Elko lekstroom meting van WK brug

fred101

Golden Member

Ik heb deze WK CT-492 LCR meter. Deze heeft een speciale stand om grotere elco's te meten. Dit dmv DC (ook wel ballistic methode genoemd) Tot zover niets vreemds.

Maar als sub functie kan hij lekstroom meten. Dit doet hij met 3V. In mijn ogen vrij zinloos om dat met 3VDC te doen. Ik ben het verder ook nog nooit op een brug of meter tegen gekomen. Er is wel een GR brug die een lektest heeft maar die is instelbaar (uit mijn hoofd tot 500V) en dan is het een heel zinvolle toevoeging.

Maar er zal vast een reden zijn waarom een bedrijf als Wayne Kerr zoiets (met maar 3V) heeft toegevoegd.

ps: Dit is overigens een heel serieus instrument met erg goede specs. Maar wel vrij afwijkend op meerdere punten zoals een directe aflezing met een redelijk ongewoon systeem om nog een digit extra te lezen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Is dat niet bedoelt voor supercaps maar die gaan tot 2,7V?Die bestonden toen nog lang niet!

Aan de ander kant kan je zegen dat je met 3V dc vrijwel probleem elke condensator veilig kan meten zonder het kapot te maken en als het op 3V al lekt dan heeft formeren ook geen zin meer lijkt me.

Wat is de stroom resolutie op 3V. Ik heb ook een wayne kerr de 6425 en die meet 0.01 nA. en kan naast ac spanning er ook tegelijk de bias tot 20V DC instellen maar kan niet de ac op 0V zetten. Dus kan niet puur de lektstroom meten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Zo'n 6425 is een echt mooi apparaat met een hoog "component-nuts" gehalte ;-)

Mijn WK meet met 1uA resolutie.

Meten met een DC bias kunnen veel bruggen. Dat is vooral bedoeld om het spanning coefficient van condensators te meten. Vooral bij ceramische. Niet zozeer voor elco's. Ik heb een Hameg LCR meter die wel speciaal voor elco's een 3VDC bias heeft.

In ieder geval kunnen al mijn GR bruggen en mijn HP met een DC bias meten, meestal tot een paar honderd Volt via een externe bron (een heel gewone spanning in het buizen tijdperk.) Ook de AC testspanningen waren vroeger veel hoger. Een van mijn bruggen gaat zelfs tot 300VAC maar die meet geen elco's, hij kan max 1 uF meten, interessanter is zijn aF resolutie. Om zo laag te meten heb je veel spanning nodig.

en als het op 3V al lekt dan heeft formeren ook geen zin meer lijkt me.

Maar dat is net zo zinloos als ESR in situ meten. Als hij slecht meet is hij echt fout, maar als hij goed meet kan hij nog steeds fout zijn.
De lekstroom wordt in datasheets gespecificeerd op werkspanning en gemeten na een bepaalde tijd. Daarnaast is een elco die al doorslaat onder de 3V zo rot dat capaciteit meten met de methode van deze brug al aantoont dat hij rot is. Dat is het enige wat ik kan bedenken. Een soort check om te weten of de capaciteit klopt want die lekstroom zorgt er voor dat de condensator een hogere capaciteit lijkt te hebben of de meter min 0of meer eeuwig blijft "wapperen". Een probleem vergelijkbaar met de meeste DMM's waarbij een te hoge ESR een hogere capaciteit laat zien.

In het buizen tijdperk had je het probleem van lekke koppel condensators. Daarom waren er tester ( ik heb er een van Heathkit) die dat konden testen. Maar daar stond bijna altijd bij vermeld dat het niet voor elco's was.

Bij de WK kun je op de onderste plaatjes van mijn link de specs zien. Daar staat dat het voor elco's is.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ha fred101,

Staat er niets in de handleiding? misschien overheen gelezen.
Ik kan me wel bedenken dat er verschil is of je de condensator zwevend meet of dat de condensator aan een kant aan aarde vast zit.
Als de condensator zwevend is kan je de Amp-meter aan de low site in serie schakelen met de condensator en heb je een lage spanning nodig om de lekweerstand te bepalen.
Het gaat tenslotte niet om de doorslag spanning.
Als ik een of ander principe wil begrijpen ga ik vaak kijken hoe ik het zelf zou maken om het probleem te tackelen.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
fred101

Golden Member

Het elco meetcircuit is een DC stroombron die door een timer wordt aangezet waarbij een hoog impedante voltmeter de eindspanning meet maar de schaal geeft direct capaciteit aan ipv volt. Ik zou in het schema moeten kijken hoe de lekstroom meting gaat. Of ze de spanning over een shunt meten of direct door de meter via voorschakelweerstanden.

De lekstroom wordt in datasheets opgegeven in uA als 0,01CV waarbij V de spanning is die op de elco staat en C de capaciteit in uF. De doorslag spanning ligt volgens mij veel hoger en is meer een traject. De lekstroom wordt steeds hoger, de boel warmt op en je krijgt een soort kettingreactie.

Zowel in het CT-492 als het B-421 manual staat er verder niks over geschreven.

Maar het gaat er niet om hoe ze het meten maar waarom ze het meten. Als ze bv 24V gebruikte met een aansluiting voor een externe DC voeding tot bv 500V dan zou ik het zinvol en bruikbaar vinden.

Ik had vanmiddag een rotte 100uF/25V elco. Mijn DE-5000 snapte er niks van, wist niet eens wat het component was. Mij GR1608 meter nulde om dan ineens weer uit te slaan. Bij de WK elco in mode vloog de meter in elke range gelijk de hoek in. Mooi, dan zal hij wel doorslaan. Even de 3V lektest proberen. Helaas 0uA. Dan een van mijn zelfbouw lektesters. Op 25V 0,0 uA lek en dat is vreemd, meestal is het toch een paar uA. Ook bij 50V niks. Waarschijnlijk een gevalletje kathode ripture.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred, de lektest is misschien helemaal niet bedoeld om de condensator te testen op bruikbaarheid. Een te grote lekstroom kan de capaciteitsmeting met een DC stroombron verzieken. Te groot is dan alleen in verhouding tot de stroombron. Dat ook zeer kleine lekstromen te meten zijn is misschien alleen een aardige toegift. Tot welke spanning wordt een condensator maximaal opgeladen bij de capmeting?
Albert

fred101

Golden Member

Dat is ook wat ik dacht:

Een soort check om te weten of de capaciteit klopt want die lekstroom zorgt er voor dat de condensator een hogere capaciteit lijkt te hebben

Ik had dan alleen verwacht dat dit dan specifiek als waarschuwing in het manual vermeld zou staan.
Maar dan hadden ze niet een 100 uA, 1mA en 10mA range hoeven maken. Dan was 100 uA voldoende.

Het valt me nu net pas op dat mijn CT492 (marine versie) een ronde meter heeft en de B421 (burger versie) een vierkante.

De lektest is 3,7VDC De mijne heb ik omgebouwd naar 230V voeding ipv batterijen. Mogelijk is die 3V de minimale waarde. Even een 1000uF elco C meting geprobeerd, dat was ongeveer 80% meter uitslag (1200uF) en iets van 1,7VDC. De lekstroom was minder dan 2 uA.

Best apart, hij is in de gewone C meet mode 0,25%. Deze analoge meter is direct reading in capaciteit. Een goede analoge multimeter was vaak niet beter dan 1%.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred: Ik zie nu dat je dit zelf al gezegd had, had ik overheen gelezen.