lcd klokje peugeot 206

Na een bezoek aan de garage voor een APK heeft het klokje in de auto de geest gegeven, nadat er gelast was...elektrisch ... hij wil de minuten niet meer tellen en het display geeft dit dus niet meer goed aan. Wel de uren... Ik vermoed dat het ic defect is want ik kan verder niks defects vinden op het printje. Het printje heeft een ic van Philips met type aanduiding 72930. Maar ik kan nergens dit ic vinden... Iemand een idee of er een ander type ic is om het 3 x 8 display aan te sturen (12 u display niet 24 u aanduiding dus) en slechts 2 instelknoppen uren en minuten.

*hier heb ik geen app voor nodig
EricP

mét CE

Geen autosloper in de buurt?

Ja vast wel, maar ik repareer graag iets... daar is dit forum toch voor

*hier heb ik geen app voor nodig
EricP

mét CE

niet specifiek een 'reparatie forum'. Maar men is hier ook pragmatisch: als je al aan zo'n IC komt, moet je 'm nog vervangen en dan hopen dat het werkt. Als je voor een paar euro een werkende oplossing hebt...

bjokal

Golden Member

Het opgegeven nummer op het IC klopt niet. Het juiste type staat op de bovenste regel.
PCF.... is nog net leesbaar. Waarchijnlijk is het iets van een I2C LCD driver IC.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Arco

Special Member

Staat iets van PCAxxxxx op zo te zien. Een leesbare foto zou wel helpen. (dan hoeven we niet te gaan raden... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oke ik zal het goed nr even opzoeken en moet zijn

PCF 1179CT

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 19 september 2016 19:47:34 (28%)

*hier heb ik geen app voor nodig
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja die link lijkt m te zijn, maar ik heb echt een Philips met 1179ct erop,
kan deze echter wel vinden EN bestellen

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 19 september 2016 19:53:10 (24%)

*hier heb ik geen app voor nodig
bjokal

Golden Member

De PCF1179CT staat er ook bij.

Het instellen van 12u of 24u doe je met pin 6 van het IC.
Even de datasheet doornemen, daar staat het netjes in.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Arco

Special Member

maar ik heb echt een Philips met 1179ct erop

Das war einmal... ;)   Philips is niet meer, qua halfgeleiders. (NXP trouwens ook al niet meer...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com