ruitenwissermotor werkt maar heeft geen trekkracht

Hoi,
Een aantal weken geleden heb ik mij een opel rekord van 1964 gekocht. Hij is intussen zo goed als klaar voor de apk. Ik had eerder al gekontroleerd of de ruitenwissermotor het deed(met de wissers omhoog dan) en hij deed zijn werk.
Maar na vandaag de nieuwe wissers te hebben gemonteerd kwam ik ee dus achter dat deze geen kracht meer heeft. Ik heb even de achterzijde losgeschroeft en hier zaten twee kleine koolborstels die nog goed waren. Nu zitten er halfweg de motor nog twee grote schroeven die ik niet onmiddelijk loskrijg. Kan het zijn dat hier nog een set zit met koolborstels?. Vervangen is geen optie omdat deze niet meer te krijgen zijn mede door dat de wagen op een 6V systeem werkt en deze niet meer te krijgen is.

Arco

Special Member

Dat zijn meestal 2 platkopbouten waar de veldwikkelingen mee vast zitten.
Is niet gewoon het vet in het mechanisme hard geworden/uitgedroogd?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

JE kan kijken of de draden goed contact maken (er geen corosie tussen zit)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

had de motor niet gewoon moeite omdat je ramen droog waren en de bedrading icm de 6V teveel spanningsval geeft? ofwel, probeer het eens met natte ramen..

evt contacten of bewegende kabels in de klep kunnen slecht zijn geworden, als er stroom gaat lopen krijg je daar spanningsval.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 20 september 2016 20:36:20 (30%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Naast een elektrisch defect kun je ook denken aan een versleten mechanisme. De ruitenwisser trekt de as die van binnen naar buiten gaat scheef, en ook de rest van de overbrenging wanneer er forse speling in zit. Er is niet veel extra weerstand nodig om de motor het te laten afweten. Is alles goed gesmeerd?

De ramen waren idd wel droog. De aansluitingen zal ik morgen nog wel eens proper maken. Oud vet zou ook kunnen...ik ga morgen de hele zooi eens reinigen invetten en afstellen. Ik hou jullie op de hoogte. Een ander dingetje waar ik ook nog moet naar kijken is het klokje. Dit is een oude kienzle. Is werkt niet maar daarover later meer. Ik heb geen zin om apk afkeur te krijgen om een slecht werkend ruitenwissersysteem

zou me meer zorgen maken over rotte kokerbalken en remcylinders die niet goed werken. echter als er een ruitenenwisser opzit, moet die ook werken bij de apk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De body is steenhard en heeft net een kompleet nieuwe undercoating gehad, holle ruimtes zijn opnieuw behandeld. Een compleet nieuw remsysteem, ophanging en stuurinrichting dus das allemaal achter de rug. Het enige dat ik nog moet doen is dit en een beurt. Wij zijn de tweede eigenaar en hebben hem gekocht van een 94j oude boer uit drachten die hem de laatste 20j in de schuur heeft laten staan

Commutatorsleufjes eens goed schoonkrabben met een naaldje of fijn schroevendraaiertje. Eventueel met wat hulp van een oplosmiddel naar keuze. De koolborstels moeten ook soepel veren.
Opgehoopt koolstof kan veel roet in het eten gooien :)

[Bericht gewijzigd door Ledlover op dinsdag 20 september 2016 22:21:41 (10%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Je kan ook proberen om op de aansluitingen van de motor direct spanning te zetten. Als het dan wel goed draait zit er een ergens slecht contact bij een zekering, een relais of de schakelaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 20 september 2016 22:17:03 schreef ratboy:
De body is steenhard en heeft net een kompleet nieuwe undercoating gehad, holle ruimtes zijn opnieuw behandeld. Een compleet nieuw remsysteem, ophanging en stuurinrichting dus das allemaal achter de rug. Het enige dat ik nog moet doen is dit en een beurt. Wij zijn de tweede eigenaar en hebben hem gekocht van een 94j oude boer uit drachten die hem de laatste 20j in de schuur heeft laten staan

vandaag reed iemand een 1973 dafje in de prak wat nog helemaal origineel was, zelfs de originele banden nog. het bekende verhaal wat nog blijkt te kunnen ook, van een non geweest die er amper mee reed en stond altijd binnen :)

http://www.112brabant.nl/news/15918-man-botst-met-zeer-bijzonder-daf-j…

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De body is steenhard en heeft net een kompleet nieuwe undercoating gehad, holle ruimtes zijn opnieuw behandeld. Een compleet nieuw remsysteem, ophanging en stuurinrichting dus das allemaal achter de rug. Het enige dat ik nog moet doen is dit en een beurt. Wij zijn de tweede eigenaar en hebben hem gekocht van een 94j oude boer uit drachten die hem de laatste 20j in de schuur heeft laten staan

Op 20 september 2016 23:15:54 schreef testman:
vandaag reed iemand een 1973 dafje in de prak wat nog helemaal origineel was, zelfs de originele banden nog. het bekende verhaal wat nog blijkt te kunnen ook, van een non geweest die er amper mee reed en stond altijd binnen :)

http://www.112brabant.nl/news/15918-man-botst-met-zeer-bijzonder-daf-j…

Hij heeft zijn gebruiksporen hoor en door de jaren heen zijn er wel reparaties gebeurd. Ik heb nooit gezegd dat hij orgineel was. Het was gewoon een goede basis. Het enige dat me vandaag dus opviel was de haperende ruitenwisser voor hij zonder zorgen naar de apk kan. Maar zoals ik al zei, die kijk ik morgen wel na en kijk of er revisie nodig is

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 21 september 2016 00:31:31 (50%)

Arco

Special Member

Het vet in de wormwieloverbrenging kan na al die jaren flink hard zijn geworden, dat kan net teveel weerstand geven...
Gewoon schoonmaken, vet vervangen en de asjes (en alles wat verder nog beweegt) smeren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het motortje hetzelfde is als gebruikelijke ruitenwissermotortjes dat zit er een glijlager op de uitgaande as. Die as wil wel eens in de glijbus vastroesten waardoor het motortje heel zwaar gaat draaien.

Je kunt ook gewoon even de spanning bij het motortje meten, met en zonder belasting. Als die met belasting hard inzakt, moet je op zoek naar een slechte verbinding in een kabel, connector, or schakelaar.

Als de spanning nauwelijks inzakt, is dat in orde, en moet je wellicht naar mechanische oorzaken gaan kijken. Dit geloof ik echter niet, want dan had het motortje het ook merkbaar moeilijk moeten hebben zonder de wissers op de ruit, al geeft een droge ruit natuurlijk wel heel veel wrijving.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Vrijdag apk gehad, en afgekeurd op de ruitenwisser, voor de rest was alles top.Ik heb intussen het hele systeem gedemonteerd gehad en sommige lagertjes van het syteem liepen heel stroef. Dat is nu van de baan. Het is wel iets beter maar nog niet wat zou moeten. Ik heb ook de sleepring doorgemeten(zowel sector naast sector als recht over elkaar ook de spoelen zijn allemaal doorgemeten en daar is ook geen abnormale afwijking gemeten met de ohmmeter. Alle waarden lagen binnen de 10% variatie. Ik ga morgen kijken om een setje kleinere ruitenwissers. Ik vermoed wel dat de generator of regelaar iets te weinig doorgeeft omdat hij met lichten en of andere verbruikers het laadlampje heel flauw gaat branden. Als laatste oplossing kan ik enkel nog bedenken om er een kleine 12v batterij aan te hangen tot ik een goed exemplaar kan op de kop tikken. Wat het uurwerkje betreft is dit wel opgelost. Het kleine klinknageltje die de positieve connector binnenin aansluit was afgebroken, dit heb ik opgelost met wat soldeer en draait weer als nieuw.

Al gekeken zoals gesuggereerd naar de spanning als de motor aan is?
Wel type motor is het eigenlijk?
Als er isolatiemateriaal tussen de lamellen zit is die dan (nog steeds) diep genoeg verzonken? Zitten er de juiste koolborstels in? Hoe hard of zacht kan verschil maken. Bij nieuwe koolborstels met vlak aanlegvlak (niet holrond) maak ik er zelf doorgaans eerst de juiste ronding in, lijkt me beter.
Met 12 V mag je hopen dat de motor tijdens de APK niet doorbrandt.

maartenbakker

Golden Member

Echt eerst even de spanning op de motor meten. Dat is de enige manier om te voorkomen dat je een ander probleem probeert op te lossen dan dat je hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik denk echt dat je ergens onderweg, in de kabels, connectors of schakelaar en slechte verbinding heeft, dus met een relatief hoge weerstand, waardoor de spanning bij de motor inzakt zodra deze stroom gaat trekken. Zie je nog significant verschil in de snelheid als de koplampen aan of uit zijn, of zie je de koplampen minder fel worden zodra ga de motie aan zet? In de geval kan het aan de zm accu liggen, of aan het stuk kabel dat ze delen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

ls er nog een mechanische spannings/laadregelaar in zit, zou ik die door een electronische vervangen. Werkt beter, en veel minder kans op problemen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb alle connectoren vervangen of opgeschuurd. Maar zelfs met een 4mm2 kabel rechtstreeks van de batterij krijgt ie hem ook niet rond. Ik heb ook een massadraad extra bij gelegd en de verf weggeschuurd om zeker goede verbinding te hebben. De lichten reageren niet echt alsof ze stroom te kort komen als ik de ruitenwissers aanzet enkel het lampje in het dashboard gaat flauw branden. De regelaar is nog extern(bosch) hier kan ik de behuizing wel van verwijderen maar ik zou niet weten hoe ik dit moet afregelen. Ik heb wel de gegevens wat deze zou moeten geven belast en onbelast binnen een bepaald tijdsbestek De stroom word voorzien door een generator en nog geen dynamo. De motor zelf heeft de volgende layout: op het armatuur zelf zit dus de sleepring met daarachter windingen met dunne draad, die gaat dan naar twee windingen met dikke draad die op de wand zitten. Het enige dat ik wat appart vond was dat de koolborstels wel erg op het uiteinde van de sleepring draaien en niet mooi in het midden. Maar er is ook geen manier om deze verder naar binnen te zetten. Ik heb wel gezien dat deze eerder problemen heeft gehad daar er een ander rubbertje zit op 1 kant die de plaat met koolborstels op zijn plek houd. Ik meet alle wel even uit morgen en zet alles wel even online.

Dat is dus en seriemotor, zonder permanente magneten en met een anker (draaiende deel) en veldwikkeling (vaste deel).

Zou het kunnen dat de koolborstels verdraaid zijn ten opzichte van de vaste wikkeling, anders dan origineel? Misschien dat de houder voor de koolborstels op 2 manieren gemonteerd kan worden of zo?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Heb je zoals eerder al door anderen aangegeven de spanning al eens gemeten op de ruitenwissermotor ?

Schakelaar kan gewoon slecht zijn, eventueel met een losse draad direct vanaf de accu testen ?

Dat heeft hij geprobeerd volgens het vorige bericht, met 4mm^2 kabels direct aan de accu, dus dat lijkt me uitgesloten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken