Radioonderdelen Markt de Lichtmis 2016

Dit jaar ook maar weer eens wezen kijken, vond het een leuke markt. Het voordeel van een paar jaartjes overslaan is dat je er nog wel eens iets nieuws aantreft.

Geen hele groot buit dit jaar, heb een paar dummy loads gekocht. Die dingen zijn tegenwoordig heel betaalbaar, je moet er echter wel meteen een verloopplug bij zoeken. Heb een paar mooie N bulkhead naar SMA socket verloopjes gevonden, fabrikaat Suhner dus met de kwaliteit zit het wel goed. Rolletje soldeertin, loodhoudend want dat soldeert wel zo lekker. Als laatste nog een multifunctional counter van Fluke op de kop getikt, type 164H. Dat ding lijkt op een scopemeter maar is veel zeldzamer. Het ding heeft 3 ingangen, twee die tellen tot 160MHz. Niet alleen kan dit apparaat frequenties meten maar ook flanksteilheid, tijd en faseverschillen, amplitude en hij geeft de golfvorm weer zoals een scoop dat ook doet. Ding heeft een ingebouwde oven voor hoge frequentiestabiliteit. Het enige wat niet lijkt te werken is ingang C, deze kan tot 1,3GHz meten maar hij lijkt niet te werken. Dat is waarschijnlijk ook de rede dat het AT het ding heeft weggedaan. Ik zal er van de week eens naar kijken, mogelijk dat alleen het ingangscircuit er uit ligt en dat dit eenvoudig te herstellen is.

This is the world we know best, the world of madness
Tidak Ada

Golden Member

Ah, die wadjan heb ik ook gezien :)
We hebben een hele tijd aan een tafeltje staan kleppen (zitplaatsen waren er deze keer niet bij) Bram, Henry, Ship, MAH en ik.
Vanavond naar La Louvière om het nog eens over te doen.

De markt was veel drukker dan anders. De 'kofferbakverkoop' achter het restaurant had nu ook overdekte kramen.

Een 13-voudige WCD-balk gescoord en een extra voeding voor mijn laptop alsmede een paar stukjes teflon on de douchedeur te repareren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Was rond 14:00 weer thuis , niet echt lekker rustig gereden (afstand 130km) met een zenuwachtig oliedruklampje. Maandag eerst maar naar de garage.

De buit, een Velleman kitje voor een acculader voor 5 Euro, 3 Blackbox modem multiplexers, eigenlijk alleen gekocht voor de kast en voor 3 Euro per stuk kun je geen bult vallen.
Een glasfiberpen bij Bakelaar en nog een buisje 29F040's en 20 pins IC voeten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Geen grote scores (een Mitutoyo meetklokje, ik heb al een en ander ;) of Co gesproken, maar ik was met een andere groep mee en het was een gezellige dag :)

pietplof

Golden Member

Traditiegetrouw was het weer uiterst aangenaam.
Om 11.00 uur waren er een aantal , geachte, collegae aanwezig en wij hebben even gekeuveld.
Daarna diverse rondes gemaakt en daarbij wel heel veel spullen gezien.
De oogst was vrij beschaafd( zie foto) ; een statief voor m'n puk lasapparaat, een tweetal steppermotordrivers ( htf) een stapeltje batterijtjes, een thermokoppel type k. En verder een ,,blokje" waarmee diverse waterniveaux kunnen worden gesignaleerd. Ook nog een balun 1:4. Tijdens een van de rondes nog op Shiptronic en HenryS gestuit.
Voor de nieuwsgierigen... de zonnecellen zijn geplaatst, de kabels en de omvormer geïnstalleerd en bij thuiskomst draaide de schijf van m'n ferrarismeter keurig linksom; zo hoort het.

festina lente

Ik heb je gemist Piet. Meestal ben je wel van de partij met de koffie.

Prima beurs, mooi gemengd aanbod. Heerlijk weer en eigenlijk nam dat het meeste van de tijd in beslag.
Buit is klein, een kaartje met 1632 batterijen en een zware 1/2" doppendoos. Bij nadere inspectie lijkt het een prima set te zijn die lijkt afgekeurd op de afwerking. Gelukkig is de schuur hier helemaal niet kritisch over :)

Bij thuiskomst had ik mijn mobiel/navigator op de bijrijdersstoel gelegd en toen ik mijn tas pakte zocht hij de vrijheid via het trottoir. Zonder pootjes kwam niet ver maar is nu veranderd in een spiderman-editie helaas.

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 24 september 2016 20:38:26 (22%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
blackdog

Golden Member

Hi,

Mijn score op de Lichtmis was deze keer niet zo groot, behalve de fles dan, dit was een schenking van Tidak Ada voor bewezen diensten.
En nog lekker ook slurp.... ;-)

http://www.bramcam.nl/Diversen/Lichtmis-02.png

Twee handen Philips SRW 25 weerstanden uit de E12 reeks, die zijn tenminste gewoon af te lezen en niet alle kleurbandjes zijn roodachtig bruin.

Drie koelblokken die misschien handig zijn voor een experiment.

Wat SMA kabeltjes, goedkoop en een paar worden er doorgeknipt voro het testen van de Step Atennuators.
De blauwe kabeltjes zouden volgens de verkoper tot ruim boven de 20HGz komen.
Boeie... ik ga mijn attenuators met 1KHz meten *grin*
Er is ook één verloopje van SMA naar "N", jammer genoeg had de verkoper er nog maar één van.

Twee kleine "blikjes voor een test van een geschakeld voedings printje, kijken of ik dit printje door het dubbel in te pakken stil kan krijgen, zo'n klein doosje komt dan zelf ook weer in een doosje.

Dan is er ook nog een HF detector met "N" connectoren, bij het uit de tas halen,
brak de aansluitlip van de doorvoer condensator af...
Dit is makkelijk te repareren, het meest opvallende aan dit meetinstrumentje is, de diode die voor detectie wordt gebruikt.
Deze is met lusjes aangesloten, dus iedere zijde van de diode heeft één winding in zijn aansluit draden.
De 2,2nF doorvoorcondensator heeft ook nog een grotere condensator parallel staan.

En dan dacht ik nog een stappen verzwakker toe te kunnen voegen aan mijn collectie...
Dit is er een van een geheel andere orde! ik vermoed dat deze uit een aparaat komt voor de TV industrie.
De in en uitgangs impedantie is vrijwel zeker 75 Ohm en er zit een "pilletje" aan de ingangs zijde, zeg maar een MAR, MAV of ander type versterker.
De besturing gaat door een kabel die op de zwarte connector aangesloten wordt en gaat dan een paar HCT04 inverters in.

De verzwakking wordt niet geregeld door relais maar door IC's van MAcom en wel deze:
Een dubbelpolige wissel schakelaar: SW-289 bruikbaar tot 2HGZ
Een verzwakker die in stapjes van 4 bit gaat de: MACom AT-230 en maximaal 28dB verzwakking geeft en 3 bits aansturing heeft.
En als laatste een: MACom AT-280, dit is een 5 bit verzwakker in stapjes van 0,5dB, ook deze is tot 2GHZ bruikbaar.

Ik denk ik met de "koffie" zeker een uur heb staan praten met Tidak Ada, MAH, Henry, Shiptronic, fatbeard en ik dacht ook bprosman die met en stapel BlackBox kastjes langskwam. (sorry al ik iemand vergeten ben)
Ook Hewlett nog kort gesproken, maar jammer genoeg niet aan de koffie tafel, ik had de HP voeding ook gezien en ik zie dit type dagelijks.
De versie die Hewlett heeft gekocht is de iets nieuwere versie ik heb de A uitvoering.
Betrouwbaar en leuke voeding, staat hier 24/7/365 een van mijn spannings referenties te voeden, omdat ik deze nog niet heb afgemaakt :-)

En dan nu de materialen inruimen...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 24 september 2016 13:50:23 schreef Thevel:
[...]Vette buit na 230KM rijden. :) :)

Ach ik wilde het eens met eigen ogen zien, de markt waar jullie altijd zo enthousiast over praten.

Ik hield ook in ogenschouw dat ik waarschijnlijk ook niets zou kopen. :)

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Jinny

Golden Member

Volgend jaar hoop ik ook weer van de partij te zijn..
Dit jaar helaas andere verplichtingen..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Dat kan ik ontkrachten. Het is absoluut niet de laatste radio markt. Volgend jaar gewoon weer.

Gr. Rick

miedema

Golden Member

Ha Rick,

Goed om te horen!!
Er circuleerden inderdaad berichten dat dit de laatste Lichtmis zou zijn....
De Lichtmis vindt ik 1 van de beste & leukste markten van het seizoen. Dus erg blij dat hij gewoon blijft bestaan!

groet, Gertjan.

Tidak Ada

Golden Member

Zo, nu ook weer terug uit La Louvière.
Samen met een maatje buizen gescharreld.

  • 3 franse trochotron achtige buisjes voor voor €2,- (SER RYG10)
  • Een TCB2 voor €3,- (links op footo)
  • Een radar pulstriode voor gratis, wegens barst in het glas.
  • Voor mijn maat een Amperex 502A luchtgekoelde zenddtriode gescoord

Toen ik een leuke Philips gelijkrichter vond vroeg de vrek €84 :( Mooi niet dus!

Het contactblok uit mijn vorige post in een ander perspectief(Lichtmis)

De buisjes uit La Louvière

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ook terug uit La Louviére.
De velleman kit is uit nostalgie gekocht. Was ooit een eindwerk 26 jaar geleden.

http://i65.tinypic.com/107rjv4.jpg

Veel te weinig tijd voor mijn projecten of heb ik er soms te veel? Laatste Project = = > Router lift

Ook terug van La Louvière.
Er leken minder standen te zijn dan vorig jaar.

De buit:
- een fletse koffie, gelukkige geen Hot Dog gegeten want die roken echt niet lekker
- een fluxpen
- een Daiwa SR11 VHF ontvanger/X-tal scanner uit nostalgie (2€)
- een Icom IC202 (geen S, dus enkel USB) met schade door uitgelopen batterijen.
De schade lijkt erg maar beperkt zich tot de kast; de elektronica is onbeschadigd, en er werd niet aan gewerkt.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Gisteravond ontdekt dat er helemaal niets mis is met de Fluke meter.
Het blijkt dat de HF ingang niet bedoelt is om vanaf lage frequenties te meten. Volgens de datasheet loopt deze van 160MHz tot 1300MHz.

Ik heb hem even aan de tracking generator van mijn SA gehangen, bij een signaalsterkte van 0dBm begint hij vanaf 20MHz te werken. Tot 1500MHz blijft deze werken, daarboven heb ik niet kunnen meten omdat mijn tracking generator niet verder doorloopt.

De frequentienauwkeurigheid lijkt ook op orde, ik heb hem vergeleken met een recent gekalibreerde Tektronix signaalgenerator en de afwijking blijkt slecht 0,28ppm.
Metingen aan de SA geven een afwijking van 0,21ppm t.o.v. de ingestelde frequentie.

Hopelijk hebben ze op de volgende markt een frequentiestandaard 'werking onbekend' in de aanbieding.

This is the world we know best, the world of madness
haasje93

Golden Member

Ik zal ook even laten weten wat mijn buit was.
4 stuks BNC kabels.
zakje met verschillende lemo connectoren.
Tektronix 2225 is hele goede conditie voor weinig geld.
Was eigenlijk voor een collega maar die had dat niet goed gecommuniceerd met zijn vriendin dus die staat hier voorlopig nog.
En mijn mooiste aanwinst was een binaire voltage source voor 3 euro.
Hij werkt erg goed, zie foto`s.
Er zaten batterijen is maar die waren half vergaan.

Hij moet nog een opknapbeurt hebben.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
bprosman

Golden Member

Mochten ze dr niet uitkomen met die TEK laat maar weten :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
flash2b

Special Member

@haasje93

Gaaf ding! Ik hoop meer daarover te kunnen zien/lezen in "Mijn Mooiste Meetapparatuur" topic.

joopv

Golden Member

Op 25 september 2016 21:35:12 schreef Pertinax:
Ook terug van La Louvière.
Er leken minder standen te zijn dan vorig jaar.

La Louviere was vroeger dé markt waar je zowel engelse, franse, duitse, belgische en nederlandse handelaren kon treffen. Dat zorgde voor een veel gevarieerder aanbod dan de meeste andere nederlandse / belgische amateurmarkten.

Is dat nog steeds het geval?

Tidak Ada

Golden Member

Veel talen gehoord: Frans, Vlaams, Nederlands, Engels, Duits, maar voornamelijk Frans, niet vreemd in Wallonië (behalve dat Vlaams dan >:) ).

Wel leuke dingen gezien, maar ik blijf er bij dat de markt in de oude hallen groter en gezelliger was.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 26 september 2016 17:35:19 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

@bprosman, voorlopig staat hij nog hier, hij gaat niet meer naar mijn collega, maar twijfel nu wel een beetje of ik hem zelf iet houd, maar als hij weg gaat laat ik je het weten.

@flash2b, Die ga je daar tegenkomen.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

@ haasje93,

Welk merk is dit?

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
flash2b

Special Member

Quantum Electronics Corporation, made in USA type Precision Binary Voltage Source

haasje93

Golden Member

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?