Nad M25 Veroorzaakt Kortsluiting in meterkast

Hallo techneuten,

Ik heb het volgende probleem:

Mijn NAD M25 Eindversterker (50KG zwaar!!) veroorzaakt kortsluiting bij het aanzetten.De aardlekschakelaar in de meterkast valt uit.Ok op dezelfde groep zijn oa een 4K TV en een Arcam Voorversterker aangesloten.Maar dit zou toch niet de reden moeten zijn?

Iemand een idee of een tip?

een dergelijke versterker trekt veel inschakelstroom. heeft het ding wel ooit gewerkt op die zelfde groep?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman,soms werkt hij ineen keer goed,maar dan de volgende keer veroorzaakt hij weer die kortsluiting.Het is een grote zware apparaat wat niet in STANDBY kan.Dus bij aan moet die koud opstarten.

is geen kortsluiting, maar de hoge inschakelstroom van de versterker. als je automaten hebt zal dat een B16 zijn, die kan niet veel inschakelstroom aan. dan zou je een C16 moeten plaatsen die dat wel aankan.

een inschakelvertraging erin bouwen kan ook, of die zit er al in maar er zit al teveel vermogen op die groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

0,1F ga je ook niet vol krijgen met een grote ringkern op een C automaat zonder enige maatregelen, maar ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat daar niet in voorzien is.
Hij is ook nog 12V triggerbaar. Ik zou dus vermoeden dat de inschakelvertraging defect is. Volgt hij met zijn lampjes het in de manual beschreven opstartritueel ?

Ok die C Automaat kan ik er gewoon inzetten zonder dat ik verzekering voorschriften overtreed?

@Aart soms start hij gewoon op en kan ik uren laten spelen...En dan de volgende dag (of de dag erna) springt de aardlek eruit..

[Bericht gewijzigd door Jacco71 op 20 september 2016 23:32:25 (41%)]

Is het echt de aardlek? Dan is er een stroomlek naar aarde en bij en paar tiende mA gaat deze al in werking.

Service manual incl. schema staat hier: http://www.manualslib.com/download/728056/Nad-M25-C.html
Daarin zie ik niet zo gauw een inschakelvertraging. Misschien zit die IN de 'Custom-Made "Holmgren" transformer'?

Don't Panic!

Meestal is het dan het netfilter wat roet in het eten gooit...
(lekke condensator of gewoon te zwaar voor de aardlek bij inschakelen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Als de aardlek uitspringt, dan is er dus aardlek, en geen te hoge stroom! Wat Arco zegt, kan heel goed. Maar er kan ook iets serieus mis zijn met de interne isolatie! Gelekt elektroliet o.i.d.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

ik denk dat er teveel bij is gekomen op die groep. als die apparaten uitstaan, start het ding dan wel goed op? zo ja dan is het de startstroom icm teveel last op die groep.

aardlek vraag ik me af, rot netfilter zou je kunnen testen door de stekker om te draaien in het wcd. en dan nog, zit een netfilter doorgaans al voor de schakelaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Moet een versterker tegenwoordig ook al 'opstarten'? (ik snap nog steeds niet wat dat woord betekent, maar daar zal ik wel te oud voor zijn).

Dan: is het een ALS of een zekering automaat die eruit vliegt? Om de een of andere reden worden die nog wel eens door elkaar gehaald.

Als het een zekeringautomaat is: Heeft het ding daar ooit wel gewerkt? Zo ja: wat is er veranderd? Zo nee: het zou zomaar kunnen dat je automaat niet met die inschakelstroom overweg kan. Ik heb hier 2 lab voedingen van Flipse staan die een B16 vrijwel zonder uitzondering laten trippen. Een C16 gaat in 60% van de pogingen. Gelukkig heb ik nog normale smeltpatronen die er geen moeite mee hebben :)

Als het een aardlekschakelaar is: die zou wat trigger-happy kunnen zijn. En je zou natuurlijk ook een rot netfilter of botweg een aardfout in die versterker kunnen hebben...

pa3gws

Golden Member

Als ik in het schema kijk dan zit er wel een standby trafo in en een inrush current limiter.
Hoe zet je het beest aan?
Met een tafeldoos met schakelaar?
Ik heb zo'n beest ter reparatie gehad en die ging keurig aan zelfs op mijn 6A automaatje in mijn testboard.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hij is rechtstreeks aangesloten op het stroom.De andere apparaten zijn aangesloten met een stekkerdoos.Als ik eerst de NAD aanzet en hij gaat aan.Dan springt de automaat er sowieso eruit als ik de Arcam voorversterker aan doe.

Dus of je m als 1e of als 2e aanzet,de automaat in de meterkast valt uit en daarmee de stroom in het gehele huis.

Iemand een idee om wat te proberen?

UPDATE:Heb AND Benelux gebeld en zij vertelden dat het probleem bij hun bekend is.Het is een bakbeest van een apparaat en schijnt dat die met een "normale" aardlek niet genoeg tijd krijgt om de elcos te vullen.

Een oplossing zou,zoals @Testman het aangaf,een zwaardere of vertragende aardlek.

Dus een C aardlek zou het moeten behelpen?

[Bericht gewijzigd door Jacco71 op 21 september 2016 12:00:19 (31%)]

TonHek

Golden Member

Tja, het blijft lastig voor de mens. Aardlek? Automaat? B of C karakteristiek? ALS? Gecombineerde automaat incl. aardlek?

Ik denk dat het handig is als U eens een foto hier plaatst van de meterkast, en dan specifiek van het ding wat U aardlek noemt.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

A,B of karakterstiek geld voor automaten, niet voor een aardlekschakelaar.

Verder eens met post hierboven en die vaan Aart , kijk eens naar de inschakel vertraging.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 september 2016 23:56:27 schreef Fuzzbass:
Als de aardlek uitspringt, dan is er dus aardlek, en geen te hoge stroom! Wat Arco zegt, kan heel goed. Maar er kan ook iets serieus mis zijn met de interne isolatie! Gelekt elektroliet o.i.d.

Gelekt elektroliet, komt uit een elko, kan geen aardlek veroorzaken omdat die secundair zitten en niet primair van de net-trafo. Grote kans dat de aardlek door een netfilter-condensator (geen elko's) wordt veroorzaakt!

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

He schema is ook niet erg duidelijk om te volgen. Er worden voor ground een harkje, een gestreept driehoekje en een dicht driehoekje gebruikt.
Wat waar aan vast zit is niet duidelijk. Het 'harkje' zie ik alleen bij de net-entree en verder nergens?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 21 september 2016 13:00:39 schreef Arco:
He schema is ook niet erg duidelijk om te volgen. Er worden voor ground een harkje, een gestreept driehoekje en een dicht driehoekje gebruikt.
Wat waar aan vast zit is niet duidelijk. Het 'harkje' zie ik alleen bij de net-entree en verder nergens?

Er lijkt vluchtig gezien op het eerste gezicht geen netfilter aanwezig met condensatoren naar de frame gound.

Het driehoekje is AGND ofwel Analoge GND
Het "aardetekentje" is DGND ofwel digital GND
Het "harkje" is de FRAME Ground ofwel randaarde.

Ze hangen allemaal hoogst waarschijnlijk op één punt aan elkaar maar heb dat niet zo snel kunnen vinden. Meten is weten :-)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Hier een foto van de meterkast:

Het zwart rondje valt altijd uit en dat is de groep waar de versterker op is aangesloten

dat lijkt mij gewoon een zekering.
de aardleks zitten onderaan op de uiterste posities. t is heel gemakkelijk te herkennen. er staat namelijk 'aardlekschakelaar' onder geschreven.

de zekeringen zijn gewone B16's en springen gewoon door de inschakelpiek die de condensatoren in de versterker moeten opladen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Oh ok....Mijn excuses...Er staat 16B erop...Is het probleem te herstellen als ik een 16C erin plaats?

TonHek

Golden Member

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Het is beter de oorzaak te verhelpen als de symtomen te bestrijden. Is ook handig als je deze versterker een keer elders gebruikt waar ze geen C16 bij de hand hebben.
Zoek dus op wat er op de groep is bijgekomen en als dat het niet is: kijk wat er mis is IN je M25 en herstel dat.
Misschien kan de inschakelvertraging hier op de site ( https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/ins...aging.html ) anders soulaas bieden?

Don't Panic!

In het schema staat een NTC. Die zou zijn werk moeten doen.

Het wil er bij mij nog altijd niet in dat ze bij NAD een consumentenproduct (laat ik eens vriendelijk zijn ;) hebben gemaakt dat je niet in kunt schakelen op een normale automaat, en dat ze daar dan niets over zeggen in de manuals.
Het is natuurlijk heel stoer, maar ook geheel onnodig en ietwat onhandig.. Als de NTC en verdere sturing niet defect zijn (als hij b.v. schakelt terwijl de NTC nog heet is gaat de zekering er ook uit) zou ik de kennelijke ontwerpfout herstellen en een inschakelvertraging toe voegen.

Ik geef een extern NTC kastje zoals dit wel een kans, MITS er geen andere fout/defect is.

[edit]
Of het met een C-automaat goed gaat is lastig te voorspellen. Allicht beter, maar al die automaten moeten een sluiting afschakelen voordat de stroom zo hoog oploopt dat ze zouden exploderen bij een poging. Smeltpatronen kunnen er een orde van grootte beter tegen, en zijn in sommige situaties een zinnige oplossing.