philips 42pfl3605/12 voeding probleem

Het kan best zo zijn dat de chip niet meer oscilleert(dit is eigenlijk alleen maar goed te controleren met een oscilloscoop) om de een of andere reden,

Nee hoor, met een heel goede mosfet analoge multimeter gaat dat ook. Alleen de + pen tegen de drain houden, de - pen gewoon los laten hangen. Loopt de meter op. dan oscilleert het IC. Tegenwoordig zweert iedereen bij een digitale meter, maar geef mij maar die meter die ik al 35 jaar in gebruik heb!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

oscilloscoop gaat mij net iets te ver momenteel :p
ben in zo fijne elektronica een beginner :) uitgezondert van het solderen dan
de vorige wasmachine en tv heb ik kunnen herstellen, maar waren dan ook maar alleen de bekende weerstandjes en chips bij die 2 toestellen

het klopt inderdaad dat de chip al vervangen is geweest.

De voedings elco heb ik als volgt uitgemeten :

zwart op het ene voetje en rood op het andere voetje, of ben ik verkeerd bezig zo ? met de multimeter in Dcv stand

( volgens de foto en het bord hier ) als ik zo het baantje volg loopt die van de stroom toevoer naar de elco, het linker beentje dus de - kant van de elco, daar loopt het baantje richting de besproken trafo.

doordat het baantje doorloopt naar de trafo, heeft die dan niet altijd stroom daar ?
dan heeft de elco toch alleen maar invloed op de baantjes die rechts , de + kant zitten ?

of is dit even te simpel gedacht ?

zoals ik eerder zei apprecieer ik alle antwoorden :D ;)
ben al blij dat ik hier veel bijleer
voorheen alleen ruwe elektriciteit maar vind het wel fascinerend om een stapje verder te gaan :D

Tsja de methode van hans ken ik echt niet, ben dan ook 40 jaar jonger.
Mijn vorige baas was ook echt zo'n oudere tv monteur met van dat soort meettrucjes, iets waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn, zo leer je altijd nog weer wat!

Tsja de methode van hans ken ik echt niet, ben dan ook 40 jaar jonger.
Mijn vorige baas was ook echt zo'n oudere tv monteur met van dat soort meettrucjes, iets waar ik zelf nooit op gekomen zou zijn, zo leer je altijd nog weer wat!

Nazqul dat klopt allemaal, de min van d grote elco moet je als massa houden, de 317v gaat dan door de primaire wikkeling ( linkerpoot) naar de rechterpoot, de drain van het ic, maar blijkbaar start het ic om de een of andere reden blijkbaar niet.
Veder is het natuurlijk wel zo, dat als je aan de andere kant van de trafo zit te meten, de secundaire kant waar de 5v standby spanning naar het mainbord gaat, je niet de massa van de grote primaire elco moet gebruiken, ik gebruik altijd de massa van het tunerblik of het metalen chassis.
De diode waar je d 130mV drempelspanning op meette, was die eigenlijk wel goed als je hem aan 1 kant lossoldeerde?

Martijn A

Ik heb het nu eens volgens jou methode gedaan. de juiste dus :D

Dus de zwarte op de - van de elco en de rode op de beentjes van de trafo
dan meet ik inderdaad +- 317 Vdc op Pin 1 van de trafo
Op pin 2 ( Drain ) van de trafo meet ik niets

ik heb ook even de werking van een trafo opgezocht dus dit is mij nu ook duidelijk :)

zoals je kan zien op de foto is er ook een beetje zwarte residu onder de trafo, wat overigens in een totaal andere richting lijkt te gaan dan van de ontplofde chip, of is dit normaal die aanslag ?

de diode zou ik even opnieuw moeten meten met de goede multimeter

Zit er tussen de trafo en de drain pin nog een diode of zou dit regelrecht er contact mee hebben?? Meet de trafo eens door, willen ook wel eens meeploffen.Overigens die aanslag lijkt verder normaal

Smd, de drain zit rechtstreeks aan poot 2 van de trafo, het lijkt er nu dus op dat de primaire wikkeling van de trafo onderbroken is, iets wat ik in 15 jaar tijd niet of nauwelijks gezien heb!

Nazqul, je kunt even de weerstand meten tussen poot 1 en 2 van de trafo, moet redelijk laagohmig zijn, die dit wel met een ontladen primaire elco!!!! Die 317V moet er echt af zijn heel belangrijk!!
Vaak loopt deze elco uit zichzelf wel leeg, anders ontladen met een weerstand of een 230v gloeilampje, ik gebruik hier zelf al jarenlang een magnetron lampje van 25w voor.

Als ik de trafo opzoek kom ik op enkele roemeense en poolse fora uit waar ze het er ook over hebben en zelf ook met het zelfde voedingsbord
het gebeurt niet veel maar blijkbaar wel eens op de zoveel borden

Ik heb de elco ontladen met een lamp, stond niets meer op van spanning.

heb dan pin 1 met pin 2 uitgemeten met de meter op 200 ohm ( het laagste dat die kan ). kwam er niets op het scherm.

met pin 4 en 5 heeft die 0.3 ohm aan

Pin 4 of 5 samen met pin 1 of 2 heeft ook 0 aan

Dat er geen spanning meer was op de elco, dat geeft mij te denken. Bij normaal afschakelen van de voeding zal de elco niet geladen blijven als de voeding heel even opstart. Echter bij een onderbreking zal dit wel het geval zijn en dat kan heel lang duren. Ik kreeg eens een flinke tik van een chassis wat al een paar weken in de stelling stond en daar heb ik nog steeds last van. Genoeg, meet eens op de printbanen van 1 en 2 op de soldeerpunten, dat zal een paar tienden van een ohm moeten zijn. Waarom ik dit vraag is, de printbaan kan langs de soldeerrand zijn gescheurd en dat is niet te zien. Dat de primaire is onderbroken kan uiteraard ook, dat heb ik slechts 1 keer meegemaakt. Het IC had volle sluiting, IC vervangen, zekering idem, maar geen reactie. Een afgescheurd baantje komt vaker voor, dus meten op de pootjes en op de baantjes.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Waar ik het vermoeden al had is de trafo stuk.Soldeer deze er uit en kijk of het probleem niet bij de aansluitingen zit. komt wel eens voor...

thx , ga ik morgen direct eens bekijken :)

maar beter eens eerst eens op zoek gaan naar een betere soldeerbout en een tinzuigertje :p
het is maar een 30 watje die ik heb :p

als je een goede tinzuiger zoekt, dit is een goede:
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=449771
stuk beter dan die kleine rotdingen waar je na een paar keer al lamme handen van krijgt.

Nog beter een Weller DSX80, totaal geen lamme handen meer.... Wel duur. Maargoed , een goede hete pook wil wel zeker helpen!!

ik kan deze dus helaas nergens vinden.

iemand die een alternatief heeft ?

Arco

Special Member

Zoals reeds gezegd, losse trafo vind je niet los waarschijnlijk. Meeste voedingen kosten niet veel, wat is het typenummer van de voeding?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

deze kan u er ook voor gebruiken 715G4546-P03-H20-003U heb daar nog enkele van liggen.

Helaas is de trafo toch het probleem niet :(
weet even niet meer waar te zoeken...

Edit : blijkbaar is het de trafo wel. een andere van een ander bord erop gesoldeert en heb weer 5 volt yes yes

[Bericht gewijzigd door nazqul op zaterdag 17 december 2016 15:26:19 (40%)

ok, de tv is na 3 maand gebruik hier terug.

de voeding deed niets meer.
enkele dagen van de stroom en nu start de voeding plots wel weer op :/
iemand enig idee ?

Dat staat al aangegeven, dat is de 3,3 stab op het moederbord

mijn excuses, had het even verkeerd geformuleerd

de voeding deed niets meer, dus ook geen standby voeding en nu plots wel weer

TV was ff moe en had rust nodig. Afwachten verder.