JAL en PICkit

Hallo,
Ben sinds kort bezig JAL te leren en heb daartoe enkele boeken aangeschaft, het begin is er maar toch nog even een vraagje:
Stel dat ik een programma (in JAL) heb geschreven en foutloos heb gecompileerd, dan hoort daar toch een .hex file uit te komen ??? , in de lessen wordt geadviseerd een Whisp 648 te gebruiken om de file in de pic te schieten , kan dat ook als ik een PicKit2 daartoe wil gebruiken??? , voorwaarde is dat de betreffende pic in de devicefile moet voorkomen meen ik, het betreft een 16F877A, die staat dus ook in de devicefile van PicKit2.

Vast dank aan eventuele antwoorden.

Arco

Special Member

Een hexfile kun je in principe met iedere geschikte programmer gebruiken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 14 september 2016 15:49:40 schreef Manus 41:
Stel dat ik een programma (in JAL) heb geschreven en foutloos heb gecompileerd, dan hoort daar toch een .hex file uit te komen ??? ,..

In principe wel, het maakt niet uit of je nu in basic, jal, c++ of een andere taal schrijft, door de compiler wordt er hex van gemaakt.

in de lessen wordt geadviseerd een Whisp 648 te gebruiken om de file in de pic te schieten , kan dat ook als ik een PicKit2 daartoe wil gebruiken??? , voorwaarde is dat de betreffende pic in de devicefile moet voorkomen meen ik, het betreft een 16F877A, die staat dus ook in de devicefile van PicKit2.

Ik ken jal verder niet zo goed, maar in principe zou dat mogelijk moeten zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heren, heb een mail verzonden naar de auteur van die boeken met dezelfde vraag als begin topic.
Ben benieuwd of er antwoord gaat komen....?
Bedankt voor de reacties.

Arco

Special Member

Antwoord had je reeds... ;)
Compiler maakt een hexfile aan, en die kun je met iedere geschikte programmer (dus ook de pickit) gebruiken.
De 16F877a is al vrij bejaard, dus meeste programmers zullen die wel kennen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoe het in principe werkt:

Je schrijft je programma in jal, C, basic, ect. Dit kan je schijven met behulp van een IDE of iets simpels als notepad. Vervolgens wordt het programma omgezet in assebly. Dit gebeurt met een zogenaamde compiler. Assembly is een reeks met eenvoudige opdrachten die de CPU ondersteund. Vanaf de assembly wordt de HEX file gegenereerd. Dit is min of meer het zelfde als de assembly file, alleen is dit format voor de CPU leesbaar.

PE2BAS

Als je het programma in JAL hebt geschreven moet je het compileren.

Gebruik CTR F9 of dat zwarte IC met de groene pijl.

Je geen fouten hebt wordt er automatisch een HEX-file voor je aan gemaakt.
Dit HEX-file kun je met PIC-kit2 (of 3) overzetten.

Gr. Theo