12 volt systeem laten werken door 5 volt sensor

bedankt Henk voor de informatie.

Kan je aub 2 voorbeelden geven van een goede 5 volt relais spoel met ingebouwde diode.

Alvast bedankt

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Groet Henk.

Jawel hoor, graag, bij deze.
Ha, die Henk!

En dan nu ernstig: @T/S, het relais moet de stromen en spanning kunnen schakelen die de motoren hanteren. De spanning heb je verteld: 12V maar we weten niet hoeveel stroom er loopt. Heb je daar een indiciatie van? Het vermogen is ook al goed. Misschien ook interessant om te weten: die 12V, is dat gelijkspanning of wisselspanning? [[ edit: je vermeldt een 7Ah accu dus dan zal het wel gelijkspanning zijn, zeker? ]]

Een foto van het typeplaatje op de motor zegt misschien al genoeg.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@ nico2012,

Er zijn verschillende fabrikanten Omron en Rdale hebben relais met blusdiode in hun huisje google hier even op.

@big_fat_mama,

Je bent vergeten om de link te koppelen ;)
Edit: nu is er wel een stukje tekst als de accu 7Ah is verwacht ik geen graansilo een relais van Rdale 2712 uit mijn hoofd kan op zijn sloffen 60A schakelen kost €6,-

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Misschien hoeft het zelfs geen 5V-relais te zijn: mits een extra PNP-transistor kun je ook een 12V-relais gebruiken, die zijn er te kust en te keur in de autotoebehoren. Ze kunnen meestal ook flink wat stroom aan, maar we weten nog steeds niet hoeveel stroom er dient geschakeld te worden.

En staar je niet blind op die blusdiode: een 1N4004 of zo kost drie keer niks en klaart de klus prima. Dus als je een geschikt relais vindt maar zonder diode dan zet je er gauw even eentje langsheen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 25 september 2016 22:19:45 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

1 motortje van
https://www.conrad.nl/nl/igarashi-typ-20g-150-transmissiemotor-12-v-24…

Voedingsspanning
4 ? 12 V/DC
Gewicht
30 g
Nominale spanning
12 V
Lengte
42 mm
Onbelast toerental
67 omw/min
Nullast-stroom
0,06 A
As-Ø
3 mm
Tandwielreductie
150:1
Categorie
Transmissiemotor
Max. draaimoment
0.18 Nm
Aslengte
9.5 mm
Onbelast toerental bij nom. spanning
67 omw/min
Continu toerental
60 omw/min
Diameter
20 mm
Permanente stroom
0.11 A

2 motortjes van
https://www.conrad.nl/nl/igarashi-typ-20g-380-transmissiemotor-12-v-24…

Nominale spanning
12 V
Gewicht
30 g
Voedingsspanning
4 ? 12 V/DC
Nominale spanning
12 V
Lengte
42 mm
Onbelast toerental
25 omw/min
Nullast-stroom
0,06 A
As-Ø
3 mm
Tandwielreductie
380:1
Max. draaimoment
0.18 Nm
Categorie
Transmissiemotor
Aslengte
9.5 mm
Onbelast toerental bij nom. spanning
25 omw/min
Diameter
20 mm
Groeten
Nico

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

O, dat zijn erg kleine motortjes, daarvoor is een relais misschien overkill. Een min of meer forse transistor of MOSFET (BUZ11?) klaart dat prima.

Lees ik overigens goed dat het eigenlijk steeds om hetzelfde motortje gaat, alleen is er 1 van de 3 met een andere vertraging?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 25 september 2016 22:25:06 (31%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ja dat klopt zijn 3 transportbanden welke het product vanuit de stort silo naar de opslag silo transporteren.

De laatste motor draait het snelste.

@nico1012,

Dat had ik al begrepen als een en ander voor de kids is ga je er geen kolen mee transporteren ;)
Een Omron relais bij Conrad is prima als met de diode ingebouwd een bestel probleem oplevert dan neem je een 1N4148 erbij 5V spreek spanning en je kunt de 12V uit de accu schakelen.
Ik probeer altijd een klein beetje te inschatten wat het kunnen aan uw kant is dan kan je wel een transistor nemen en wat klim bim er omheen maar dit maakt het alleen onnodig ingewikkeld en omdat ik het totaal niet kan overzien ben je met een relais gelijk galvanisch gescheiden.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

met hout ben ik best handig alleen met electro niet.
Als ik de instructies volg kom ik wel een heel eind maar met verschillende spanningen/voltages dan word het mij al snel teveel.
quote
Een Omron relais bij Conrad is prima als met de diode ingebouwd een bestel probleem oplevert dan neem je een 1N4148 erbij 5V spreek spanning en je kunt de 12V uit de accu schakelen.
unquote

dus als ik deze relais koop
https://www.conrad.nl/nl/omron-g5le-1-vd-12-vdc-printrelais-12-vdc-8-a…
en deze diode dan komt het goed
https://www.conrad.nl/nl/diode-1n4148-150-ma75-v-diotec-1n4148-soort-b…

@nico2012,

Dit is de goede serie nu alleen een uitzoeken met 5V i.p.v. 12V de diode is goed kathode (dit is het streepje op de diode) aan de plus dan komt het goed.
Kijk hetgeen @big_fat_mama voorstel met een transistor gaat ook je gebruikt de transistor als schakelaar maar omdat je belasting motortjes zijn dus inductief kan je problemen verwachten dat is voor de meeste elektronici geen probleem om dit te tackelen maar in uw situatie onnodig complex.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Guys, D'r is een sensor in het spel die op 5V werkt, maar wat voor signaal daaruitkomt weet IK in ieder geval niet. Of dat direct een relais kan aansturen of dat daar nog een tor tussen moet weet ik niet. Mogelijk is die uitgang gewoon een relais, en kan daar gewoon een diode op?

Dus, hoewel "dan gebruik je toch gewoon een relais" een prima oplossing is als dat relais toevallig direct door die sensor kan worden aangestuurd, maar of dat zo is... Ik weet het niet.

Dus: Wedervraag: Wat voor IR sensor heb je?

Verder denk ik dat nico1012 de vraag had willen stellen: Hoe maak ik 5V voor m'n sensor als ik al 12V voor m'n motoren heb? Door andere kennisgebieden dan "elektro" heeft nico die vraag niet expliciet gesteld, maar ik denk hem tussen de regels te zien zitten.

Het antwoord daarop is: Met een 7805. En die heeft een paar condensatortjes nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

dit is de ir sensor

Sensor - Infrarood/IR Break Beam/Onderbrekings-sensor 3mm Adafruit 2167

https://www.adafruit.com/product/2167

Ha nico,

Duidelijk van de sensor en geen probleem voor het relais.
Wel een 5V relais nemen de stroom die je IR ontvanger kan sinken is 100mA je relais gebruik 80mA.
Er komen vanzelf wel meer vragen ;)

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

goedemorgen allemaal,

Allereerst heel erg bedankt voor jullie reacties maar ik ben het belangrijkste vergeten. Dat is namelijk zodra de trekker wegrijd hebben de transport banden ongeveer nog 1 a 2 minuten nodig om de silo leeg te draaien.
Aangezien de silo 4 compartimenten heeft kunnen we 4 verschillende producten opslaan. Dus nadat de trekker wegrijd moet het signaal om uit te schakelen 1 a 2 minuten worden vertraagd. Heb op youtube al wat rond gekeken en daar zijn een heleboel manier voor om dit te doen alleen ik weet niet wat het makkelijkste is.

Zal de begin post ook aanpassen.

Tja, Dan zou ik naar een arduino gaan grijpen. Ik heb zojuist voor een klant een click aan click uit met grote lompe schakelaar gemaakt en twee ledjes. Alles onder softwarecontrole. Er wordt dubbelpolig geschakeld. Twee relais, maar de software stuurt ze alletwee tegelijk aan. KLant weet niet dat het 2 draadjes zijn. Ledjes: gewoon via software. Een ledje aan als de relais uit zijn, andere ledje aan als de relais aan zijn. De ledjes zijn RGB, maar we hebben niet de moeite genomen om alle zes de subledjes aan te sluiten, alleen de twee gewenste kleuren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

baal er enorm van dat ik jullie niet direct juist geinformeerd heb.
Wat zou een goede Arduino zijn voor deze setup.

Ha nico1012,

Elke Arduino is bruikbaar zelfs een Attiny85 maar nu gaat je vraag niet meer over een schakelaar en dat is mooi.
Het is denk ik niet de bedoeling dat ik antwoorden geef op vragen die je niet heb gesteld ;)
Ik vindt het meestal belangrijker als de TS een vraag stelt dat is vaak belangrijker als het antwoord het betekend dat er serieus met een probleem omgegaan wordt.
Ik denk dat je een keuze kan maken tussen een discrete oplossing alleen hardware of een intelligente oplossing Arduino of iets dergelijks.
Alles heeft zo voor en nadelen met de hardware oplossing zit je vaak vast aan de toepassing maar je hoeft niet te programmeren.
De software oplossing flexibel je kan redelijk gemakkelijk toepassingen toevoegen maar je moet wel kunnen programmeren.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Een nano met zoveel relais als dat je nodig hebt. De relais kan je bij bosjes op ebay kopen. Of evt. bij mij, dan krijg je een vrijwel onbeperkt uitbreidbaar systeem waarbij je maar vier SPI pins kwijt bent ongeacht het aantal relais.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

De timer kun je eventueel ook bouwen met een NE555 IC.
Is bij Conrad ook te koop als bouwpakket, de uitgang van de lichtsluis sluit je parallel aan op de start button.

In serie met de zender van de lichtsluis kun je een 470Ω weerstand zetten, je kan hem dan direct op de 12V accu aansluiten.

Edit/
De vermelding van Conrad dat de timer tot 100 sec zal lopen klopt niet, het is slechts 55 sec.
Is eenvoudig op te lossen door C1 (100µF) te vervangen door een 220µF condensator, de tijd loopt dan tot 2 minuten.

[Bericht gewijzigd door Thevel op maandag 26 september 2016 14:32:09 (22%)

Nico, realiseer je wel wanneer je een met een Arduino of andere microcontroller aan de slag gaat, dat deze geprogrammeerd dient te worden. Dit maakt het allemaal een stuk complexer. Dit wordt vaak over het hoofd gezien, mocht je dit toch graag willen kan ik je wel verder helpen met de code, stuur maar een PM.

Een andere oplossing zou inderdaad iets met een timercircuit zijn. Er staat er 1 op deze website die is hier te vinden https://www.circuitsonline.net/schakelingen/38/diversen/timer.html. Als je een elektronica schema kan lezen en wat kan solderen is dit goed te doen.

[Bericht gewijzigd door rob232 op maandag 26 september 2016 18:04:28 (21%)

Mijn broer is computer programmeur en die heb ik al verteld dat er mogelijk wat assistentie nodig is. Hij stond er zeer positief tegen over alleen heeft hij geen verstand van dit systeem dus het zo zomaar kunnen dat ik binnenkort weer om jullie hulp vraag. Nu even afwachten totdat de spulletjes binnen zijn zodat ik jullie wat foto's kan laten zien.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

D'r is een sensor in het spel die op 5V werkt, maar wat voor signaal daaruitkomt weet IK in ieder geval niet.

Die opmerking is terecht en zeer pertinent. Maar intussen heeft T/S verteld wat voor een opnemer het is en die blijkt een open-collectoruitgang te hebben. Dat zou de zaak wel eens stevig kunnen vereenvoudigen.

En ook: voorzover ik T/S begrijp kan het natuurlijk met een Arduino of elke andere controller, maar is dat geen overkill? Plus dat niet iedereen het talent of de ambitie of de tijd heeft om te leren programmeren. Meer dan een 555 (of enkele?) mag hier toch niet nodig zijn?

@T/S, kun je de logica omschrijven? Totnogtoe begrijp ik:
* truck rijdt binnen, band begint te draaien
* truck rijdt buiten, band stopt na 1-2 minuten.
Nog niet duidelijk: wanneer draait welke band? Zijn er meerdere sensoren? Dan zal de logica moeten uitgewerkt worden. Of draaien de drie motoren alledrie tegelijk wel of niet? Dan zeker moet het zonder processor kunnen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@nico1012,

Ik ben het eens met @Thevel om hier een uno of zo voor te nemen :+ ik denk dat je met een timer module en je ir zend/ontvanger en een paar relais net zo goed uit ben.
In principe kan je de relais ook op een boordje kopen dan heb je alleen de draadjes te schroeven.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Goedeavond,

Alle spullen zijn binnen behalve de sensor. Nu wil ik graag het systeem alvast testen doormidden van een simpele aan en uit knop.

/* sketch
Laten draaien van een transport band doormiddel van relay
*/
int pinButton = 8;
int Relay = 2;
int stateRelay = LOW;
int stateButton;
int previous = LOW;
long time = 0;
long debounce = 500;

void setup() {
pinMode(pinButton, INPUT);
pinMode(Relay, OUTPUT);
}

void loop() {
stateButton = digitalRead(pinButton);
if(stateButton == HIGH && previous == LOW && millis() - time > debounce) {
if(stateRelay == HIGH){
stateRelay = LOW;
} else {
stateRelay = HIGH;
}
time = millis();
}
digitalWrite(Relay, stateRelay);
previous == stateButton;
}

Nu heb ik de volgende vragen want dit kon ik niet vinden op het internet.
Op welke pin moet ik het volgende aansluiten.
*2 kabels van de aan uit schakelaar
*x aantal kabels van de arduino nano naar de bitwizard big relay v1.1

Als ik de bovenstaande code goed begrijp moet pin 8 van de arduino naar de big relay.

http://www.bitwizard.nl/wiki/Using_SPI_modules_with_an_arduino

Het voorbeeldje laat steeds een volgend relais activeren, iedere keer als je op de schakelaar drukt. (schakelaar tussen D9 en GND).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/