schema codeslot

dus bij 10mA heb ik r van esp bij 20 k getelt en ik kom 324.6 uit.
voor 200mA is dat 16.4 ohm.
dus bij 200mA is de weerstand bijna niets dus zal de spanning ook bijna niets zijn

duss.. die 20k moet veel groter

Shiptronic

Overleden

@FET, fijne stoorzender :) , voor 2 parallel staande weerstanden heb ik dat ook zo geleerd en onthouden om de vervanging uit te rekenen.

r1 x r2 = rv
r1 + r2

@jelle, zie je nu ook in dat je dit dus niet met weerstanden op kan lossen? zodra de stroom door de ESP veranderd , veranderd dus ok de spanning op de ESP. je komt klem te zitten tussen 2 opties te weinig spanning om te werken, of te veel en hij gaat stuk

gelukkig hebben ze daar wat op gevonden, een spanningsregelaar

bv een 7833, zie http://www.taitroncomponents.com/catalog/Datasheet/LM7833.pdf

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 21 oktober 2016 20:21:14 (53%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

De formule klopt wel, maar zonder de benodigde haakjes krijg je inderdaad de uitkomst van @fet... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ahja, die 7833 is eigenlijk wel goed maar dan moet de ingangsspanning 5.8 zijn.

maar goed, morgen doe ik verder. ik stop voor vandaag ;)

goedenavond iedereen.

Arco

Special Member

low drop-out regelaar nemen, of de 18LF2455 gebruiken; die werkt ook op 3.3 volt. (bij max 16MHz)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Ja kan ook de 12V van het relais als ingang voor de 7833 gebruiken ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Omdat het ontwerpen van schakelende voedingen toch wel iets meer van een kunst is, pak ik meestal een kant en klare module met een lm2596.
(bijvoorbeeld deze) kan je dus prima van een adapter van 12 volt een spanning van maken naar bijv. 5v. Als je dan Arco's suggestie neemt kan je het geheel laten lopen op 3.3 volt.

Als je toch die 5 volt wilt gebruiken, denk dan nog even goed na over die rx en tx lijnen tussen pic en esp..... ook seriele data werkt met spanningen, en daar schuilt nog een dingetje in het huidige ontwerp.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Lijkt me erg onhandig; je moet dan de 230v en de 12v naar je print brengen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik denk dat dit wss het gemakkelijkste is want mijn deuropener vraagt 1A