Chauffage kachel klep bediening L293D

Hello,

Ik heb hier een maserati waar de airco niet van werkte, nu bleek dat de klep welke de warme watertoevoer naar de kachelradiator regelt niets deed. Maar na controle blijkt deze mechanisch te werken maar elektrisch niet, open gedaan en alles ok, rechtstreeks spanning en deze werkt linksom rechtsom zonder probleem. (hier zit een gewoon 12v dc motortje in, en een potentiometer voor de stand te weten) 5 aansluitingen dus.

De 2 draden voor het motortje gaan rechtstreeks naar het bedieningspaneel waar een printplaat opzit, en daar gaan ze naar een L293D (OUT3 en 4), hier meette ik totaal geen spanning als de motor instak maar wel 6.5v als hij niet instak en ook -5.7 of zoiets als ik de temperatuur heel de andere kant op zette. Mijn eerste vermoedden was dat de L293D misschien kapot was, dus deze vervangen maar geen oplossing (en zelfs nu geen spanning op de uitgangen als de motor niet insteekt).

Na verder te onderzoeken hoe dit op de printplaat is aangesloten heb ik er een schema van gemaakt in proteus demo omdat daar de l293d in stond, daar kan ik de motor laten draaien door 1 van de ingangen naar de massa te verbinden, blijkbaar in de simulatie komt er al 12 v op de ingangen te staan wat ik ook wel raar vind (ofwel is het in proteus fout)

Als je in het schema kijkt de 2 schakelaars stellen de 2 aansluitingen op een andere ic voor deze zal de l293d sturen (de MC68705r3CS) pin 7 en 8 afhankelijk van waar je kijkt (14 en 13 in de datasheet van de ic) , deze gaan via de 22k weerstand naar de ingang 3 en 4, op de enables is alle 2 5V, op Vss is 5V op Vs (voeding motor) 12V.

Als ik de temperatuur compleet in 1 of ander richting zet dan komt er tussen massa aan de l293d gemeten en pin 7 3.5V of pin 8 2.4 Volt, op de ingang uiteindelijk maar 1.2V en de andere ingang dan 0V, maar deze blijft er ook niet altijd

Ik weet niet wat de mc6807 aanstuurt maar dat zal wel 0 of 1 zijn vermoed ik (0-5V)

De zenerdiodes weet ik nog niet helemaal waar die nog mee aangesloten zijn want er staan er nog meer op en die zijn allemaal aan 1 kant met elkaar verbonden, maar waarnaartoe heb ik nog niet gevonden.

In het schema van proteus, kan ik de motor laten werken door de 22k weerstand te overbruggen, en dan naar de massa te gaan,.

Het moet toch te vinden zijn, hoe ik het begrijp is het niet zo ingewikkeld met die l293d om dat motortje links of rechtsom te laten draaien, maar er moet ergens iets kapot zijn, of zou de l293d alweer stuk zijn.

De andere kant werkt wel, ik weet niet wat deze juist aanstuurt, maar bij een bepaalde temperatuurstand komt er 12 volt uit output 1 en 2, en dan komt er op 1 ingang 2.5 volt te staan en de andere 0. deze stuurt gewoon ergens een klep aan in 1 richting denk ik.

Hopelijk weet er hier iemand meer ervan.

Lambiek

Special Member

Heb je de L293D er wel goed ingezet, en niet per ongeluk verkeerd gemonteerd? Wat meet je voor spanning op Vss en Vs van de L293D? Wat is de spanning die uit de LM323T komt?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hallo,

De L293D staat er goed op. Die lm323t heb ik in het schema maar gezet voor de 5volt zo te hebben, op de printplaat heb ik niet gevolgd van waar dit komt.

Maar ik meet effectief 5volt op VSS en 12 volt op VS en 5 volt op enable 1 en 2

Lambiek

Special Member

Op 14 september 2016 09:08:15 schreef Timmerklits:
Die lm323t heb ik in het schema maar gezet voor de 5volt zo te hebben, op de printplaat heb ik niet gevolgd van waar dit komt.

Er zal vermoedelijk een spanningsregelaar op de print zitten, of een combinatie van een weerstand en een zenerdiode voor de 5VDC met de nodige condensatoren.

Maar ik meet effectief 5volt op VSS en 12 volt op VS en 5 volt op enable 1 en 2

Dat is goed. Wat meet je op de ingangen als je één van de contacten maakt?

EDIT:
Alleen ena 1 en 2 horen bij uitgang pin 3 en 6. En ena 3 en 4 horen bij uitgang pin 11 en 12. Volgens de datasheet van de L293D.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb het nog even nagemeten. (met motortje aangesloten)

Pin 8 = 13.5 V (draaiende motor)
Pin 1, 16, 9 = 4.95 V

Naar 1 richting

Pin 15 = 1.21 V
Pin 14 = 0.14 V

Pin 11 = 0.13V
Pin 10 = 0.1V

Ander richting temperatuur

Pin 15 = 0.1V
Pin 14 = 0.13V

Pin 11 = 0.14V
Pin 10 = 1.21V

Als de chauffage op OFF gezet wordt, blijven ze op 0.1V en 0.13V staan op beide ingangen.

De andere kant input 1 en 2 en output krijgen 2.75V op pin 7 en dan 11.65 op pin 6, dus daar geeft hij door.

Als ik nu meet tussen de massa en de 1 van de 2 pinnen op de MC6870 die verbonden zijn met de inputs, dan meet ik daar 3.57 volt naar 1 richting en 3.57V op de ander pin naar de andere temperatuur richting.

Dus Het wilt toch aangestuurd worden, maar er is iets dat het verhindert.
Die grote mc6870 krijgt ook een 5V voeding en 12V binnen

Zo ziet de print eruit

Links onder zit de grote mc6870 die de l293d aanstuurt, en de l293d zit juist in het midden.

Ik kan me vaag herinneren dat oa die L293 stuk ging maar er zit ook een LM324 op die ook wel eens stuk ging.
MAAR PAS HEEL GOED OP DE FLEX PRINT DIE SCHEURT BIJ HET MINSTE GERINGSTE!!
(Door schade en schande achter gekomen en is dan einde verhaal)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Wat bedoel je juist met de flex print? De bekabeling van het ene naar het andere of?

Alles werkt eigenlijk, alles wordt voor zover ik zie aangestuurd, enkel dat die klep niets deed, en ik meet daar dus ook niets

Lambiek

Special Member

Op 14 september 2016 11:32:51 schreef Timmerklits:
Zo ziet de print eruit

Links onder zit de grote mc6870 die de l293d aanstuurt, en de l293d zit juist in het midden.

Het is dus iets meer dan wat je getekend hebt, het kan dus van alles zijn. En er valt dan ook weinig van te zeggen. Dat wordt dus uitmeten geblazen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja ok, er staat veel meer op, voor nog andere zaken.

Maar ik heb gekeken wat allemaal verbonden is met de output naar de motor en de inputs naar de l293d, dat is niet meer dan je daar ziet. Wetende dat de voedingen en massa op de l293d constant blijven maakt de rest toch niet veel meer uit.

Ik heb wel de andere kant van de l293d nog niet gecontroleerd waar deze juist naartoe gaat

Lambiek

Special Member

Op 14 september 2016 12:25:30 schreef Timmerklits:
Ik heb wel de andere kant van de l293d nog niet gecontroleerd waar deze juist naartoe gaat

Dat moet je dan eerst maar doen denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik vermoed toch dat de L293D terug stuk is, misschien gebeurt bij montage

De andere ingangen en uitgangen zijn op juist dezelfde manier aangesloten, ook die 10 K 22K en naar een pin op die MC6870 en ook die condensators en zenerdiode zo.

Hier komt ook maar 3.57 V uit de MC6870 juist hetzelfde als de andere, maar aan de andere kant van de weerstand die naar de input gaat op L923d staat dan wel 2.75V (terwijl bij de andere maar 1.2 staat), maar via de 10K ga je naar de output en daar staat 11.3 Volt, (dat schakelt de l293d door vermoed ik) en daarom is ook de spanning op de input hoger (2.75V),

toch nog eens proberen te vervangen als het lukt zonder meer kapot te doen van de print want dat is niet zo simpel

Deze printen zijn inderdaad zo beschadigd. Ik slijp meestal met een dremel de pootjes door (voorzichtig voor de printbanen) en dan stuk voor stuk de pinnetjes eruit halen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik heb de l293d eraf geslepen met de dremel en en nieuwe erop gezet, (heb wel wat kabeltjes moeten gebruiken omdat er niets meer was om te solderen op sommige plaatsen)

Maar nu werkt alles, dus was toch die vorige ook kapot, of kapot gegaan.

Allen bedankt

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.