Siemens RC 20 1962

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mij Siemens RC20 buizenradio binnen gekregen die ik had gekocht. De radio is ooit gekocht in 1962. Nu is mijn vraag hoe moet ik die radio bedienen? De knoppen die er opstaan zijn: PU, L, M, K, UK, FA en AUS. Ik heb geprobeerd om er muziek op te krijgen dat lukte bij 1 duitse zender, maar helaas kan ik nu niks vinden.

Kan iemand mij uit leggen welke knoppen waarvoor zijn? Ik weet dat aus de uitknop is.

Ook wil ik graag op de band recorder input mijn telefoon aansluiten. Welke knop moet ik hiervoor gebruiken?

Gr Jeffrey

Arco

Special Member

BAND staat er zelfs op gedrukt (PU + L indrukken)... :)

PU(Pick-Up)
L(ange golf)
M(idden golf)
K(orte golf)
UK(FM)
FA(Ferriet Antenne, interne ferriet antenne gebruikt)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik weet niet of je de radio gerepareerd/gerestaureerd gekocht hebt, anders loont het om even te kijken of de koppelcondensator naar de eindbuis en eventuele ratelcondensatoren vervangen zijn. In een radio van 1962 zijn dit papiercondensatoren (erotjes, wimadropjes) die spontaan in rook kunnen opgaan en/of dure onderdelen met zich meeslepen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat Maarten zegt. Voor 10 euro aan onderdelen is ie weer betrouwbaar en veilig voor de komende paar decennia.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

*Arco* heel erg bedankt voor de uitleg. Het is nu heel erg duidelijk geworden.

*Maartenbakker* De radio is nooit gerepareerd dus ik zal zeker naar die condensatoren kijken. Bedankt voor de tip.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

*Arco* bedankt voor het schema, maar ik heb al het orgineel. Ik zie nu ook net dat ik de handleiding heb en het aankoop bewijs van deze radio.

Ook heb ik op de band recorder mijn telefoon aangesloten maar het geluid is zacht en slecht. Als ik via een fm transmitter(klein legaal ding) muziek afspeel en hem op de radio leg dan komt er hard en goed geluid uit. Iemand een idee hoe ik dit ook zonder fm transmitter kan doen dus met kabel. (telefoon en laptop op band of pick up ingang klinkt niet goed en te zacht)

Arco

Special Member

AUX/TAPE level is normaal ongeveer -10dBV (300mV). (weet niet zeker of dat heel vroeger ook zo was)
Kan zijn dat de schakelaars vuil zijn, weerstand verlopen, of een condensatortje kaduuk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

(telefoon en laptop op band of pick up ingang klinkt niet goed en te zacht)

Wat moet ik onder "klinkt niet goed" voorstellen?
- dof?
- vervormt?
- ruis?

evdweele

Overleden

Het kan zijn dat het geluid te zacht klinkt als je in plaats van de bandrecorderINgang, de bandrecorderUITgang hebt gebruikt.
Pen 3 van de connector "BAND" in het schema is de ingang.
Je kan ook de connector "PU" gebruiken. Daarbij zijn pen 1 en pen 3 doorverbonden. De drukschakelaar dan uiteraard in de stand PU.

Verder is het een monoradio, dus als de input een stereosignaal is hoor je alleen links of rechts.
Je zal links + rechts moeten samenvoegen om een goed monogeluid te krijgen.
Om de geluidsbron (mp3-speler, telefoon) te beschermen moeten links en rechts worden samengevoegd via twee weerstandjes van 1kΩ tot 10kΩ.

Met de zoekfunctie van het forum met als argumenten [stereo mono] is daarover veel te vinden.

Op 16 september 2016 14:53:17 schreef #jeffrey#:
De radio is nooit gerepareerd dus ik zal zeker naar die condensatoren kijken.

Een Duitse radio uit die tijd zal wel berstens vol zitten met donkerbruine Wima's of in was gedompelde ERO's.
Het beste is om die allemaal te vervangen (één voor één om geen fouten te maken).
Die typen condensatoren waren zo onbetrouwbaar dat je gewoon het risico niet moet nemen.
Bij Jukebox Revival zijn alle gewenste condensatoren nog verkrijgbaar.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.