Nad M25 Veroorzaakt Kortsluiting in meterkast


pa3gws

Golden Member

Als ik in het schema kijk dan zit er wel een standby trafo in en een inrush current limiter.
Hoe zet je het beest aan?
Met een tafeldoos met schakelaar?
Ik heb zo'n beest ter reparatie gehad en die ging keurig aan zelfs op mijn 6A automaatje in mijn testboard.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hij is rechtstreeks aangesloten op het stroom.De andere apparaten zijn aangesloten met een stekkerdoos.Als ik eerst de NAD aanzet en hij gaat aan.Dan springt de automaat er sowieso eruit als ik de Arcam voorversterker aan doe.

Dus of je m als 1e of als 2e aanzet,de automaat in de meterkast valt uit en daarmee de stroom in het gehele huis.

Iemand een idee om wat te proberen?

UPDATE:Heb AND Benelux gebeld en zij vertelden dat het probleem bij hun bekend is.Het is een bakbeest van een apparaat en schijnt dat die met een "normale" aardlek niet genoeg tijd krijgt om de elcos te vullen.

Een oplossing zou,zoals @Testman het aangaf,een zwaardere of vertragende aardlek.

Dus een C aardlek zou het moeten behelpen?

[Bericht gewijzigd door Jacco71 op 21 september 2016 12:00:19 (31%)]

Tja, het blijft lastig voor de mens. Aardlek? Automaat? B of C karakteristiek? ALS? Gecombineerde automaat incl. aardlek?

Ik denk dat het handig is als U eens een foto hier plaatst van de meterkast, en dan specifiek van het ding wat U aardlek noemt.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Shiptronic

Golden Member

A,B of karakterstiek geld voor automaten, niet voor een aardlekschakelaar.

Verder eens met post hierboven en die vaan Aart , kijk eens naar de inschakel vertraging.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 20 september 2016 23:56:27 schreef Fuzzbass:
Als de aardlek uitspringt, dan is er dus aardlek, en geen te hoge stroom! Wat Arco zegt, kan heel goed. Maar er kan ook iets serieus mis zijn met de interne isolatie! Gelekt elektroliet o.i.d.

Gelekt elektroliet, komt uit een elko, kan geen aardlek veroorzaken omdat die secundair zitten en niet primair van de net-trafo. Grote kans dat de aardlek door een netfilter-condensator (geen elko's) wordt veroorzaakt!

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

He schema is ook niet erg duidelijk om te volgen. Er worden voor ground een harkje, een gestreept driehoekje en een dicht driehoekje gebruikt.
Wat waar aan vast zit is niet duidelijk. Het 'harkje' zie ik alleen bij de net-entree en verder nergens?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 21 september 2016 13:00:39 schreef Arco:
He schema is ook niet erg duidelijk om te volgen. Er worden voor ground een harkje, een gestreept driehoekje en een dicht driehoekje gebruikt.
Wat waar aan vast zit is niet duidelijk. Het 'harkje' zie ik alleen bij de net-entree en verder nergens?

Er lijkt vluchtig gezien op het eerste gezicht geen netfilter aanwezig met condensatoren naar de frame gound.

Het driehoekje is AGND ofwel Analoge GND
Het "aardetekentje" is DGND ofwel digital GND
Het "harkje" is de FRAME Ground ofwel randaarde.

Ze hangen allemaal hoogst waarschijnlijk op één punt aan elkaar maar heb dat niet zo snel kunnen vinden. Meten is weten :-)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)

Hier een foto van de meterkast:

Het zwart rondje valt altijd uit en dat is de groep waar de versterker op is aangesloten

dat lijkt mij gewoon een zekering.
de aardleks zitten onderaan op de uiterste posities. t is heel gemakkelijk te herkennen. er staat namelijk 'aardlekschakelaar' onder geschreven.

de zekeringen zijn gewone B16's en springen gewoon door de inschakelpiek die de condensatoren in de versterker moeten opladen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Oh ok....Mijn excuses...Er staat 16B erop...Is het probleem te herstellen als ik een 16C erin plaats?

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
Hensz

Golden Member

Het is beter de oorzaak te verhelpen als de symtomen te bestrijden. Is ook handig als je deze versterker een keer elders gebruikt waar ze geen C16 bij de hand hebben.
Zoek dus op wat er op de groep is bijgekomen en als dat het niet is: kijk wat er mis is IN je M25 en herstel dat.
Misschien kan de inschakelvertraging hier op de site ( https://www.circuitsonline.net/schakelingen/93/voedingen/ins...aging.html ) anders soulaas bieden?

Don't Panic!

In het schema staat een NTC. Die zou zijn werk moeten doen.

Het wil er bij mij nog altijd niet in dat ze bij NAD een consumentenproduct (laat ik eens vriendelijk zijn ;) hebben gemaakt dat je niet in kunt schakelen op een normale automaat, en dat ze daar dan niets over zeggen in de manuals.
Het is natuurlijk heel stoer, maar ook geheel onnodig en ietwat onhandig.. Als de NTC en verdere sturing niet defect zijn (als hij b.v. schakelt terwijl de NTC nog heet is gaat de zekering er ook uit) zou ik de kennelijke ontwerpfout herstellen en een inschakelvertraging toe voegen.

Ik geef een extern NTC kastje zoals dit wel een kans, MITS er geen andere fout/defect is.

[edit]
Of het met een C-automaat goed gaat is lastig te voorspellen. Allicht beter, maar al die automaten moeten een sluiting afschakelen voordat de stroom zo hoog oploopt dat ze zouden exploderen bij een poging. Smeltpatronen kunnen er een orde van grootte beter tegen, en zijn in sommige situaties een zinnige oplossing.

@Aart die inschakelstroombegrenzer zou een optie moeten zijn...Het klinkt logisch

die automaten ken ik, F&G van een 20 jaar geleden. als die dingen vaker uit zijn gegaan worden ze niet beter, trippen steeds sneller.

in de versterker zit een inschakelvertraging, dus dat zou afdoende moeten zijn. heb je de set al eens op een andere groep gezet met een verlengkabel? werkt dat wel, automaat gewoon vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 september 2016 12:52:13 schreef Pentium-Pro:
[...]
Gelekt elektroliet, komt uit een elko, kan geen aardlek veroorzaken omdat die secundair zitten en niet primair van de net-trafo. Grote kans dat de aardlek door een netfilter-condensator (geen elko's) wordt veroorzaakt!

Moet jij eens opletten waar dat spul allemaal tussen kan gaan zitten. Vooral als een elco uit elkaar spat. Secundair zal het niet veel doen, maar als het op de netspannig voerende delen gaat zitten, reken maar dat er aardlek ontstaat.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Heb een beetje gegoogled en kwam uiteindelijk uit bij een MASTER/SLAVE stekkerdoos waarbij de voltage te verstellen is http://www.allekabels.nl/overspanning-beveiliging/1261/10419...Gwod-lEBkQ

...Zou dit de trick zijn?Kost maar 17,00 Euro..

@Testman,op andere groepen zelfde resultaat..

[Bericht gewijzigd door Jacco71 op 22 september 2016 21:57:07 (25%)]

als dit wel ooit heeft gewerkt zonder uitval, vermoed ik dat je inschakelvertraging in de versterker stuk is. ofwel relais blijft hangen, ofwel weerstand stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb je al eens geprobeerd met een verlengsnoer tussen het stopcontact en de versterker? En dan liefst een wat langer type.
De weerstand van de kabel begrenst de inschakelstroom meestal net voldoende.
Zo kun je thuis ook een grote haakse slijper gebruiken.
Een B automaat vervangen door een c automaat mag en kan niet altijd zomaar en is werk voor een installateur er moet immers een impedantie meting gedaan worden.

Johan

Heb je al eens geprobeerd met een verlengsnoer tussen het stopcontact en de versterker? En dan liefst een wat langer type.
De weerstand van de kabel begrenst de inschakelstroom meestal net voldoende.
Zo kun je thuis ook een grote haakse slijper gebruiken.
Een B automaat vervangen door een c automaat mag en kan niet altijd zomaar en is werk voor een installateur er moet immers een impedantie meting gedaan worden.

Johan

Bedankt Johan,ik heb deze tip vorige week gelezen op een Duitse forum waar ze de fenomeen,zware eindversterkers die kortsluiting veroorzaken,brainstormden.
Daar had een Duitser als oplossing een verlengsnoer te gebruiken van 50 Meter,en de lengte zou een vertraging veroorzaken.

Ik heb toen een kabel van 20 meter gekocht en met deze geprobeerd.Het euvel was gelijk opgelost.Ik had `m in eerste instantie aangesloten aan de aansluiting van de wasmachine,die een eigen groep heeft,maar daarna ook opgerold in de bovenste van de 2 aansluitingen boven de versterker.
Tot nu toe geen problemen meer ;-)

Zou ik `m zo laten of alsnog een de verlengsnoer trekken naar de aansluiting van de wasmachine?

Nogmaals mijn dank aan iedereen die heeft meegedacht en Johan die met het (tijdelijke?) antwoord is gekomen.

de truc met verlengkabel had ik ook gezegd, maar niet duidelijk erbij gezegd dat het een lange dunne moest zijn :P

die truc is iig bekend, die geef ik ook als men problemen heeft met een lasapparaat of grote slijptol op een B16 groep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman,sorry heb daarover een gelezen..Mijn excuses en jij ook heel erg bedankt!

fatbeard

Honourable Member

Op 22 september 2016 22:16:17 schreef testman:
als dit wel ooit heeft gewerkt zonder uitval, vermoed ik dat je inschakelvertraging in de versterker stuk is. ofwel relais blijft hangen, ofwel weerstand stuk..

Ik deel die mening, mede vanwege TS' opmerking in zijn tweede post:

Het is een grote zware apparaat wat niet in STANDBY kan.

Dat het schema moeilijk te volgen is komt omdat het fouten bevat: de verbinding tussen standby board en power supply board staat in het connection diagram (pagina 7) als vierpolig vermeld terwijl op de detailschema's zespolige connectoren staan. Dat geeft te denken, mede omdat de aansluitvolgorde op standby en power supply boards precies tegengesteld is.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 2 oktober 2016 20:33:41 schreef Jacco71:
Heb je al eens geprobeerd met een verlengsnoer tussen het stopcontact en de versterker? En dan liefst een wat langer type.
De weerstand van de kabel begrenst de inschakelstroom meestal net voldoende.
Zo kun je thuis ook een grote haakse slijper gebruiken.
Een B automaat vervangen door een c automaat mag en kan niet altijd zomaar en is werk voor een installateur er moet immers een impedantie meting gedaan worden.

Johan

Bedankt Johan,ik heb deze tip vorige week gelezen op een Duitse forum waar ze de fenomeen,zware eindversterkers die kortsluiting veroorzaken,brainstormden.
Daar had een Duitser als oplossing een verlengsnoer te gebruiken van 50 Meter,en de lengte zou een vertraging veroorzaken.

Ik heb toen een kabel van 20 meter gekocht en met deze geprobeerd.Het euvel was gelijk opgelost.Ik had `m in eerste instantie aangesloten aan de aansluiting van de wasmachine,die een eigen groep heeft,maar daarna ook opgerold in de bovenste van de 2 aansluitingen boven de versterker.

Tot nu toe geen problemen meer ;-)

Zou ik `m zo laten of alsnog een de verlengsnoer trekken naar de aansluiting van de wasmachine?

Nogmaals mijn dank aan iedereen die heeft meegedacht en Johan die met het (tijdelijke?) antwoord is gekomen.

Geen dank.
Je kunt het gerust zo laten tenzij je heel langdurig de versterker zeer hard zet dan zou je moeten zorgen dat de kabel niet te opgerold zit.