ruitenwissermotor werkt maar heeft geen trekkracht

Op 26 september 2016 06:23:08 schreef SparkyGSX:
Dat is dus en seriemotor, zonder permanente magneten en met een anker (draaiende deel) en veldwikkeling (vaste deel).

Zou het kunnen dat de koolborstels verdraaid zijn ten opzichte van de vaste wikkeling, anders dan origineel? Misschien dat de houder voor de koolborstels op 2 manieren gemonteerd kan worden of zo?

Wat bedoel je met verdraaid? De houder met de koolborstels is een vierkant plaatje dat op het uiteinde zit en deze valt op een randje en word op zijn plaats gehouden door 2 rubber blokjes die op hun beurt op de eindplaat van de motor zit en ook door de 2 lange bouten die alles samenhouden Dit plaatje kun je niet ondersteboven monteren en volgens mij ook niet 180° draaien maar dat ben ik niet 100% zeker. Ik wil hier niet teveel mee draaien dat de oude draden niet breken.
Ik ga zometeen even kortere wissers halen. Misschien is het handig dat ik even een filmpje schiet en op YT zet zodat jullie kunnen zien wat er juist gebeurd.

Ik heb nogmaals getest en gemeten en het probleem is achterhaald. Op de motor zelf krijg ik een voltage schommelend tussen de 4.8v en 6v wat met draaiende motor ongveer 7.5 zou moeten zijn. De generator geeft 7.2v stationair maar na de regelaar kom ik maar op 6.2 uit wat te weinig is. Deze is het type bosch en regelt zowel stroom als voltage appart. Dus ik ga deze er uithalen en kijken of ik het deksel erafkrijg en hij te regelen is. Ik hou jullie op de hoogte.
P.S.: als ik ze nu rechtstreeks aansluit doen ze het wel dus als alles niet direkt op te lossen valt leg ik in afwachting een apparte draad zodat hij reeds door de apk is en ik mijn andere auto kan te koop zetten.

Arco

Special Member

Ik zou de regelaar vervangen door een electronische. Werkt efficienter en geen problemen meer.
Doordat alles in de oude regelaar mechanisch is (temp/stroom/spanningsregeling) heb je snel problemen, en is afregelen lastig.
Ik heb ooit een 6v regelaar uit Elektuur (kan ook RB geweest zijn) nagebouwd, heeft altijd probleemloos gewerkt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco je bedoeld dus stroom begrenzing , geen regeling .

7,5V is te hoog in 6V installatie , normaal is 7V .

meet spanningsverschil tussen accu en plus motor , tijden werking op natte ruit .

apk monteurs testen ruitenwissers ook nooit droog

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Voor een 6 V installatie met ouderwetse accu is 7.5 V wel normaal.
@ratboy: Afregelen van de spanningsregelaar zal niets helpen. Het probleem, als dat er al is, zit in de automaat en niet in de regelaar. Als er ongeveer 1 V spanningsverlies is tussen in- en uitgang van de unit dan is er ergens te veel overgangsweerstand; in de aansluitingen, tussen de contactpunten van de automaat, of in de interne aansluitpunten van de spoelen. Als er ook nog behoorlijk wat laadstroom loopt dan brandt de oorzaak er wel uit lijkt me. Meet ook eens de spanningsval tussen in en uit met ingeschakelde koplampen en hoger motortoerental.
Maar wordt je misschien gefopt door je multimeter? Sommige goedkope digitale multimeters reageren raadselachtig op dynamospanningen (met stoorpulsen).

Hoi allemaal,
Allereerst hartelijk bedankt om mee te denken. Het is opgelost. Ik was het zo kotsmoe dat ik een doos connectors heb gekocht en ze allemaal van voor tot achter vervangen. De zekeringkast was ook maar zozo dus die heeft nu plaatsgemaakt voor een kastje met de moderne steekzekeringen en past net in het orginele kastje dus je ziet niet dat het moderne zijn.
Ik ga wel jullie raad opvolgen en de regelaar die er nu inzit vervangen door een electronisch type. Ik zou eigenlijk liever gewoon een 12v systeem monteren maar voor zover ik weet zijn er voor dit type motor geen 12v starters te krijgen. Mocht iemand weten waar ik deze moderne regelaars kan vinden zou ik dit helemaal top vinden

De stroom word voorzien door een generator en nog geen dynamo.

Tikje verwarrend, je bedoelt toch dat er nog een gelijkstroomdynamo in zit en geen wisselstroomdynamo?
Bij de vraag naar een elektronische regelaar moet je wel even vermelden welke dynamo (merk en type en evetentueel verdere specs) het is en liefst ook het huidige type mechanische regelaar. En heb je plus aan massa of min aan massa? Niet alle vervangers zijn voor beide polariteiten geschikt. Ik weet zelf alleen wat van vervangende regelaars voor oude motorfietsen.

Op 26 september 2016 07:33:50 schreef SparkyGSX:
Dat heeft hij geprobeerd volgens het vorige bericht, met 4mm^2 kabels direct aan de accu, dus dat lijkt me uitgesloten.

Sorry, overheen gelezen.

Op 26 september 2016 18:09:23 schreef aobp11:
[...]Tikje verwarrend, je bedoelt toch dat er nog een gelijkstroomdynamo in zit en geen wisselstroomdynamo?
Bij de vraag naar een elektronische regelaar moet je wel even vermelden welke dynamo (merk en type en evetentueel verdere specs) het is en liefst ook het huidige type mechanische regelaar. En heb je plus aan massa of min aan massa? Niet alle vervangers zijn voor beide polariteiten geschikt. Ik weet zelf alleen wat van vervangende regelaars voor oude motorfietsen.

het is een gelijkstroomdynamo, negatieve massa en de regelaar is een bosch 7V 50A meer staat er niet op

Je moet o.a. weten hoe de veldwikkeling intern aangesloten is. Bij sommige dynamo's naar (jouw) plus, bij sommige naar massa. Al naar gelang moet de regelaar zijn veldaansluiting naar massa schakelen of naar plus. Misschien zijn er ook dynamo's waarbij de veldwikkeling geïsoleerd is uitgevoerd met 2 aansluitingen naar buiten. Jammer dat je het type regelaar niet precies weet. Aan het elektrische schema van de auto kun je het waarschijnlijk niet zien. In Olyslager zou het wel wat uitvoeriger kunnen staan. Als je het precieze type Opel prijsgeeft dan is e.e.a. ook wel via internet te achterhalen.

evdweele

Overleden

Even een oud boekje van Olyslager uit de kast opgediept: Vraagbaak Opel Kapitän 1960-1963.
Deze heeft ook een 6V installatie en een gelijkstroomdynamo.

Ik betwijfel of je eruit kunt halen wat je wilt weten, maar ik heb het schema met de verklaring van de afkortingen even gescand.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Van het Opel Kapitän schema wordt je inderdaad niet veel wijzer. Erg beknopt voor Olyslager. In mijn Triumph Herald vraagbaak staan zelfs nog de gegevens (zoals blokkeerstroom) van de ruitenwissermotor!
Steinbuch editie 1963 zegt dat voor standaard dynamo's van Bosch de F aansluiting naar massa geschakeld moet worden. [Bij de zwaardere dynamo's is het andersom.] Dit lijkt ook bevestigd te worden in dit verhaal over NSU:
http://www.nsu4.nl/artikelentechniek/4g0504gelijkstroomdynamo.html
Dan kan TS op zoek gaan naar een elektronische regelaar met min aan massa, veld schakelend naar massa, voor 6V en tot 50A.

Hallo Ratboy,

Wil hier niet iets promoten maar ik weet dat elektronische regelaars moeilijk te vinden zijn.
Ik kan je wel aan een elektronische regelaar helpen.

Ik heb nog een massa regelend exemplaar liggen. 7V 30A Geen 50 A helaas. Dit type regelaar heeft een relais i.p.v. een sperdiode dat komt het rendement wat ten goede. Zeker op gelijkstroomdynamo's met een klein vermogen. De sturing is echter volledig elektronisch.

Mocht je interesse hebben dan mag je me wel mailen.

Marcel

Inmiddels is er ook een DVR4 op de markt tot 40 A: http://dynamoregulators.com/dvr4.php . I.h.a. wordt in motorfietskringen zeer lovend gesproken over regulators van DR. (Geen belang etc.)

Bedankt voor alle info inmiddels. Na even na te denken heb ik besloten om de gehele wagen om te zetten op 12v. Het doet wel af aan de orginaliteit, maar omdat hij ingezet word als dagelijks voertuig lijkt het mij verstandiger qua verkrijgbaarheid aan vervangdelen. Met 6v ben ik steeds op internet aangewezen waar je dan in veel gevallen een aantal dagen moet wachten op de levering. De onderdelenhandel om de hoek kan ik meestal de dag zelf nog onderdelen ophalen als ik ze voor 11u bestel. Ander punt is de prijs, de meeste spullen zijn vrij prijzig. Voor 400€ heb ik een batterij, starter, ruitenwissermotor, een dynamo en alle lampen, de meters zijn allemaal onafhankelijk van de stroom op de benzinemeter na waar een weerstand wel een uitkomst is.