Reparatie REL Q150 MK2 subwoofer

Hoi,

Wie kan mij helpen met het volgende:
Ik ben bezig met de reparatie van een REL Q150 subwoofer met de volgende klacht:
- Matige brom (100Hz)
- Regelmatig geritsel
Hierbij is geen signaal aangeboden (subwoofer is in stand-by modus)

https://www.uploadarchief.net/files/download/20160914_172812.jpg

Het apparaat geeft wel normaal weer zonder merkbare vervorming.

Ik heb de woofer zelf op de toongenerator getest, en deze is goed, geen geritsel.

De voedings-elcos heb ik gemeten, deze hebben de normale capacitijd.
Aan de uitgang van de versterker is geen DC offset (enkele mV`s) en geen oscillatie te zien

Wel worden de transistoren voor mijn gevoel wel te warm, 20sec en je kunt ze niet meer vastpakken, dit is wel zonder de koelplaat.

Graag zou ik de ruststroom eens willen controleren.
Ook werkt het stand-by circuit dus niet, aangezien de versterker zonder signaal al actief is.

Wie heeft er een schema en afregel gegevens van deze woofer?
Of een andere tip waar nog verder te zoeken?

https://www.uploadarchief.net/files/download/20160914_121440.jpg

https://www.uploadarchief.net/files/download/20160914_121455.jpg

Dat de eindtransistoren (of FET's, kan het niet goed zien op de foto) binnen een paar seconden heet worden is normaal voor dit soort transistoren in een push-pull design. Niet meer opstarten zonder heatsink dus! De torren slijten hierdoor aanzienlijk sneller. Als je weet wat de ruststroom moet zijn (opvragen bij fabrikant of wellicht staat het in een service manual) kun je dit eenvoudig nameten.

De standby functie zal het 100hz brommetje ook wel oppikken en denken dat er signaal ingestuurd word. Wellicht de logica/opamp voeding eens checken?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Op 14 september 2016 17:46:58 schreef minimax:
Ook werkt het stand-by circuit dus niet, aangezien de versterker zonder signaal al actief is.

Zeker dat dit niet zo hoort te zijn?

Ik heb een Kef PSW2000. De versterker staat, ook in standby, gewoon aan, maar de ingang en uitgang worden gebypassed.

Dit werkt natuurlijk wel, maar is buitengewoon slecht voor de levensduur van de componenten: eigenlijk staat alles gewoon 24u/24u aan.

Dat betekent dat slijtende componenten al zeer snel stuk kunnen zijn (in de Kef geven de elco's de geest na 2-3 jaar...). De enige remedie is om de sub volledig uit te schakelen. Ik vind dit eigenlijk een schandalige ontwerpfout - niet alleen verspilt het bakken energie, het is ook vrij eenvoudig elektronisch op te lossen met een inschakelautomaat...

Kan je eens uitvissen of dit bij de REL ook het geval is? Als deze altijd aan staat, ook in 'standby', is er een dikke kans dat verschillende componenten einde levensduur zijn. Zelfs als condensatoren een goeie capaciteit meten, kan de ESR sterk verslechterd zijn.

Hoi,

Alles blijft bij deze versterkers onder spanning staan.
Echter in deze stand-by stand word de versterker wel in een soort low-power stand gedwongen (rust stroom omlaag?)
Dit gebeurd nu echter ook niet.
Zonder schema is het echter nog lastig zoeken :-/

Om te kunnen meten moet ik de print los van de koelplaat hebben, toch maar een alternatieve koelplaat knutselen

[Bericht gewijzigd door minimax op 15 september 2016 00:15:21 (18%)]

een breuk in 1 van de potmeters kan ook zo'n soort klacht veroorzaken.
geritsel wordt ook vaak door geleidende lijm veroorzaakt, al zie ik dat op foto's niet zo gauw ergens zitten.

Hallo minima,

Ik zit met eenzelfde probleem en ben benieuwd of je hebt gevonden wat de oorzaak is?

Groet,
Wil

Hallo minima

=> het is minimax

Verder heb je de tips in dit topic al gevolgd, elco's meten, potmeters meten, dc op de uitgang / oscillaties ed ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik zag inderdaad, toen ik het bericht had getypt, dat de x ontbrak.
Elco’s heb ik alle vervangen muv de 2 grote voedingselco’s. Heb er met de scoop aan gemeten en zie met name in het eindversterkergedeelte het geritsel dat ik hoor terug. In de buurt van de potmeters en de schakelaars vind ik het moeilijker te meten of daar iets niet klopt. Het zou me in dit geval niet verbazen als een potmeter of schakelaar de oorzaak is maar kan dat met de oscilloscoop niet vaststellen. Meet in dat gedeelte af en toe wel wat gerommel maar dat is van een laag niveau en komt niet altijd overeen met wat ik hoor.