Zijn LNB's specifiek ontworpen voor één satelliet?

Mijn nichtje is op zichzelf gaan wonen en de vorige bewoner van dat huis heeft zijn schotel op het dak laten staan. Die man heeft daar maar een jaar gewoond en die schotel is dus als nieuw.
Compleet met frame (met 4 stoeptegels) en LNB. Dus mijn nichtje belde me met de vraag of ik hem wilde hebbben, anders ging die "wok" richting vuilnisbak. Dus volgende week even kijken in haar huisje, koffie drinken, kletsen en die "wok" van het dak af halen. ;) De vorige bewoner was een Nederlander, dus die heeft zeer waarschijnlijk via Canal Digitaal TV gekeken.

Nu heb ik nog nooit iets met satelliet TV gedaan, ik heb het één en ander online kunnen vinden, maar sommige dingen zijn mij niet echt duidelijk en dat heeft vooral betrekking op de LNB. Wel even handig om te weten voordat ik een ontvanger koop denk ik.

Ik weet dat er diverse (omroep)satellieten zijn, zoals de Astra 1 en Astra 3 waar Canal Digitaal mee werkt, en als je de programma's van Astra 3 wilt kunnen ontvangen moet je óf je schotel iets draaien óf een duo LNB (onder een speciale hoek) hebben. Logisch, 19,2°O of 23,5°O.

Zoals ik al schreef, ik ga er vanuit dat die LNB bedoeld is voor de ontvangst van de Astra omroep satellieten.
Maar kan ik met die LNB ook bijvoorbeeld de signalen van Eutelsat ontvangen? Of de signalen van de satellieten die gebruikt worden door journalisten in (ik zeg maar wat) Irak, die live bij de NOS in het journaal te zien zijn? (Of zitten die tegenwoordig ook onder een digitale versleuteling?)

Of heeft elke satelliet zijn eigen frequenties en is er voor elke satelliet een andere LNB nodig? In een LNB zit toch ook een frequentie down converter? Dus.. Kun je elke LNB gebruiken voor de ontvangst van alle satellieten?

Alvast bedankt. ;)

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
RAAF12

Golden Member

Yep, die LNB's kan je voor elke sat gebruiken die hier te ontvangen is. Ik heb hier 3 losse LNB's op een rail met een Triax 90cm schotel die gaan via een kastje met 1 coax naar de tuner. Die laatste kiest dan de juiste LNB voor de sat positie (3 Astra's)
De Astra 19.2 heeft nog de free to air BVN http://www.lyngsat.com/tvchannels/nl/BVN-TV-Europa.html (beste van NL en BE) en NPO1 en NPO2 (met CanalDigitaal card) in SD 'kwaliteit'. Voor de NL HD zenders incl. de commercielen moet je overstappen naar die andere Astra. SBS6 en RTL4 zijn net deze week gestopt met SD broadcast op 19.2.
Zie http://www.lyngsat.com/tvchannels/nl/NPO-1.html op die site staan alle sats, transponders met gegevens over encryptie ect.

Arco

Special Member

Als je de Astra satellieten wilt ontvangen, moet je de LNB ietsje met de klok mee verdraaien t.o.v. horizontaal voor beste resultaat. (als je voor de schotel staat)
Dit omdat de Astra satellieten als enige niet horizontaal hangen, maar scheef, met een skew van -7.8 graden.

(Alles als gevolg van een rare beslissing uit het begin van het satelliet tv tijdperk... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

De LNB's die voor de Astra satellieten worden gebruikt hebben een frequentiebereik van 10.70 tot 12.75 GHz.
https://en.wikipedia.org/wiki/Low-noise_block_downconverter#Universal_…

Het bereik is in 2 banden verdeeld, maar daar merk je als gebruiker niets van, de local oscillator wordt door de ontvanger automatisch omgeschakeld.

Je kan daarmee alle transponders van alle zichtbare satellieten ontvangen die in deze band uitzenden.
Satellieten die zich onder de horizon bevinden of achter een boom of gebouw zijn verscholen kan je niet ontvangen.
Voor Nederland zitten de zichtbare satellieten ongeveer tussen 45 graden Oost en 25 graden West.
En dan moet de "beam" ook nog op West-Europa zijn gericht. http://www.lyngsat.com/ heeft bij elke satelliet een kaartje met de footprint zodat je kunt zien of er ontvangst mogelijk is.

Het ontvangen is één, of je ook beeld en geluid krijgt is een tweede. Dat is afhankelijk van het wel of niet toepassen van versleuteling.
Free-to-Air zenders hebben geen versleuteling. Daardoor is het mogelijk om in grote delen van Europa naar de Duitse en in een kleiner deel van EU naar de Britse zenders te kijken.

De reportages van journalisten ter plaatse worden uitgezonden via de "feeds".
Ik neem aan dat die tegenwoordig versleuteld zijn.
In het verleden heb ik er wel eens naar gekeken. Erg boeiend is het niet. Een verslaggever die 3 kwartier voor de uitzending zich staat voor te bereiden, grimassen trekt naar de camera en aan de studio vraagt of zijn stropdas recht zit.
Ik vermoed dat de kijker naar zo'n feed zich nog meer verveelt dan de wachtende journalist.

Edit:
Combinatie LNB's voor bijvoorbeeld Astra 1 en Astra 3 (19.2°O en 23.5°O) zijn wél voor slechts 1 combinatie geschikt.
Je zult niet snel twee satellieten vinden die precies 4.3° uit elkaar staan.
Die combinatie LNB's zijn bovendien gemaakt voor 1 maat van de schotel. Een combi LNB voor een schotel van 90cm is anders dan een combi LNB voor een schotel van 60cm. Het brandpunt van de holle spiegel ligt op een andere afstand van de schotel.

[Bericht gewijzigd door evdweele op zaterdag 10 september 2016 23:11:47 (12%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Bedankt voor de nuttige informatie heren! :)

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.