 Volt, hoef je niet te delen aan de uitgang, maar kun je de uitgangsspanning direct vergelijken met de ingangsspanning.

Regelbare weerstand is misschien makkelijker met een standaard IC, bovenstaande is interessant als de spanning naiukeurig moet zijn.

Ik ben er klaar mee voor

Ik ga dit jaar voor m'n profielwerkstuk een labvoeding bouwen. Aangezien ik 2x 10A uitgangen wil worden die met een geschakelde voeding gevoedt (ik heb gelukkig net een mooi artikel gevonden).

Ik denk dat een AD converter een betere oplossing is dan een digitale weerstand. Vooral omdat een digitale weerstand maar 100 stappen heeft (de meeste iig) een AD converter heeft veel kleinere stapjes waardoor je voeding nauwkeuriger in te stellen is.

Voor mijn ontwerp ga ik 3 technieken gebruiken:
1. geschakelde voeding die 2x 50V 2x10A uitgang heeft.
2. Step-down converter om het grootste gedeelte van het spanningsverschil weg te werken zonder al te veel warmte ontwikkeling en energie verspilling (dus weer geschakelt en met een spoel).
3. Mosfet die de 5V-10V spanningsverschil wegwerkt. Dit moet de rimpels enzo weghalen. Tussen elke stap komen natuurlijk flinke condensatoren.

Link voor de geschakelde voeding.

Op 2 september 2004 17:14:49 schreef Jeroen Boere:
[...]

hoe gaat het met de jouwe.. topic is al paar weken niet erg actief :/

Ik heb het opgegeven om het op CO te vragen.

Op 2 september 2004 16:34:58 schreef Bliksem:
Tussen elke stap komen natuurlijk flinke condensatoren.

Link voor de geschakelde voeding.

Hou dan wel rekening mee dat bij kortsluiting de dissipatie in je mosfet 500W is. (en toen ging ie dood)

bij 50V en een DAC heb je trouwens al +- 5mVptp ruis door je DAC...

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op 2 september 2004 17:21:04

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

De voeding wordt ook stroombeperkt. Dus zodra er 10A loopt begint de voeding het voltage terug te laten lopen. Anders brandt de mosfet inderdaad weg bij kortsluiting.

De DAC zal denk ik op een 5V preciezie spanningsleveraar worden aangesloten en dan door een op-amp naar hogere voltages gestuurd. Ik hoop door goede weerstanden te gebruiken de afwijking minimaal te houden maar zo heel belangrijk is die toch niet.

Voor de schakelruis ga ik proberen hetzelfde te doen als in het artikel. De schakelfrequentie niet al te hoog maken. Ik ben van plan de schakelfrequentie van de voeding vrij laag te houden om het makkelijker te maken de schakelruis buiten te houden. Ik denk dat ik 25Khz hou.

Nog een vraagje die hier verband mee heeft:
Wat is HF-vast? Dat zag ik in het Topic van EA staan en ik vroeg me af wat dit precies is.

Dat ie niet gaat trippen als er een zender naaststaat = HF VAST

25Khz is té laag dat ga je horen of allesinds je hond of kat en je hebt een kingsize transformator nodig je kan ook niet zomaar wat wikkelen je moet rekening houden met de warmte die hij gaat ontwikkelen, ed. ok schakelverliezen van je FETs berekenen is nog niks aan is U*I integraal maar je transformator... pittig beestje :P

je snapt blijkbaar niet wat ruis inhoud, referentie of niet een goede DAC heeft al 500µV ruis en dat wordt 20x versterkt

Je dat bedoel ik STROOMBEPERKT

Bekijk het zo, je hebt 2 voedingen in serie, de eerste heeft een veel tragere transient responce als en zeker als je naar constant current mode overschakeld door je buffer C's dus je sluit je eindtrap kort dus je schakelvoeding wordt ook zowat kortgesloten incl elco, er loopt 10A door je eindtrap met 55V oid erover => KNATS

Je voeding gaat nog altijd storen in veel hogere frequenties dan de 25kHz als je dat niet kan volgen check Fourier

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op 2 september 2004 18:08:49

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Voor mijn lineaire voeding doe ik het met een 16F877 als µP
twee MAX504 als DA voor digitale instelling, twee potmeters voor analoge instelling en een 4066 als keuze IC tussen de twee
het analoog signaal wordt versterkt met een integrator/comparator waar het ingestelde signaal wordt vergeleken met de terugkoppeling van de uitang en op zijn beurt wordt versterkt via een emittervolger dacht ik
trouwens de schakeling comparator->tor->driver->eindtrap is een ontwerp van Aedolon die ik gebruik en (wat) heb proberen aan te passen, dus hij kan je wel meer info verschaffen.

De voeding doet het redelijk op het moment (is nog in ontwerp),alleen de regeling moet nog bijgeschaafd worden
is regelbaar van 0-30V 0-8A analoog traploos(tja..)
en digitaal de spanning per 50mV stroom per 10mA

enkele plaatjes
LCD en knopjes via een shuifregister staan er niet op
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=IMG_0705.JPG

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=IMG_0707.JPG

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)