Miniatuur motortje

Beste allemaal,
Ik heb een vraag met betrekking tot een miniatuur motortje.
Ik ben een miniatuur aan het aan maken voor een kunstproject. Daar wil ik graag een miniatuur vuurtoren in bouwen met een ronddraaiend lampje. Dit lampje mag ongeveer twee centimeter hoog zijn en behoorlijk fel en zal vooral niet te snel moeten draaien. Ik hoorde al dat ik deze vertraging electronisch of mechanisch op zou kunnen lossen maar ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen dus ik vroeg mij af of er iemand zou zijn die mij kan aanraden welke onderdelen ik het beste zou kunnen aanschaffen om eens mee te gaan testen. Ik zou er ook graag een schakelaartje op aansluiten.

Ik weet dat ik een ontzettende leek ben maar ik zou het heel erg waarderen als iemand me zou kunnen helpen met de eerste stappen.

Bedankt voor jullie tijd alvast!

Merlijn

Hoi Merlijn, welkom op dit forum!

Qua aandrijving is het eerste waar ik aan zou denken een 6V motortje met vertragingskast. Deze zijn met verschillende uitgaande snelheden te vinden, bijv. 30 rpm: https://www.aliexpress.com/item/NEW-DC-6V-Micro-Electric-Mini-Reductio…

Op die pagina staan de afmetingen, zou zo'n motortje passen? Ze draaien volgens mij best mooi, en stil.

Om een roterend lampje te laten draaien komt er nog wel wat meer bij kijken, gezien je spanning moet kunnen zetten op een draaiend lampje. Het makkelijkste is dan een sleepcontact, dat is op zich niet heel moeilijk met deze afmetingen.

Heb je al een bepaald lampje in gedachten? En met wat voor snelheid moet dat ronddraaien? En moet daar ook nog een kapje / raamwerkje overheen?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Zo'n DC motortje met vertraging zou kunnen, en zo'n motortje kun je nog wel op de halve snelheid of iets langzamer laten draaien als je dat wilt.

Een alternatief zou een stappenmotor kunnen zijn, maar daar heb je dan weer een geschikte driver bij nodig.