datasheet waarden en maximum

Deze buck converter kan bijv. tot 5 volt uitgang (pagina 9). Dat is het maximum. Kan ik dat ding ook écht op 5 volt instellen of moet ik een veiligheidsmarge hanteren?

Dat maximum staat in de application-notes sectie, niet bij de ratings.

Dus die 5.0V zou ik wel aandurven.

Let wel dat dat ding maar 70% duty cycle aankan, dus je ingansspanning moet minimaal 5.0/0.7= 7,nogwat V zijn.

Sowieso ben ik niet zo onder de indruk van de specs van deze chip, er zijn veel betere te koop. Maar dat mag je lekker zelf weten.

Ha necessaryevil,

Ja 5V uit is te doen voor de chip je moet alleen (maar dat geldt voor al dit soort ic's) zorgen dat er geen spanning terug kan en transcents niet hoger als de 5V zijn.
Dit is overigens het probleem van veel Ebay printjes vaak is de schakeling een direct afgeleide van de datasheet test schakeling maar dit is nog niet een complete schakeling voor de buitenwacht.
Deze printjes zijn zeker goed bruikbaar maar let op je belasting filtering soft start en je bedrading (EMI afscherming) waar nodig zul je zelf er bij moeten ontwerpen.
Al deze ic's geldt ook voor spanning regelaars kunnen niet tegen HF en zijn er ook niet voor beveiligd regeling en beveiliging is veel te langzaam 1V hf op de in of uitgang en de kans is heel groot dat i defect raakt in ieder geval wordt i veel warmer.
Ook de koeling is een punt om op te letten.

Groet Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

@Blurp
Ik noemde de chip als voorbeeld. Maar ik ben toch wel benieuwd naar welke jij beter vind of waarom je de NCP1579 matig vind? Frequentie? Special Features? Input/Output range?

@Henk
Mijn project heeft nog geen vaste vorm maar ik zit er aan te denken om bijv. een demoboard na te bouwen. Ik zal kijken of ik ergens een wat completere schakelling kan vinden.

Bij de maximum ratings zie je dat ie iets van 20-30V aankan. Volgens mij in de praktijk iets van 18V als je normale fets gebruikt (en hem met 12V voedt) en 20-25V als je 5V als voeding gebruikt.

Wil je de input spanning zelf als voeding gebruiken, moet die niet hoger zijn dan "ruim" 12V. In de praktijk kan je dus 12V er op zetten met de nodige marges.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Je kunt ook kijken naar iets als de TPS54360. Makkelijk chipje (gebruik ik vaak), max. 60v in/uit bij 3.5A met interne mosfets.
Voor iets minder spanning en stroom kan de TPS54231 ook. Beiden hebben een 100% duty-cycle.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 september 2016 09:20:13 schreef blurp:
Let wel dat dat ding maar 70% duty cycle aankan, dus je ingansspanning moet minimaal 5.0/0.7= 7,nogwat V zijn.

1/0,7 = 1,42 maal 5 Volt = 7,14V zijn.

Telefunken Sender Systeme Berlin

@noodzakelijkkwaad: Zoiets als Arco noemt inderdaad. Switchers voor kleine (<6A) stromen kun je tegenwoordig prima met ingebouwde fets, en frequenties >1MHz krijgen.

Bovendien doen TI en LT er praktische simulatie/design software bij, waarmee je je design kunt narekenen.

@MartinV: 7.14V = 7,nogwat V :P
Strikt genomen is 7.14 zelfs fout, want teveel significante cijfers...

Inderdaad klopt dit (niet) in de theorie zou daarvoor de dutycycle 100% voor nodig zijn en dat is praktisch niet mogelijk.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 27 september 2016 17:46:13 schreef Martin V:
[...]

1/0,7 = 1,42 maal 5 Volt = 7,14V zijn.

daar komt dan nog een factor 1/ 0.9 overheen, wat dat is de efficientie.... Of misschien niet. 7.nogwat dus..... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 september 2016 22:41:02 schreef Martin V:
Inderdaad klopt dit (niet) in de theorie zou daarvoor de dutycycle 100% voor nodig zijn en dat is praktisch niet mogelijk.

Met een buck converter die met NFET's gemaakt is kan het niet, tenminste, niet zonder externe hulpspannign.
Met een high-side PFET is 100% duty-cycle triviaal, al zul je er niet veel driver IC's voor vinden (als ze al bestaan).

Voor een goede efficiency wil je een NFET (want lage Rdson), maar die heeft een positieve gate-source spanning nodig. Omdat de drain aan Vin hangt, moet Vgate dus hoger zijn dan Vin.
Bij een duty cycle van <100% kun je die spanning maken door als de low-side fet aan staat een capaciteit (Cboost) op te laden tussen Vin en de switching knoop (verbinding van low-side drain, high-side source en linkerpin van de spoel).
Op het moment dat de high-side FET geleid, staat de onderkant van Cboost op Vin en is de hoge kant dus 2*Vin (-verliezen)

Op 28 september 2016 08:43:26 schreef blurp:
Met een buck converter die met NFET's gemaakt is kan het niet, tenminste, niet zonder externe hulpspannign.

Ik kwam laatst een chipje tegen die intern een "capacitive voltage booster" had. Die maakte dus intern de "Vin + 12V"....

Op 28 september 2016 08:43:26 schreef blurp:
Bij een duty cycle van <100% kun je die spanning maken door als de low-side fet aan staat een capaciteit (Cboost) op te laden tussen Vin en de switching knoop (verbinding van low-side drain, high-side source en linkerpin van de spoel).

Dit opladen gebeurt vaak niet vanuit "Vin", maar vanuit een "tussenspanning". Gebruikelijk is namelijk 5-12V. Dus wil je meer dan 20V Vin dan moet je zo'n tussenspanning hebben. Ik heb hier ook regelaars die daarvoor een lineaire regelaar vanaf Vin hebben, maar mits Vout aan bepaalde voorwaarden voldoet, kan je die dan weer vanuit Vout voeden. Voor de "bootstrap" gebruikt ie dus z'n lineaire regelaar, maar zodra vout hoog genoeg is, wordt die vanuit de geschakelde vout gevoed. (b.v. lineaire regelaar vout: 7.6V nominaal, dus mits je Vout > 8.2 is kan je hem met een diode vanuit Vout voeden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zijn wel leuke dingen maar dat zijn niet synchrone converters, die hebben met name bij een lage uitgangsspaning een lager rendement. Ik zal nog eens verder neuzen.