TL lampen lichten op

Paar dagen geleden bij het volgende uitgekomen: klassieke TL lampen binnenshuis, enkelpolig geschakeld. De lampen gaven soms nog een héél klein beetje licht dus de schakelaar eens doorgemeten. Wanneer de lampen aan waren, had ik nog ongeveer 5-10V over de schakelaar. Wanneer de lampen uit hoorden te zijn, had de schakelaar nog een zekere weerstand (weet de waarde niet meer vanbuiten) dus leek mij de schakelaar stuk. Het viel me ook op dat hier wel de N geschakeld werd en niet de L, maar verder niet bij nagedacht.

Tot zover niets vreemds dacht ik. Omdat het oude schakelaars waren van Niko (vorige reeks) en die nergens op stock waren, voorlopig de schakelaar losgekoppeld en lege klemmetjes op de draden gezet. Nu is het vreemde dat de TL lampen nog steeds lichtjes oplichten en feller oplichten als je het glas van de TL lamp aanraakt. Zetten we de zekering uit van de kamer, gaan de TL lampen wel uit.

Nu dacht ik dat aangezien de N geschakeld werd, de lamp de L nog krijgt en wordt er via de aarde (?) nog een kleine kring gemaakt - de differentieel van 300 mA valt niet uit. Ik begrijp dan wel nog niet hoe het komt dat de lamp feller oplicht als het glas wordt aangeraakt.

Wat ik nu van plan ben als de vervangende schakelaar geleverd is: de lamp goed aansluiten en de L schakelen, maar dan is het echte probleem nog niet opgelost: zoeken waar het lek naar aarde zit?

Klopt mijn redenering? Zie ik iets over het hoofd? Nog al iemand zoiets meegemaakt? Bedankt.

als je tl lampen schakelt via de nul, is het niet zeldzaam dat warme tlbuizen dan iets op gaan lichten tov aarde. schakel ze in de fase en dat verschijnsel is weg..

maar gezien de 300ma aardlek is dit in BE? want daar kun je ook 2 fasen hebben, dat is met een oud krachtnet normaal waar 230V tussen de fasen staat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

TL buizen hebben ook niets nodig om zwak op te lichten in het donker. Houd er een zendantenne naast of hang er een draad over en verbind die met een blokspanningsgenerator en ze lichten op (wel leuke effecten).

mel

Golden Member

Dit verschijnsel is vrij normaal ,
sommige lichten langer na dan anderen, maar ik heb het al vaak meegemaakt

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik zie dat ook regelmatig. Heb in huis nog uitsluitend spaarlampen en TL armaturen, en ik zie dat die na het uitschakelen nog minuten lang flauw nalichten.

Op 14 september 2016 16:41:00 schreef testman:
als je tl lampen schakelt via de nul, is het niet zeldzaam dat warme tlbuizen dan iets op gaan lichten tov aarde. schakel ze in de fase en dat verschijnsel is weg..

maar gezien de 300ma aardlek is dit in BE? want daar kun je ook 2 fasen hebben, dat is met een oud krachtnet normaal waar 230V tussen de fasen staat..

Is in BE, een oude (jaren 80 geloof ik) huisinstallatie met 3x400V + N. Maar het lijkt dus niet direct iets gevaarlijks, als ik maar gewoon de fase schakel en klaar? Goed nieuws dan.

@Mel & @KlaasZ: Ik denk niet dat er sprake is van nalichten, want vanochtend was het nog te merken dat ze lichtjes "aan" waren, terwijl de schakelaar er al een paar dagen tussenuit is... Plus dat ze direct doven als de zekering uitgeschakeld wordt.

nee, is puur dat de lampen aan de fase hangen direct.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Ja mijn pa had dat in zij garage ook gedaan, (kwam beter uit) , s'nachts zag je ze gewoon gloeien. Na ook een uitgebrand voorschakelapparaat, heb ik de boel om gedraaid. Alles aan de Nul en schakelen aan fase, het gloeien was weg, en er is ook nooit meer een VSA stuk gegaan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 september 2016 17:19:41 schreef Rafael:
Maar het lijkt dus niet direct iets gevaarlijks,

Precies!

Als jij het glas aanraakt, dan gaat er van de fasedraad, door de lamp door het glas, via jou naar aarde een stroompje lopen. Stroompjes groter dan iets van 0.1 of 1 mA (ik weet het getal niet meer uit m'n hoofd) kan je voelen.

Maar de hoeveelheid licht die bij zulke kleine stromen nog vrij kunnen komen kan je makkelijk zien. Als je een goede led op 200nA laat branden, dan geeft ie nog prima zichtbaar licht. Dat is honderdduizend maal minder stroom dan normaal. Bij een TL balk is het vergelijkbaar. Bij 1000 maal minder stroom dan normaal (0.18mA bijvoorbeeld) kan je die dingen prima zien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het geeft zelfs nog aardig licht.
Blokspanning 1,5 kHz, trafo er achter, het blijkt dat ongeveer 150V nodig is.
Draadje rond de lamp en de trafo aan de andere kant aarden en het geeft licht (lichtschakelaar staat uit).
Stroom loopt hier natuurlijk nauwelijks, alleen een capacitief stroompje door de capacitieve koppeling tussen draadje en lamp.
Toch geeft het licht.

[Bericht gewijzigd door LeovanWallenburg op woensdag 14 september 2016 22:55:56 (24%)

Het schijnt (pun not intended) dat als je met een TL balk onder een hoogspanningskabel gaat staan dat ze genoeg licht geven om een krant te kunnen lezen. Wilde ik altijd nog eens uitproberen, maar nog niet aan toegekomen.

"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun

dat kan weleens kloppen. een kennis was armaturen op een lichtmast van 8 meter aan het vervangen een 10 meter direct langs het 380KV koppelnet af. toen hij de aarde aansloot van dat armatuur kreeg hij een mep, stond 160V tussen aarde en de hoogwerker ( op rubber banden ) niet alleen capacitieve spanning want het armatuur knetterde op de rand van de hoogwerker met alleen de aarde aangesloten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Schimanski

Golden Member

Of het met hoogspanningskabels werkt als je er onderstaat met een tl buis in de hand betwijfel ik, die hangen meestal vrij hoog. Maar een experiment wijst dat snel uit. Ben benieuwd naar het resultaat.

Een buisje bij de feeder van een zender werkt wel. 8W buisje geklemd achter de voedingslijn van mijn antenne. Zender geeft ong. 50W
https://www.uploadarchief.net/files/download/tl-buis-feeder.jpg

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Het onveiligste in je verhaal is een aardlek van 300 mA. 30 mA is een stuk veiliger! Je moet zelf afwegen of je het de moeite vind om een aardlek van 30 mA te installeren.

Een kleine lekstroom is normaal en kan genoeg zijn om een TL zwak te laten oplichten. De vraag is nu dus: hoeveel lekstroom is er?

@testman
Dit is in België, het woord differentieel verraad dat ;-)

maar gezien de 300ma aardlek is dit in BE

@ NE daar was ik allang achter :P

overigens is het geeneens een lekstroom, als je een tlbak in de nul schakelt blijft deze oplichten door de buis tussen fase en aarde. dat is echter geen fysieke verbinding dus doet de aardlek niks..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 22 september 2016 22:55:48 (52%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Oudere installaties hebben vaak een klein beetje verlies/
Fracties van een mA. Te weinig om gevaarlijk te zijn, te weinig voor de ALS, maar TL"s kunnen zwak oplichten.
Ik heb het bij spaarlampen nog erger gezien. Diehebben een elektronische ballast. Door de kleine lekstroom laadt de afvlakcondensator langzaam op
tot de schakeling voldoende stroom krijgt om de lamp te starten. Uiteraard dooft ie daarna onmiddellijk. herhaalt zich afhankelijk van het lampvermogen en de groote van de lekstroom.
Het resultaat is het met regelmatige tussenpozen kort aanflitsen van de lamp. Leuk in een slaapkamer. :-)
Ik heb het opgelost met een weerstandje van 220 kOhm over de lampvoet te plaatsen.
Ooit stond in de gang bij de slaapkamer een losse 58W tlbuis in een hoek. Ik had die nodig om een defecte buis op zolder te vervangen. Toen ik op een nacht in het donker naar het toilet liep om mijn vrouw niet wakker te maken lichtte die lamp duidelijk zichtbaar op in het donker. Blijkbaar was de statische elektriciteit van mijn badjas voldoende.

Op 22 september 2016 22:53:52 schreef testman:
overigens is het geeneens een lekstroom, als je een tlbak in de nul schakelt blijft deze oplichten door de buis tussen fase en aarde. dat is echter geen fysieke verbinding dus doet de aardlek niks..

Het is geen metallische verbinding, maar wel degelijk een verbinding via capaciteiten. Er is dus sprake van een verschilstroom, maar die zal te gering zijn om de aardlek te laten aanspreken.

het oplichten van tlbuizen is net als bij ledspots die oplichten op de capacitieve werking van de bedrading amper een lekstroom te noemen. al heb je zo 30 tlbakken die dat doen, aardlek zal er niet van trippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat zeg ik, het is te weinig om de aardlek te laten trippen, maar het is wel degelijk een lekstroom. Hij gaat nl. niet via de nul, maar via aarde terug.

Anoniem

Wat is het nu eigenlijk? Lekstroom , capacitief, resistief?
Als het een oudere isolatie betreft. rubber en katoen, is het heel normaal dat de isolatieweerstand afneemt na driekwart eeuw. Een beetje vocht in de buizen doet de rest. Hou ook de verhoudingen in het oog. Een lekstroom van 1 mA komt overeen met een isolatieweerstand van 230 kOhm. Bij 2.3MOhm vloeit er nog steeds 0.1mA. verwaarloosbaar ,maar genoeg om dit fenomeen te veroorzaken. Je hebt dan twee mogelijkheden, ofwel heb je verlies naar de aarde toe via de ijzeren elektrabuis.
In plastiek buis is de kans veel groter dat het kleine stroomje van de ene geleider naar de ander vloeit. Dan is er dus geen sprake van verlies naar de aarde toe.
Hetzelfde verhaal voor capacitieve koppeling. De capaciteit tussen de geleiders is veel hoger dan naar de aarde, omdat ze dichter opeen zitten. In een plastieken buis al helemaal. De kans dat je mag spreken van een aardverlies is vele malen kleiner dan "overspraak", zij het capacitief of resistief tussen de draden van het spanningsvoerend net. In dat geval is er geen verschilstroom door de ALS en zou zelfs een honderdmaal groter verlies onopgemerkt blijven. AL zou daar dan door de warmteontwikkeling een brandje uit kunnen ontstaan. Maar dit is hier niet aan de orde.

In een plastieken buis kan ook een aarddraad zitten. En het beton waar die buis in zit is ook aarde.

evelo

Golden Member

Bij een isolatieweerstand <0,5Mohm wordt in België een huishoudelijke installatie afgekeurd.

Tijdje geleden een installatie gehad met een isolatieweerstand van 0,02Mohm en de volledige installatie achter een diff van 30mA.

Als ik goed kan rekenen een lekstroom van 11,5mA differentieel valt dus niet uit.

Oorzaak bleek een verroest stopcontact te zijn (door opstijgend vocht)

Wat betreft de capaciteiten tussen draden in buizen zijn deze wel klein. De capaciteiten tussen kabeladers worden door de fabrikanten wel opgegeven die zijn voor 2,5mm2 65 pF/m en 1,5mm2 55pF/m al klein maar bij draad in buis kleiner omdat de draden minder strak tegen elkaar zitten als kabeladers.

Ik heb nog wel een praktijkgegeven m.b.t. capaciteiten, maak sinds eind 80er jaren al capacitieve niveaumetingen.
Een koperen buis 12mm van 50 cm lang in een PVC buis 16mm waterdicht afgewerkt heeft een capaciteit van c.a. 250 pF ondergedompeld in water, dat is best weinig maar al weer meer dan bij installatiedraad.

Anoniem

Als installatiekabel 50 pF/m Heeft, dan heb je bij een afstand van de lamp tot de schakelaar van 5 m 250 pF. De reactantie bij 50 Hz is dan 12.4MΩ. 230V/12.4MΩ= 0.018mA.
Dat maakt capacitieve verliesstroom in huisinstallatiebedrading dat op CO al in verschillende topics is aangehaald als boosdoener, wel heel erg onwaarschijnlijk. Resistieve verliezen zijn dan vooral in oudere installaties een veel waarschijnlijker oorzaak.