Simpele en betaalbare motorregeling

Beste,

Ik stel deze vraag namens mijn vader.
Is het mogelijk om een printplaat te laten maken die het volgende kan:

Een motor laten lopen op 12V dc of eventueel ook 24V dc, en deze moet geregeld kunnen worden met een simpele potentiometer.

En heeft iemand eventueel een idee wat de prijs ongeveer mag zijn?

Een alternatief zou zijn een potentiometer die 30A aankan 12v of eventueel 24v (welke ik zo niet betaalbaar kan vinden), en dan ook nog een groot bereik, niet dat je met een kwart draai al 100% bent.

mvg,
Marco

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Willie W

Golden Member

Mocht je zelf iets willen bouwen zou je dit schema als uitgangspunt kunnen nemen.
Wel een zwaardere FET gebruiken of meerdere parallel.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/mot...eling.html

Shiptronic

Golden Member

Hoe zwaar is die motor, of het vermogen? Een motor van een paar mA regelt iets anders dan een exemplaar dat een paat 100A trekt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hugo Welther

Moderator

Topic titel aangepast, zodat deze meer de lading dekt.

Neem het leven niet te serieus - je overleeft het toch niet. Elbert Hubbard (1856-1915)

Guys, mijn GOK is dat de motor zo'n 30A kan trekken.

Arco z'n voorstel is dan te "licht". (andere voorstellen heb ik niet bekeken)

Als je googled op "Brushed ESC", denk ik dat je wel eea gaat vinden, ook tot in de 30A categorie.

ALs je motor nominaal 30A is, dan kan het best zijn dat ie bij het opstarten ineens 6-10 maal zo veel trekt. Mogelijk heb je dus een NOG zwaardere regelaar nodig. Dit hangt er een beetje van af of je altijd de boel uitzet met de potmeter of dat je hem ook wel eens op "bijna max" laat staan en dan de stroom er afhaalt. Zodra je hem aanzet gaat er dan even een heel grote stroom lopen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Willie W

Golden Member

Als de vorige niet voldoen dan zou je deze kunnen bouwen.
Niet echt een beginnersproject.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q...toren.html

Shiptronic

Golden Member

Tja een 30A potmeter ga je niet gouw vinden, en al helemaal niet voor weinig ;)

Misschien kan TS meer info geven over het gebruik/functie, dan kunnen er gerichtere antwoorden komen. De CO motor regeling kan met een paar extra (zware) fet's nog wel iets opgevoerd worden.

Mischien is de regelaar van een kachelventilator uit een auto bruikbaar ?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op 29 september 2016 17:31:33 (12%)]

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Ten eerste welkom op het forum.

Op 29 september 2016 15:11:37 schreef Mrcx:
Ik stel deze vraag namens mijn vader.
Is het mogelijk om een printplaat te laten maken die het volgende kan:

Ja, dat kan. Of je maakt zelf iets.

Een motor laten lopen op 12V dc of eventueel ook 24V dc, en deze moet geregeld kunnen worden met een simpele potentiometer.

Wat voor een motor is het?

En heeft iemand eventueel een idee wat de prijs ongeveer mag zijn?

Wat wil je er aan kwijt?

Een alternatief zou zijn een potentiometer die 30A aankan 12v of eventueel 24v (welke ik zo niet betaalbaar kan vinden), en dan ook nog een groot bereik, niet dat je met een kwart draai al 100% bent.

Dit hele verhaal kun je uit je hoofd zetten, dat gaat niet werken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.