[BE] Aardweerstand

Hallo,

Ik ga beginnen bouwen en moet een werfkast installeren.
Nu moet de aarding worden gekeurd. (keuring +-100euro)

Ik zou nu van tevoren al een indicatie willen hebben of de aarding in orde is. ( of toch in de buurt komt)

Is dit mogelijk?

Een andere vraag: Mag ik ook een stuk geleidend metaal in de grond kloppen om als aarding te gebruiken. ( geen officiele aardingsstaaf)

Leren kan je alleen maar door te Doen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Mijn gewone vraag: BE of NL?

Voorzover mij bekend maakt het, althans in BE, geen moer uit welk of hoeveel metaal je de grond in slaat, als de meting maar binnen de marge valt. De keurder/ster gaat het niet opgraven hoor...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als alleen het getalletje bij de keuring hoeft te kloppen, kun je natuurlijk alles gebruiken. Giet er ook nog wat pekel over, dan kun je met nóg minder volstaan. Zoets werkt best een aantal uren.

Je hebt dan natuurlijk al na korte tijd geen veiligheidsaarde meer.
Als er dan iemand een dodelijke schok oploopt, of door een schok bijvoorbeeld valt en alsnog overlijdt, moet je niet vergeten snel even een echte elektrode te slaan voordat men komt onderzoeken; anders zou je aarde de schuld krijgen. ;)

--
Het bovenstaande is sarcastisch bedoeld.
Als een veiligheidsaarde nodig is, moet die dus goed zijn. De elektrode moet goed blijven, zodat de aarding blijft werken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 september 2016 11:27:37 schreef big_fat_mama:
Mijn gewone vraag: BE of NL?

Vraagsteller woont in Arendonk en heeft het over een werfkast. Voor mij voldoende indicatie dat het in België is.

In een eerder topic heb ik een simpele methode aangegeven om een indicatie van de aardverspreidingsweerstand te meten:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/104189/1/aardverspreidingswe…

Hugo Welther

Moderator

[BE] België toegevoegd aan topic titel.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Huh, assumption is the mother of all fuck-ups ...
T/S geeft inderdaad Arendonk op als woonplaats - wat zijn zuiderse taalgebruik zou kunnen verklaren - evenzeer zou het best kunnen dat hij over de grens aan het klussen is of wil gaan gaan - het is niet ver van Arendonk naar Reusel ...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het is in Arendonk te doen :)

Het voorstel van KlaasZ zou ik kunnen doen..
Echter heb ik geen verstand/ervaring met hoogspanning. Dus dat ga ik nog even niet doen :)

Ik ga ergens een meettoestel proberen te regelen
Dan ben ik zeker

Leren kan je alleen maar door te Doen

Er komt toch geen hoogspanning aan te pas? Het meetcircuit voed je met een veilige spanning uit een transfo, ik heb het met een beltransfo gedaan.

Shiptronic

Overleden

Om het 50Hz probleem te omzeilen, en de trafo overboord te gooien, Kan het ook met een 12 V Accu (DC-dus) ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hola , mijn fout :)

ik dacht dat ik 8 a 20 KV had zien staan :)

zal als ik tijd heb eens een beltransfo zoeken en de metingen proberen :)

Leren kan je alleen maar door te Doen

Met DC krijg je elektrolyse aan de aardpennen en dat verstoort de meting.

Shiptronic

Overleden

UHm ja, maar dat meten hoeft toch geen uren te duren, of is dat in een fractie van een seconde al gedaan?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Eigenlijk wel een interessante vraag: hoe fout gaat het als je het met DC doet? Ik heb het nooit anders meegemaakt dan met AC, en dan liefst niet met 50Hz.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 23 september 2016 15:00:10 schreef KlaasZ:
Eigenlijk wel een interessante vraag: hoe fout gaat het als je het met DC doet? Ik heb het nooit anders meegemaakt dan met AC, en dan liefst niet met 50Hz.

Het is maar net wat je bedoeld met misgaan.
Voor het lichaam is DC minder gevaarlijk dan AC. Dit heeft met de hartritmestoringen te maken, blijkbaar us het hart erg gevoelig voor 50 Hz. Iets mindet gevoelig voor 60 Hz, en nog minder gevoelig voor (zuivere) DC.

Voor je aardstromen moet je met DC oppassen, qua tijd. Als het te oang duurt dan kan op de elektrode gasbelletjes ontstaan die zorgen dat er een soort van isolatie op de elektrode ontstaat en schijnbaar de aardelektrode een hogere weerstand heeft. Dit resulteerd weer in een hogere foutspanning op je aparaten en een langere uitschakeltijd van je beveiliging.
Vooral bij gebruik van zekeringen!

van de TS hebben we nog steeds niets gehoord, hij zou toch geen opdo... hebben gekregen door een foutieve aarding?
Ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op mijn vraag, TT of TN.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Voorzover mij bekend maakt het, althans in BE, geen moer uit welk of hoeveel metaal je de grond in slaat, als de meting maar binnen de marge valt. De keurder/ster gaat het niet opgraven hoor...

Grootste onderscheiding voor slechtste advies ooit. Misschien best het arei nog eens doorspitten voor een opfrissings cursus.

Een andere vraag: Mag ik ook een stuk geleidend metaal in de grond kloppen om als aarding te gebruiken. ( geen officiele aardingsstaaf)

Een beetje rondsurfen leert ons dat de prijs voor een aardingsstaaf varieert tussen de 10 en de 15 Euro.Tel hierbij de koperen verbindingsmof en de koperen aansluitklem en je komt op nog géén 40 Euro. Dus 40 euro meer of minder op de totaalprijs van een nieuwbouw van een paar 100.000 euro en in je achterhoofd wetende dat je veilig bezig bent, daar wordt de doorsnee techneut toch vrolijk van?

In samenspraak met de net beheerder wordt er bekeken waar de werfkast komt te staan. Veelal wordt er gewacht bij nieuwbouw tot de plateau is gegoten waaronder de aardingslus is aangebracht, en wordt de werfkast daar op aangesloten. Wil je je werfkast toch al plaatsen en laten keuren dan sla je enkele aardingsstaven in de grond.

Een werfkast huren en laten plaatsen door het verhuurbedrijf kan ook, en die prijzen vallen echt wel mee.

Hieronder nog wat leesvoer:

http://www.ocb.be/nl/info/47/Keuring-werfkast.html?mno

http://www.gslightelec.be/documents/catalog/hup32dr18.xml?from=/docume…

Ronde roodkopere aardstaaf met draad. 5/8 1,5 M lang.
Een goede aarding moet een spreidingsweerstand onder 30 Ohm hebben. Hiervoor heeft men meestal 2 staven nodig die men op elkaar schroeft.

@Toeternietoe: in België zijn huisaansluitingen meestal TT netten.

Is het niet mogelijk om de aardingsweerstand te meten met een echte aardfout simulatie ? Vb : je neemt een gekende ohmse weerstand (straalkachel, halogeenlamp of iets dergelijks) en je verbindt deze met één kant aan de fase, de andere aan de aardingpin (eerst aardlek overbruggen / aftakken voor aardlek). Stel dat de weerstand van de verbruiker 100 ohm bedraagt en de aardweerstand 25 ohm. Dan moet je toch een spanning meten van 240VAC*100/(100+25) = 192 VAC over de verbruiker. Dus je kan ook de aardweerstand bepalen aan de hand van de gemeten spanning over de verbruiker. Voordeel : dit is ook de spanning over de aarde in geval van een "echte" aardfout. Nadeel : het is niet zonder gevaar, je moet en de aardlek overbruggen, en de aarde eerst volledig loskoppelen van het huisnet.

Laatst heb ik de circuitimpedantie "gemeten" met een multimeter, een amperetang, een verdeeldoosje en een tosti ijzer. Spulletjes die de gemiddelde hobbyist hier wel in huis heeft. Misschien een optie. Door de spanningsval over de voeding te meten bij een bekende stroom bereken je de circuitimpedantie. Ik deed dat toen als volgd:

Het snoer van de verdeeldoos heb ik opnieuw aangesloten op de steker, en daarbij de draden zo lang van de mantel ontdaan zodat ze een centimeter of 10 uit de steker staken. In iedergeval zo lang dat je amperetang om de fase past.

Vervolgens steek je de steker in een wandcontactdoos en het tostijzer (of een ander "zwaar" apparaat) in de verdeeldoos (laat deze nog uit). Je multimeter zet je op spanningmeting en steek deze ook in de verdeeldoos (als je op een dubbele wandcontactdoos meet steek deze dan in de wandcontactdoos, je "meet" dan de weerstand van het stukje aansluitsnoer niet mee). Je amperetang doe je om de fase of nul bij de steker.

Je meet de spanning en onthoud deze (stel 230V).
Nu zet je het tostiijzer aan. Je leest de stroom af op je amperetang (stel 7A).
Door de stroom die nu gaat lopen ontstaat er een spanningsval over de fase, en over de nul van de installatie.
Hoe hoger de weerstand van de fase en nul, hoe hoger de spanningsval bij dezelfde stroom.
Als je nu weer de spanning afleest is deze dus iets lager als bij de eerste meting (stel 226V).
Je hebt dus een stroom gemeten van 7A, het spanningsverlies bij 7A is dus 230V-226V=4V. Met de wet van Ohm kun je nu dus de weerstand van de fase en nul berekenen:
R=U/I > 4V/7A=0,57Ω
De circuitweerstand Fase-Nul is dus 0,57Ω.

Ik heb dit al vaker geprobeerd, en dit ter controle met een gekalibreerde Profitest installatietester gecontroleerd. De waarde week constant 0,05Ω af naar onder, vrij weinig dus.
Je moet de meetwaarde wel snel achter elkaar aflezen, de spanning varieert altijd wel iets. Stijgt of daalt deze net tussen de 2 spanningsmetingen door geeft dat een afwijkende waarde. Je kunt het beste dus de meting een paar keer herhalen.
Installatietesters meten ook met dit principe, alleen de meeste meters doen dit met een lagere stroom, en stoppen de meting als de PE onderbroken is.
Verder doet de installatietester het ook wat sneller, zodat de kans op ongewoon afwijkende meetwaarden klein is.

Theoretisch kun je de meting ook voor fase-aarde gebruiken.
Je meet dan de weerstand van de fase + de weerstand van de aarde incl. aardelektrode.
Als je eerst een meting fase-nul doet, en hiervan de helft neemt (je hebt dan ongeveer de weerstand van de fase) kun je deze waarde aftrekken van de meting fase aarde. Je hebt dan de weerstand van je aardelektrode+de weerstand van de aardedraad tot aan je meetpunt.
De meting zou je kunnen doen in je verdeler of op een wandcontactdoos die niet door een aardlekbeveiliging beveiligd is.

Doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent, en als je iedereen het huis hebt uitgejaagd. Is je aarding onderbroken staat je gehele aarding onder spanning!
Verder is dit natuurlijk alleen een indicatieve meting, vertrouw hier dus niet op. Enkel ter lering ende vermaak, laat dus nog wel je installatie keuren.
En, zoals anderen aangaven: gebruik de daarvoor bedoelde materialen. Besparen op je veiligheid is een slechte besparing!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Robbe de Smet: als je zo uit de hoogte wilt doen, op het beledigende af, dan zou je minstens mogen citeren uit het AREI in plaats van er alleen maar mee te staan zwaaien.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Op 24 september 2016 15:05:21 schreef avdl:
en als je iedereen het huis hebt uitgejaagd.

Uh welk huis. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als je zo uit de hoogte wilt doen, op het beledigende af, dan zou je minstens mogen citeren uit het AREI in plaats van er alleen maar mee te staan zwaaien.

Je bent een licht geraakte kerel , Karel. Ik post zelden smiley's in een topic, als mijn opmerking beledigend over komt, dan zal je daar helaas op een volwassen manier moeten leren mee omgaan.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Citeer liever het AREI dan te zedepreken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Artikel 69 en volgende Karel, als ook meer info in bijgevoegde link in mijn eerste post.

Met vriendelijke groet.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is alweer geen antwoord op mijn verzoek, ik houd het voor bekeken.
Uiteraard met wederkerige vriendelijke groet.

PS de weblinks in je eerdere bericht verwijzen enkel naar commerciële aanbieders van producten resp. diensten, ook daar had ik niet om gevraagd. Ik vroeg om de wettelijk geldige omschrijving van wat er als aardpen mag gebruikt worden. Daarmee zou ook de T/S wel geholpen zijn.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 24 september 2016 18:11:01 (54%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
buckfast_beekeeper

Golden Member

Wacht met de werfkast tot de funderingen zijn gegraven en maak 1-malig de juiste aarding. Die gebruik je nadien terug in je huis. Niks verloren, geen extra kost en een deftige aarding vanaf dag 1.

Huur anders een werfkast. De verhuurder is dan verantwoordelijk voor de deugdelijke aansluiting. Na je bouw is je kast toch onbruikbaar.

Bouw je met een aannemer? Laat hem de werfkast hangen.

Wat ik momenteel al heel veel zie in België? De werfkast komt ± op de plaatst te staan waar later de net aansluiting komt. Dikwijls midden in de toekomstige garage. De kabel wordt in juiste sectie al geplaatst in de voorziene buis. Nadien wordt deze kabel dan gebruikt voor de definitieve aansluiting. 1 maal kosten voor koper. Direct een deftige aarding. Hoe ze het doen om van tijdelijk naar permanent om te schakelen ben ik nog nooit gaan bekijken.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.