bouw modelspoor LIM

Als modelspoor project wilde ik kijken of ik een trein met een lineaire inductiemotor kan laten rijden. Hiervoor heb ik drie-fase stroom nodig om de primaire spoelen in de trein te voeden.
Voor de middenrail volstaat een aluminium strip waarin wervelstromen voor een tegengesteld magnetisch veld zorgen dat de trein kan voortbewegen.

Is er een schakeling die laagspanning DC (alles tot 30V is prima, labvoeding) kan om vormen tot drie fase AC?

Vanwege de veiligheid heb ik niet veel zin om met 230VAC te gaan werken.

Verder vroeg ik mij af of de geleverde krachten groot genoeg zullen zijn.

[Bericht gewijzigd door rolf_ op zondag 25 september 2016 09:26:38 (11%)

Ha rolf_,

Is het voor in de tuin ;) wat je nodig heb voor de sturing is een generator zeg 555 en twee opampjes een paar weerstanden en condensatoren.
De NE555 oscilleert op een frequentie die voor jou bruikbaar is.
De opampjes gebruik je als fase splitser polyphase netwerkje waarmee je 0° 120° en 240° maak.
Deze signalen gaan naar uitgang een FET of zo iets is afhankelijk van je motor belasting en je elektromagneten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ten eerste... Die laatste vraag is een goede.... het zou moeten lukken, maar er hangt veel van de implementatie af. Kijk "elektroboom" z'n video over railgun (vandaag/gisteren op dumpert).

Ik denk dat ik het liefst de drie-fasen zou maken in de trein.

Vaak wordt met lineaire motoren de motor aan de vaste kant gemonteerd. Jou plan om een alu strip in de rails te monteren is ook leuk. Om te experimenteren en betere ontwerp beslissingen te kunnen maken zou je het om te beginnen kunnen omdraaien. Treintje met alu strip er onder en een kort stukje lineaire motor maken. Dan maakt het gewicht en compactheid van de motor niet zo veel uit, en kan je het ontwerp optimaliseren voordat je de fysieke configuratie omdraait.

Om een driefasen stroom te maken, zou ik de energie gewoon met DC of AC naar de trein transporteren, en dan locaal er een inverter tussen zetten. Voor hoogspanning/hoge vermogens heet zo'n ding een Frequentie Omvormer, voor lagere spanningen en vermogens een ESC. Mogelijk werkt het om een hobby-motor-ESC aan te sluiten op je driefasen spoelen en dan parallel met een echte motor dat ding te laten draaien....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Een statische omvormer voor b.v. syncro's is ook een mogelijkheid, die werken op 24 volt, en geven 3 fasen af.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

VESC is een open-source 3-fase motor controller. Daar heb je de hardware en een groot deel van de software om zoiets aan te sturen. Maar dan moet je dus nog in de software gaan klooien, terwijl ik met de ESC suggestie een mogelijke paar-tientjes oplossing wilde aandragen. Maar goed, als iemand al vantevoren weet dat het niet werkt is dat natuurlijk ook niet de moeite waard..... Vandaar dat ik het in de groep gooi.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 september 2016 10:06:18 schreef rew:
Ten eerste... Die laatste vraag is een goede.... het zou moeten lukken, maar er hangt veel van de implementatie af. Kijk "elektroboom" z'n video over railgun (vandaag/gisteren op dumpert).

Bedankt! Ik zie dat hij heel goed laat zien waarom 230V niet je eerste "test" moet zijn en dat je geen kortgesloten draad waar 313A doorheen gaat moet beetpakken. Overigens gebruikt hij geen drie spoelen en geen 3 fase spanning en wel permanente magneten op de baan. Maar if all else fails kan ik zijn aanpak gebruiken.
http://www.dumpert.nl/mediabase/6891743/6dca2c50/wetenschap_achter_de_…

Op 25 september 2016 10:06:18 schreef rew:
Ik denk dat ik het liefst de drie-fasen zou maken in de trein.

Vaak wordt met lineaire motoren de motor aan de vaste kant gemonteerd. Jou plan om een alu strip in de rails te monteren is ook leuk. Om te experimenteren en betere ontwerp beslissingen te kunnen maken zou je het om te beginnen kunnen omdraaien. Treintje met alu strip er onder en een kort stukje lineaire motor maken. Dan maakt het gewicht en compactheid van de motor niet zo veel uit, en kan je het ontwerp optimaliseren voordat je de fysieke configuratie omdraait.

Ja, dat is een slim idee! Die aluminiumstrip is licht en kan wel zo gemonteerd worden dat hij met lage wrijving heen en weer kan. Dan heb je idee van de krachten die geleverd worden.

Op 25 september 2016 10:06:18 schreef rew:
Om een driefasen stroom te maken, zou ik de energie gewoon met DC of AC naar de trein transporteren, en dan locaal er een inverter tussen zetten. Voor hoogspanning/hoge vermogens heet zo'n ding een Frequentie Omvormer, voor lagere spanningen en vermogens een ESC. Mogelijk werkt het om een hobby-motor-ESC aan te sluiten op je driefasen spoelen en dan parallel met een echte motor dat ding te laten draaien....

Bedankt! Een ESC maakt dus 3 fase AC van een DC input. Nu de vraag of het werkt natuurlijk om een treintje aan te drijven, maar het lijkt erop dat ik dit nodig heb inderdaad.

Op 25 september 2016 10:34:19 schreef mel:
Een statische omvormer voor b.v. syncro's is ook een mogelijkheid, die werken op 24 volt, en geven 3 fasen af.

Je bedoelt een omvormer om een synchrone motor aan te sturen? Is dat ook een esc of bedoel je iets anders?

Op 25 september 2016 12:46:49 schreef rolf_:
Overigens gebruikt hij geen drie spoelen en geen 3 fase spanning en wel permanente magneten op de baan.

De essentie die ik wilde overbrengen is: de krachten zijn in beginsel erg klein. Je moet optimaliseren door veel wikkelingen te maken om een werkbare kracht te krijgen.

In een standaard motor is de kracht dan nog steeds best erg klein, maar omdat het verdomd snel kan (hoog toerental), kan je toch een acceptabel vermogen ontwikkelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/