In een tijd zonder Internet en vaak, indien nodig, schema's en slechte copien moeten kopen....
Zelfs in deze tijd met internet is dat nog een probleem. Van de meeste reparaties die hier binnen komen is compleet niks te vinden. Als ik geluk heb een gebruiksaanwijzing.
Dan zijn er nog de dingen waarvan ik niet eens weet wat het zijn en die deel van een installatie zijn. Soms kun je het niet eens voeden. Vaak begint zo'n reparatie met het bouwen van een meetopstelling waarvoor er dan dingen als adapters, aansluitkabels, loads, sensor of sensor emulators moeten worden gemaakt. Maar vaak ook mechanische hulpstukken om bv pcbs gescheiden naast of boven elkaar te leggen. Zo ligt er nu weer een mass-flowmeter. En zwaar stuk RVS met een watermeter achtig kastje erop waar een lucht van geroosterde onderdelen uit komt. En alles onder de conformal coating.
Ook mechanisch zijn er vaak hindernissen, ik heb van de week een Schneider micrologic naar testset kabel gerepareerd. Kabelbreuk en een afgebroken "bajonet-huls" waarmee de kabel in de tripunit gaat. Dat kabeltje kost >1400 dollar. Kabel wat ingekort, connector open gemaakt. De defecte huls verwijderd, opgemeten en mbv draaibank en Freesbank een nieuwe huls gemaakt. Zit nu beter en is minder kwetsbaar dan origineel.
Maar dmv een redelijke (component)kennis en creatief gebruik van veel redelijk specialistische meetapparatuur en probes (component testers, sourcemeters, of bv een meter die fA kan meten) kun je trouwens een hele boel zonder schemas repareren.
Naast standaard dingen als curvetracer,LCR meters, netwerk analysers etc heb ik zelf ook het nodige gebouwd, bv een optotester, relais tester, diverse trafotesters, elco lektester, opamptester, accu simulator, active en passieve loads, shortfinders, tracers, AC continuity tester (supersnel en piept alleen onder 5 ohm, geen probleem meer met trafo's of spoelen parallel , powermeter, EH probes, een hele rits adapters om dingen te verbinden (bv AMP naar banaan of om te kunnen meten. Een ding met Zif-voet, en een rij headers aan weerskanten, 2 banaan bussen en twee bnc's. In de meeste datasheets van IC's staan test circuits en zo kan ik onderdelen testen die niet in situ kunnen worden getest.
Van de week moest ik steeds testpunten stimuleren/kortsluiten/hoogmaken. Ik was het geklooi met krokodilsnoertjes zat dus nu heb ik een kastje met twee banaanbussen en een schakelaar waarmee ik weerstanden, koppel C of een led kan tussen schakelen. Daarnaast een 12V autolampje in serie met een kortsluit schakelaar erover. Erg handig, had ik veel eerder moeten doen.
Even wat tips die me zo te binnen schieten voor als je zonder schema moet werken:
Meet rondom bekende componenten. Zit er een IC, zoek dan de datasheet en kijk wat elke pin hoort te doen, meet daarna met de scoop op die pinnen. Maakt niet uit wat het ding voor functie heeft, je wil eerst weten of hij stuk is.
Zoek zo in digitale circuits naar vervormde signalen. Maar ook of in tov uit klopt (mbv een truth tabel). Een analoge switch bv heeft een pin die de schakelaar bedient. Je kunt meten of dat wat je op in en uitgang van de schakelaar meet klopt met de spanning op de stuurpin. Bij comparators idem, klopt de input met de output, opamps moeten gelijke ingangen hebben, over diodes staat een Vf spanning, zo kun je bij een tor meten of alles klopt. Zeners idem. Als bij een npn de basis 0,0V tov de emitter is dan is de tor gesperd. Vce is dan maximaal. Meet je daar bv 0,1V dan is die dood.
Door de spanning over weerstanden te meten weet je of er (te veel of te weinig ) stroom loopt. Er zijn in ieder circuit weerstanddelers van waaruit je weer de spanningen en stromen door een een stukje circuit kan berekenen.
Voedt bij voorkeur met labvoeding(en). Ik heb een instelbare 0-8A zekering automaat gemaakt (het idee van een serielamp zonder de spanningsval),
Werk achter een scheidingstrafo wanneer mogelijk en zet een stroommeter of powermeter in serie. Gebruik een noodstop. Als je de patient aanzet na een vervanging hou dan de eerste minuut je hand op die knop. Ruik je wat heet worden (ik kijk eerst met een IR thermometer) of knettert er wat dan kun je de schade beperken door snel uitschakelen.
Gebruik een IR thermometer om steeds snel even te controleren of de boel niet te heet wordt, ben de rook voor !!
Maak veel scherpe detail fotos, handig als je niet meer weet hoe een elco stond of wat voor waarde de net per ongeluk gefrituurde weerstand was of waar dat draadje ook al weer zat.
Als je ergens slecht bij kan ga dan niet zitten poken. Zet dan het ding uit, soldeer een draadje of clip er een probe vast aan en zet dan de boel weer aan.
Het belangrijkste is al door Mel genoemd, eerst de voeding.
Ook belangrijk, neem de tijd, kun je ergens lastig bij dan het apparaat uit