Ontwikkeling van Aucasi slim stopcontact

Wij zijn 4 ondernemende studenten van de TU/e, en willen iedereens huis automatiseren middels een makkelijk te installeren, plug & play socket. Aucasi is een zeer laagdrempelig domotica systeem, stop het in het stopcontact, stel het eenmalig in met je telefoon, en je huis is geautomatiseerd. Ook respecteert Aucasi je privacy omdat het geen enkele persoonlijke data verzamelt.

Wij hebben ons product reeds gelanceerd op Kickstarter (bevat meer technische specificaties), maar hebben nog hulp nodig voor de uiteindelijke ontwikkeling. We zoeken nog iemand die met ons van gedachten zou willen wisselen over een voor massaproductie geschikte PCB power supply (van 5V 2W, die uiteraard voldoet aan het LV directive en de EMC eisen).

En algemene feedback over ons product en ideeën zijn ook welkom uiteraard!

Leuk voor moderne wand contact dozen, ik heb een oud huis met oudere verticaal geplaatste wcd. jullie product bedekt 2 wcd. voor mij niet handig.

Dit soort doosjes er zijn vele varianten en merken en hebben voor mij geen meerwaarde ..

Als kattenverjager zijn er al andere minder lompe oplossingen bedacht.

Hugo Welther

Moderator

Voor war het waard is. Mijn modern huis heeft ook vertikaal geplaatse WCD's. Bij mijn dochter zijn het horizontale en vertikale WCD's met de stekkergaten onder een hoek van 45° geplaatst.
Maak de stekker draaibaar zoals sommige adapters.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Stopcontact gebonden bij dit slimme doosje lijkt me nogal een beperking te worden.

Een draadloos stopcontact dan?

Als ik de adapter zo zie denk ik dat het met het bedekken van de tweede aansluiting wel meevalt. Ik vermoed dat het uitstekende gedeelte van de adapter precies over een andere (haakse,dat wel) stekker heen past. Misschien is hier wel over nagedacht.... (nee, ik ben op geen enkele wijze betrokken bij of verbonden aan dit project).

Er zijn al heel veel van dit soort Esp8266 projecten.
Om opnieuw een "eigen" domotica protocol op de markt te zetten lijkt me niet handig.
DomoticZ is een goed open source domotica systeem met uitstekende ondersteuning van een heel scala aan hardware.
Zo'n wallplug vind ik persoonlijk gewoon lelijk.
Sonoff ( https://www.itead.cc/sonoff-wifi-wireless-switch.html ) is ook een ESP8266 schakelaar, ok.. geen extra sensoren, en kost nog geen $5.
Tevens ook interessant: Omega2 ( https://www.indiegogo.com/projects/omega2-5-linux-computer-with-wi-fi-… )
In ieder geval wens ik jullie succes.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

De meerwaarde zal de software moeten zijn, zoals TonHek al aangeeft is een Sonoff vele malen goedkoper en daar kan ik zelf ook een paar sensors aan knoppen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Ik moet vooraf al aangeven: ik ben anti-domotica.

Bewegingssensor: leuk, maar het voelt niet altijd er fijn als je thuiskomt in een pikdonker huis en eerst twee stappen moet nemen. Of je valt in slaap en wordt in het donker wakker.

Die adapter: Afgezien van verticaal of niet, je WCD moet wel 'zicht' hebben, achter een kast of alleen al laag geplaatst gaat niet goed werken.

Sluipverbruik: 5 van die dingen is toch weer een Watt of 10? Daar kan je ook twee 5 Watt LED lampen 24x7 voor laten branden of een paar lampen op een simpele schemerschakelaar.

Want laten we eerlijk zijn, elektriciteit kost helemaal niks. Tien maal 18 Watt aan spaarlampen 4000 uur laten branden (ongeveer een jaar altijd als het donker is, schemerschakelaars) is €180. Ga je je helemaal suf automatiseren dan haal je daar misschien €90 euro vanaf, met verhoogd risico op inbraak, je nek breken omdat het lichtje op de gang net wat later aansprong dan dat jij de rolschaatsen zag staan en het feit dat spaarlampen niet zo snel opgloeien, dus je moet de duurdere led variant. €100 per jaar is natuurlijk niet veel voor een modaal huishouden dat uberhaupt al geld heeft voor een domoticasysteem.

Aucasi is een zeer laagdrempelig domotica systeem, stop het in het stopcontact, stel het eenmalig in met je telefoon, en je huis is geautomatiseerd

Dat is wel een beetje kort door de bocht, je kan 1 lamp schakelen met je telefoon en je huis is geautomatiseerd ;) Juist de lampen met een stekker zijn niet de lampen die je wil controleren. Je moet degene in het plafond hebben.

Bedankt voor alle feedback, ik wil graag wat dingen toelichten:

Zoals Hans60 al terecht opmerkte is het apparaat zo ontworpen dat er nog een haakse stekker onder zou passen, dus je bent niet direct beide stopcontacten kwijt.

Verder is de Sonoff bij ons weten niet gekeurd, waar wij dat wel hebben opgenomen. Er werd ook terecht opgemerkt dat je best zelf sensoren aan een Sonoff zou kunnen knutselen, maar daar moet je wel de tijd voor hebben. Wij maken een apparaat waar alles in geïntegreerd is, zodat het voor de eindgebruiker zo makkelijk mogelijk wordt om te installeren (maar omdat onze software grotendeels opensource is, staan wij knutselen met een esp8266 en extra sensoren zeker toe), én voldoen wij aan alle keuringseisen.

Het stroomverbruik van het uiteindelijke apparaat zal ongeveer 0,5W bedragen, geen 2 W zoals K7Jz opmerkt. €100 per jaar is inderdaad niet een gigantisch vermogen, maar op een stekker van €49 toch de moeite waard (zeker gezien alle andere voordelen die wij daarbovenop bieden). Ons hoofddoel is namelijk ook niet stroombesparing (hoewel dit zeker mogelijk is), maar eerder gemak. Plafondlampen kunnen wij inderdaad niet direct schakelen, maar we kunnen wel smart lighting (Philips Hue) aansturen via hun API.

Oh, en de kattenverjager was meer als ludieke toepassing in het filmpje gezet dan als een heel reëel gebruiksscenario.

GJ_

Moderator

Is kant en klaar niet een optie? Zo klein krijg je het zelf niet of moeilijk. Met hoeveelheden kunnen ze niet duur zijn (ruim minder dan 5 euro)