Voedingsspanning Atmega328

rob007

Yarr, Matey!

Hallo en dankjewel allemaal,
En sorry dat ik er even niet op kwam om het manual op te zoeken!
De vraag kwam mede ook omdat ik het perse met dat houdertje wou doen,
Achter af bedacht ik ook dat ik er accu cellen in zou kunnen doen1,2V.
Misschien kom ik ook weg met alleen een weerstandje en elco.

En ja kan inderdaad de MINI kunnen kopen!
Maar heb die 328 had ik ook al gekocht en zodoende.....

Ik heb ook nog een probleempje met de software:
https://b1954a81d64a6708574fc19ceb638c128f3998f4.googledrive.com/host/…
Hij deed het bij mij niet goed compileren/verifiëren.

Maar das voor strakjes na vakantie dan weer verder.
Iedereen vriendelijke groetjes uit Luxenburg!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allen,
Zit nu nog een paar daagjes in Duitsland dus kan nog even niet knutselen.
(Een hersen spinseltje van mij)
Als het niet erg is stel ik hier dan nog een vraagje?
Zo‘n chip, kan die chip nu ook zijn programma verliezen?
Bijvoorbeeld op den lange duur, als hij lang niet gebruikt word?
(Ik hoop dat ik niemand op stang jaagt, ik vraag mij dit zomaar af)
Kan mij voorstellen door mishandeling met de voeding ja,
Misschien juist door lang aan staan?(voeding er op?)
Slijtage?
Ja dit soort dingetjes gaan er af en toe door mijn zaagsel tonnetje,
Kweet ut ben un raar gassie. ;-)
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De fabrikant zegt iets van: houdt programma vast: min 10 jaar bij 85 graden, minimaal 20jaar bij 25 graden.
Lijkt me stug als je je atmega bij 85 graden zou bewaren... :-)

Dit staat trouwens OOK in het datasheet (blz 1 om precies te zijn). Ik heb het even voor je opgezocht. De getallen zijn iets extremer dan ik (voorzichtig) uit m'n hoofd durfde te zeggen. 100 jaar bij 25 graden en 20 jaar bij 85 graden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Datasheets lezen doet tegenwoordig toch niemand meer?... :)
(als er van iets geen youtube filmpje is, is het schijnbaar de moeite niet meer waard...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Hahaaa man dat dat ook in die datsheet staat!
Sorry hoor Arco maar had het dus moeten lezen,
En ja je hebt gelijk ik ben er zo eentje die graag naar de YT filmpjes kijkt!
Rew als je mij ooit tegen komt, Dan moet je het gewoon zeggen!
Zeg je gewoon ik krijg van jou een drankje naar keuze!
Dat komt er inderdaad van als je de rotmoeite niet neemt om te lezen :-)
En daarbij, wil ik je graag eens de hand schudden!
(Als jij dat ook goed vind natuurlijk!!!:-) )

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

daarom heet het natuurlijk ook de datasheet...
zou er maar de helft in staan van de info, noemen we dat gewoon een manual

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 18 september 2016 08:43:49 schreef rob007:
Hahaaa man dat dat ook in die datsheet staat!

In een datasheet staat in principe alles wat je als ontwerper moet weten om het component toe te passen. Hoe lang de flash z'n data vasthoudt is erg van belang. Een auto waar na een jaar 1 voor 1 alle functies uitvallen omdat de micros er mee ophouden is geen optie. Of je TV die maar 6 maanden meegaat... Dus die parameter moet je zeker weten als ontwerper.
Nou geef ik toe, hoe vaak komt het niet voor dat je in de datasheet net niet vind wat je wilt weten...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 18 september 2016 09:24:04 schreef flipflop:
Hoe lang de flash z'n data vasthoudt is erg van belang. Een auto waar na een jaar 1 voor 1 alle functies uitvallen omdat de micros er mee ophouden is geen optie. Of je TV die maar 6 maanden meegaat... Dus die parameter moet je zeker weten als ontwerper.

Mhmmm, sorry dat ik even offtopic ga, maar vind dit wel een interessant gegeven!
Dat de data 20 jaar aanwezig blijft, wil dat dan zeggen na 20 jaar spanningsloos geweest te zijn? Of verdwijnt het ook na 20 jaar, zelfs als de µC dagelijks onder spanning komt te staan?

(maw: is er een soort refresh circuit, of staat dit hier volledig los van?)

Nee, de flash wordt niet gerefreshed. Met onder normale omstandigheden (25C) een levensduur van rond de 100 jaar (de voetnoot zegt dat je mag verwachten dat rond die tijd minder dan 1:miljoen exemplaren bitfouten vertoont) is het niet de moeite waard om bijvoorbeeld in software iedere zoveel tijd de boel te gaan refreshen. De kans op een fout in /die/ software die het voor meer dan 1:miljoen exemplaren voor de 100 jaar verkloot is veel te groot.

Nee, het maakt nauwelijks uit of ie aan staat of uit. (met aanstaan wordt ie iets warmer, en uit het datasheet blijkt dat met 60 graden warmer je een 5x kortere levensduur mag verwachten.) Als dat exponentieel is zoals ik verwacht, mag je een 2.7% kortere levensduur verwachten per graad opwarming....

Dus als de zelfopwarming bij "aanstaan" 1 graad is, dan mag je verwachten dat gemiddeld meer dan 999999 op de miljoen devices na 97.3 jaar nog 100% in orde is.... (onder de aanname dat het altijd 25 graden zou zijn. In nederland gaat de levensduur dus iets omhoog omdat het zelden 25 graden of warmer is).....

Allemaal gerommel in de marge. De gespecificeerde 20 jaar bij 85 graden is voor ieder realistisch gebruiks doel toch voldoende?

MIJ is zojuist gevraagd of ik de "onderhoudbaarheid" van een 20 jaar geleden (mede door mij) geleverd apparaat de komende 12 jaar kan garanderen..... Formeel hadden we 20 jaar geleden hier over na moeten denken...... en moeten constateren dat het wel goed zat: ook toen werd naar 12 jaar gevraagd. Er gaat, mocht de upgrade doorgaan, nu een niet-atmel in die, ik heb het net maar even opgezocht, 30 jaar bij 85 graden moet kunnen (mits ik er tijdens de ontwikkeling niet meer dan 1000 maal nieuwe firmware in heb geschoten).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Misschien nu achter af toch niet raar om er over begonnen te zijn.
Ik vind deze techniek toch al waanzinnig hoor, he?
Ik had dit vroeger nooit gedacht/verwacht, Jamesbond met een horloge waar een schermpje op zat waar je TV op kon kijken? Ben je gek geworden of zo?!
En nu..........?!
Aan een kant MAN wat heerlijk! Aan de andere kant best wel erg eng, he? Toch? Soms?
MAARrrr vorlopig zit Rob nu aan zijn tablet van uit Duitsland, daarvoor van uit Frankrijk en daarvoor van uit Luxenburg met jullie te tikken!
Nee mag ff niet klagen nu! :-)

Ik wens jou rew, en natuurlijk ook de andere lezers heel veel luxe plezier toe!
VrGr Rob.

(Hoowww en rew als ik Strakjes weer een maffe (of domme)vraag heb?
Mag ik hem dan toch weer aan je vragen?)
:-)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik zou zeggen, post hier, geef de rest ook een kans.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

hallo allen,
Ben weer thuis rew ging je ook naar de lichtmis?
zo ja misschien zien we elkaar daar,
maar weet zelf nog niet zeker of ik kan dus...... ff afwachten.

als ik ff tijd heb klooien met de Arduino chip, kijken of ik hem kan mishandelen!>:)

Groetjes uit omg. Rotjeknor!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

heb een nieuwe chip(ATMega 328) kunnen kopen!(kan niet altijd DOM geluk hebben)
of ik nu iets fout heb gedaan of......... misschien was de chip al niet lekker,
ik kan geen fout bij mij vinden dus moet strakjes nog eens gokken of ik er nog eentje opblaas ja of nee.
ik voed de chip op alleen pin7 +5VCC en pin8 -5GND en de andere kant van de chip voed ik niet(hoe kwalijk is dat???)
RESET(pin 1) met 10K naar de +VCC en met 100nF naar DTR en heb daar ook nog een drukkertje van reset naar GND.

zal zelf nog even goed controleren nog.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

-5 GND? Bedoel je daar mee -5V of gewoon GND? Als het -5V is heb je je chip gemold.

Vergeet p22 niet mee aan de gnd te hangen.

[Bericht gewijzigd door Damic op zaterdag 8 oktober 2016 15:04:25 (22%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Hallo rob007,

Je kan deze link, https://www.arduino.cc/en/Main/Standalone, gebruiken als naslagwerk. Dan kan je hem vergelijken of hij overeenkomt met wat je nu hebt.

Brandon.

Op 8 oktober 2016 12:50:23 schreef rob007:
heb een nieuwe chip(ATMega 328) kunnen kopen!...misschien was de chip al niet lekker,
ik kan geen fout bij mij vinden...

Hoezo, doet ie het niet? En wat doet ie dan niet? Heb je er al firmware in geladen? (ik mag toch hopen dat je dat wel snapt, maar dat lees ik vooralsnog niet in je post).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

hallo Brandon en Damic flipflop, en andere lezers...
flipflop wat ik er van weet heeft deze 328 een boet/bootloader in zich en ik test met blink. (heb een chip draaiende gehad)
Brandon ik heb dit bijna ook zo maar de rechter plus en min draadjes heb ik niet!(niet aangesloten)
https://www.arduino.cc/en/Main/Standalone
ik heb ergens gezien/gelezen dat dat ook niet perse nodig was???
heb de chip nog niet belast met iets behalve met een LED op pin 19 (13)
Damic ja er staat op de USB naar TTL meestal zo iets als DTR-RX-TX-+5V-GND-3V3 op een andere ook CTS en soms VCC
maar zoals je de vraag stelt staat hij op GND maar dat is ook wel weer de min van bijvoorbeeld de 7805 natuurlijk.

VrGr Rob.
(deels staat deze tekst/post ook elders!)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

hij doet het!
ik heb pootje 22 aan de min en pootje 20 aan de plus gezet,
nu deed ie ineens wel blink er in opladen!
(heb er wel ook een elcotje van 10uF 16V nog bij over die pootjes gezet)

ik dacht dat pootje 20 en 22 een soort van extra waren?
dacht dubbele plus en min is niet nodig?

nu kan ik dus verder.
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

22 is gnd, die moet aan de gnd komen (min zoals jij het noemt). Dat lijkt me logisch. Alle gnd pinnen moeten aan gnd. AVCC zou eventueel niet nodig zijn, maar ik kan me voorstellen dat er intern een verbinding is met de "gewone" VCC en dat ze binnen x mV aan elkaar gelijk moeten zijn. Zie ook hiervoor weer de datasheet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Flipflop,
ik dacht dat ik niet alle verbindingen hoefde te maken omdat ik dacht ergens gezien te hebben dat die verbinding ook inwendig was zodoende.
hier ook in het filmpje heeft hij ook geen twee maal VCC en GND.
maar okee ik heb te veel gedacht(aangenomen) daar komt het op neer.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik moet bekennen dat ik niet veel geexperimenteerd heb, maar de fabrikant weet ook dat jij (en ik) het handig vindt om maar 1 gnd/vcc aan te sluiten. Dus als dat zou werken zouden ze de chip met een gnd minder verkopen. Intern zitten ze toch wel een beetje aan mekaar, dus als je ze extern op verschillende spanningen zet gaat ie kapot....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Rew,
ik heb uiteraard maar een voeding en dat is die van de 7805.
ik moet toch ook bekennen dat ik nu nog niet helemaal begrijp waarvoor dat het toen niet en nu wel werkt.
hier het filmpje trouwens waar Julian ook maar een kant van de chip voed:
https://www.youtube.com/watch?v=sNIMCdVOHOM
(was vergeten om het filmpje er bij te doen in vorige post)
maar misschien was het inderdaad wel de storing die toch nog in de chip binnen kwam?
de 10uF die ik er bij heb gezet?
en normaal doe ik er ook wel ergens 10 of 100nF bij zetten maar had dit nu ook niet gedaan.
vind het leuk dat ie het nu toch wel doet (ik dacht dat ie stuk was!) niet dus.
de volgende keer ga ik kijken of de arduino de pixie kan aan sturen zonder dat de boel op hol raakt!
dus CW van de chip naar de pixie TX.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Midden jaren zeventig kwamen er chips die als reclameleus op hun spec-sheet hadden staan: "Slechts 1 voedingsaansluiting nodig!"

Sins die tijd (en eerder) weet men dat de gebruikers het handig vinden om maar 1 voeding aan te sluiten.

Maar draadjes in chipjes zijn ontzettend klein en dus ook dun. De weerstand is daardoor best aan de hoge kant.

De fabrikant weet dus dat die niet kan garanderen of je chip blijft werken als je maar 1 voeding aansluit. Het kan heus zo zijn dat met maar 1 aangesloten voeding, het soms aardig werkt. Maar als het niet werkt, zou het zomaar door de "slechte voeding" kunnen komen.

Je hebt nu ervaren hoe veel tijd het kost om er achter te komen dat het zoeits simpels is. Denk je 10s uit te sparen door de voeding aan de andere kant niet aan te sluiten, kost het je uren zoeken en denken dat je chip kapot is, omdat hij zo niet werkt. Moet je eens uitrekenen hoevaak je "succes" moet hebben met je 10s uitsparen voordat je dat er uit hebt....

Dit soort dingen met voeding-van-chips zijn een beetje lastig. Als je een lamp aansluit en te dunne draden gebruikt, gaat ie niet vol branden. Conclusie is dan: draad te dun, dikker draad halen. Maar bij een chip die het niet doet zijn er zoveel andere mogelijkheden dat het veel tijd kan kosten om de simpele "voeding niet goed" oorzaak te vinden.

Dus IK probeer altijd de voeding zo goed mogelijk voor mekaar te krijgen.... en dan nog zijn screwups mogelijk. Bij het tekenen van de ontkoppelcondensatoren voor de STM32F405 op mijn ontwerpje heb ik steeds de 100nF condensator gecopieerd, dus ook de waarde. Maar er moest volgens het datasheet 1 exemplaar 4.7uF tussen zitten. Dus op de eerste printjes zijn alleen maar 100nF gemonteerd. Werkt wel gelukkig. Maar toch ga ik voortaan de 4.7uF wel monteren. Voorbeeldje: Ik probeer een encoder op TIM15 aan de praat te krijgen. Werkt niet. Wat nu als ik m'n tijd aan het verdoen ben omdat ik die 4.7uF vergeten ben? Dat wil je toch niet?

Als je het echt interessant vind, kan je een progamma in je AVR chip zetten waarmee je kan controleren of ie het doet. Dan kan je de limieten opzoeken, kijken wat er gebeurt.

De slechtste situatie is denk ik: aan 1 kant voeden, nergens een 100n dicht bij de chip.

Ik denk dat je die situatie "niet werkend" kan krijgen, bijvoorbeeld door een paar ledjes aan te sturen die aan de niet-gevoede kant zitten.

Ik denk dat het normaliter weer "werkend" wordt als je een 100n aan de andere kant van de chip dan de voeding zet.

Maar als ie nu bij 5V "marginaal" is, dan zou het goed kunnen dat je alles goed moet doen om ook bij de door de fabrikant opgegeven minimum voedingsspanning (1.8V) een werkende chip te hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Rew,
zoals je dit nu schrijft daar zijn we/ik af en toe niet van bewust!
dunne draadjes en erg fout maar ook ontkoppeling en ontstoring op bijvoorbeeld gezamenlijk gebruikte voedings draad/kabel.
en inderdaad als daardoor dan de schakeling niet werkt, zou toch zonde zijn!

nu echter (ik was nieuwsgierig) heb ik de Pixie aan de Arduino gezet (eventjes voor de test op dummyload met ook een klein draadje.)
maar hij deed het gelukkig wel (op 7023KHZ) als ik even de kans krijg zal ik hem op het grote draadje zetten.

ik wil trouwens ook nog met zo'n DDS module(AD9850) proberen te experimenteren (heb er twee liggen hier)
misschien ook wel QRP en ook met CW maar moet ik nog even naar kijken op het gemak.

speelgoed genoeg hierzo maar tijd te kort ;-)
vriendelijke groeten weer van uit Rotterdam -
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

LOL,
heb mezelf gehoord op de SDR Twente op 7023.55khz mode: CW.
en ook op een SDR in Bedford, England op 7023.60khz mode: CW.
das toch wel hartstikke leuk hoor moet ik eerlijk zeggen!
moet mij nu inhouden om het zendertje niet wat op te voeren want dat is voor mij dan weer makkelijk.
(maar nee we blijven QRP!)
wel moet ik naar mijn CW kijken, dat is nog niet netjes genoeg!
het is nu te langzaam en misschien is de verhouding punt, streep en spatie of pauze nog niet helemaal goed.
ik heb die puntjes en streepjes enz zelf de lengte tijd bepaald de rest gaat bijna drie keer zo snel :/
word dus het volgende punt van aandacht.

toch wel tevreden daar over zo! ;-)
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?