Bouwradio

Shock6805

Golden Member

Ik heb afgelopen vakantie vakantiewerk gedaan in de bouw. We hadden daar steeds een bouwradio staan. Nu leek het me wel leuk om ook zo’n ding te ontwerpen, het komt wel eens van pas om verplaatsbare audio te hebben (denk aan een jeugdbeweging enzo).

Omdat ik tijdens het opkuisen veel tijd had om na te denken, heb ik het volgende al bedacht. Een stevige radio is een kubus met zijde 35cm (dat was wel de grootste die er stond. Er waren er ook kleinere). Ik heb dus plaats voor vrij grote speakers. Om zo min mogelijk efficiëntie te verliezen door een kleine kast, dacht ik er aan om in de tegenovergestelde vlakken elk een speaker te steken. Als ik 1 van die twee dan ‘verkeerdom’ aansluit, dan trillen ze steeds in de zelfde richting, waardoor de kast veel kleiner kan zijn.

Om de kwalitiet van het geluid verder op te krikken, dacht ik om speakers te zoeken waar je een tweetertje in kan monteren. Zo moet ik geen speaker zoeken die het matig doet over het hele frequentie bereik, maar kan ik splitsen in hoog en laag. tweeter en woofer (is dat de juiste?) zou ik splitsen voor de versterker om ingewikkelde filterberekeningen te voorkomen. Ik heb die ooit al eens ergens gezien. Het geheel zou ik dan aansturen met 4 klasse-D ampjes van 3 à 5 Watt.
Op de bodem kan ik dan een stevige autobatterij of twee leggen, en met geïsoleerde DC-DC converters kan ik dan een symmetrische voeding maken. Uiteraard komt er ook een netaansluiting voor het geval er een stopcontact in de buurt is.

Als audio input, dacht ik aan een Bluetooth-module van ebay, een eenvoudige mini-jack en eventueel een fm-radio module (ook van ebay). L en R van het stereo signaal zou ik dan met twee weerstandjes mengen. Een draaischakelaar of een stel relais, zijn dan voldoende om de source te selecteren, en de toonregeling van de site kan ik gebruiken om het volume, bass en treble te regelen. tweeter en woofer (is dat de juiste?) zou ik splitsen voor de versterker om ingewikkelde filterberekeningen te voorkomen.

Het geheel zou ik willen huizen in iets flightcase achtig, zodat het toch tegen een stootje kan.

Nu ben ik dus opzoek naar een stel efficiënte, niet al te dure (max €50/stuk) speakers die ik zoals hierboven beschreven kan monteren.

Hebben jullie aanraders? Zijn jullie nog graten in mijn idee waar ik over gekeken heb? Of andere tips?

Ik hoor het graag,
Shock6805

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Even zoeken onder "kratradio". Er staat al heel veel op dit forum.

Shock6805

Golden Member

Die term kende ik dus niet. Ik heb weer een hoop leeswerk zo te zien. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

als de 2 speakers in elke kant tegengesteld geluid gaan produceren, ga je weinig muziek horen. zowat alle bass gaat verloren gaan hiermee.

mijn tip: zoek de beste speakers binnen budget die je kan vinden met de hoogste gevoeligheid. dan kan je serieus besparen op de versterker en de accu.

tegenwoordig koop je in de action zo een kleine bluetooth speakertjes met een accu erin. sloop die, hangt er betere speakers in en een grotere li-ion batterij. schoon inbouwen in een mooie box behuizing en klaar.

hoef je geen acculader te bouwen, accubeveiligingen, ....
die bluetooth schakeld zichzelf ook uit als die geen input meer krijgt, zodoende loopt de accu niet onverwachts leeg

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 26 september 2016 21:46:28 (40%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shock6805

Golden Member

Ik heb me misschien wat moeilijk verwoord, maar ik bedoel net niet tegengesteld bewegen. Maar omdat de speakers met hun 'ruggen' tegen elkaar staan, moet de ene naar achter bewegen als de andere naar voor komt. Dat krijg je als je de ene speaker andersom op een versterker aansluit dan de andere. Of dat is toch wat mij logisch lijkt. Als je de speakers beide hetzelfde aansluit, en dan met hun ruggen tegen elkaar zet heffen ze elkaar inderdaad op lijkt me.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Je moet de speakers in fase aansluiten en niet uit fase.
Ze moeten dezelfde kant uitslaan anders heffen ze elkaar op.
Dus gewoon aansluiten zoals aangegeven op de speaker.

Je moet de speakers gelijk aansluiten. Dus ze bewegen gelijktijdig naar buiten en gelijktijdig naar binnen.
Als je het omgekeerd doet wil de ene een drukverhoging veroorzaken terwijl de andere een drukverlaging veroorzaakt. Als je er vlakbij staat aan de kant van een speaker, dan werkt het wel. Maar op grotere afstand heffen ze elkaar op en dan hoor je weinig meer.

Back to back aansluiten in tegenfase werkt alleen in een lange pijp (als een soort gekoppelde zuigers).
Omdat de kast voor de meeste tonen vrij klein is buigt het geluid als het ware rond. Als je nu speakers niet in fase aansluit krijg je "kortsluiting". Je zal dan nog een beetje hoog horen, maar geen "vol" geluid.

Shock6805

Golden Member

ok. Dat is duidelijk. Gewoon in fase aansluiten dus. Ga ik dan niet met het probleem van een kleine kast te maken hebben?

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

is maar te zien hoe ver de speaker uitslaan hé.

wil je een disco speaker maken die de muren doet trillen, of wil je een bouwradio maken waarbij je de muziek nog hoort boven het werk geluid.
bij de eerste moet je heftige speakers maken in een grote kas (genre 15" en groter) dat diepe bnassen kan weergeven, bij de 2de volstaat het al met goeie 6-8" speakers in een normale kas

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je echt een kleine behuizing wil maken, zou je een push-pull opstelling kunnen maken. Rendement halveert wel op die manier...

Shock6805

Golden Member

Wat bedoel je met een push-pull opstelling? Een snelle zoekactie geeft mij alleen klasse-B ampjes. Wat niet van toepassing is aangezien we het over speakers hebben.

Ik vond ook dit plaatje. Staat wat je bedoelt er tussen? En waarom halveert het rendement dan?
http://www.caraudiohelp.com/images/isobaric.gif

Klein is natuurlijk relatief. Zo een blok van 35x35x35cm lijkt best groot, maar is al kleiner dan de speakers die hier op kot staan, en er moet ook nog een accu, ampjes en wat bluetooth etc in.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

wat men hierboven bedoelt is het aansluiten van de speakers. als je plus en min draait van 1 speaker dan gaat 1 speaker naar binnen met uitslag en de andere naar buiten. dat komt het geluid niet ten goede in een kleine behuizing. echter als je in stereo afspeelt, zijn die 2 kanalen niet helemaal gelijk natuurlijk..

een makita dmr108 of dmr106b bouwradio heeft er overigens dat spul al inzitten. bluetooth en fm/dab ontvanger en speelt op een liion accu. deze radio's zie je veel op de bouw, compact en er komt veel geluid uit. weinig problemen met die dingen ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shock6805

Golden Member

Ik weet dat ze bestaan, maar ik zou hem graag zelf bouwen, gewoon omdat dat ook leuk is. Bovendien leer ik er wat van.

Het is sowieso de bedoeling om mono te spelen. L en R mengen met twee weerstandjes van 1kΩ ofzo. Die radio's zijn toch te klein om echt plezier te hebben aan stereo. En in de omgeving waar die gebruikt worden maakt dat ook niet uit.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Lekker simpel: zet er een enigszins moderne autoradio in. Die hebben vaak alles al aan boord. Te duur? Nee hoor, valt best mee, op MP staan er genoeg.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 27 september 2016 13:02:55 schreef testman:
dat komt het geluid niet ten goede in een kleine behuizing.

De behuizing mag de helft kleiner zijn dan met 1 speaker zonder verlies van klankkwaliteit. Je hebt wel dubbel zoveel luidsprekers en dubbel zoveel versterkervermogen nodig. Als het echt klein moet zijn en prijs geen bezwaar is.