Miniatuur motortje

Beste allemaal,
Ik heb een vraag met betrekking tot een miniatuur motortje.
Ik ben een miniatuur aan het aan maken voor een kunstproject. Daar wil ik graag een miniatuur vuurtoren in bouwen met een ronddraaiend lampje. Dit lampje mag ongeveer twee centimeter hoog zijn en behoorlijk fel en zal vooral niet te snel moeten draaien. Ik hoorde al dat ik deze vertraging electronisch of mechanisch op zou kunnen lossen maar ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen dus ik vroeg mij af of er iemand zou zijn die mij kan aanraden welke onderdelen ik het beste zou kunnen aanschaffen om eens mee te gaan testen. Ik zou er ook graag een schakelaartje op aansluiten.

Ik weet dat ik een ontzettende leek ben maar ik zou het heel erg waarderen als iemand me zou kunnen helpen met de eerste stappen.

Bedankt voor jullie tijd alvast!

Merlijn

Hoi Merlijn, welkom op dit forum!

Qua aandrijving is het eerste waar ik aan zou denken een 6V motortje met vertragingskast. Deze zijn met verschillende uitgaande snelheden te vinden, bijv. 30 rpm: https://www.aliexpress.com/item/NEW-DC-6V-Micro-Electric-Mini-Reductio…

Op die pagina staan de afmetingen, zou zo'n motortje passen? Ze draaien volgens mij best mooi, en stil.

Om een roterend lampje te laten draaien komt er nog wel wat meer bij kijken, gezien je spanning moet kunnen zetten op een draaiend lampje. Het makkelijkste is dan een sleepcontact, dat is op zich niet heel moeilijk met deze afmetingen.

Heb je al een bepaald lampje in gedachten? En met wat voor snelheid moet dat ronddraaien? En moet daar ook nog een kapje / raamwerkje overheen?

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Zo'n DC motortje met vertraging zou kunnen, en zo'n motortje kun je nog wel op de halve snelheid of iets langzamer laten draaien als je dat wilt.

Een alternatief zou een stappenmotor kunnen zijn, maar daar heb je dan weer een geschikte driver bij nodig.

Misschien hoeft het lampje zelf niet te draaien, en draait er alleen een spiegel omheen, dan heb je geen sleepringen nodig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
buckfast_beekeeper

Golden Member

Een Faller 629 motor. Keuze tussen 15 en 4 omwentelingen per minuut.

Bij vuurtorens heb je verschillende types. Met draaiende lampen, met draaiende spiegel of met een rondom schijnende lamp die aan en uit wordt geschakeld. Deze laatste zend vaak de naam van de vuurtoren uit in morse. 2 in elkaars buurt staande torens zenden altijd een verschillend signaal. Kwestie van de vuurtoren te kunnen identificeren en de correcte plaats aan te duiden.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 30 september 2016 09:57:09 schreef buckfast_beekeeper:
Bij vuurtorens heb je verschillende types. Met draaiende lampen, met draaiende spiegel of met een rondom schijnende lamp die aan en uit wordt geschakeld. Deze laatste zend vaak de naam van de vuurtoren uit in morse.

@ TS,

Dus als je het zou doen zoals hierboven beschreven, dan zou je bijv. drie felle ledjes onder een bepaalde hoek kunnen zetten, en die dan aan en uit zetten met een bepaalde frequentie.

Dan heb je ook geen motortje nodig, en je hebt dus ook geen bewegende delen. Dat maakt het een stuk eenvoudiger voor je. :)

Je zou dat ook in morse kunnen doen, is ook leuk natuurlijk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Toch lijkt het me veel leuker als je de draaiende bundel van de vuurtoren over het landschap ziet gaan, dan een paar knipperende LEDs, zeker als ze abrupt aan en uit gaan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik zou ook overwegen om bv een 4-5tal SMD leds in een cirkel te solderen, en daar een looplicht achter te steken.
de ene led begint de dimmen terwijl de volgende aangaat zodat je een soort van ronddraaiend beeld krijgt.

stuk eenvoudiger en zuiniger dan een motortje.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat kan, maar dan heb je m.i. veel meer dan 4-5 leds nodig om een half-realistisch "bundel schuift over het landschap" te maken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

We weten tot nu toe alleen maar dat het lampje 2 cm hoog mag zijn, maar wat wordt de diameter van het "lamphuis" op de toren?

Met 2 cm doorsnee kun je toch al snel 30 smd-ledjes (0603) in een rondje solderen.

Daar kun je een behoorlijk realistisch looplicht van maken....

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!

LED zaklampen hebben een zeer felle lamp. Als die omhoog laat schijnen, kun je de bundel met een spiegel afbuigen in horizontale richting (45gr hoek). Die spiegel kun je dan ronddraaien. Dat lijkt mij handig als je die van bovenaf ophangt aan de motor zodat de LED niet in de weg zit. Motor: misschien is er iets te maken van een vibratie-motor uit een GSM? Heb je nog wel een vertraging nodig...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

Dan heb je ook geen motortje nodig, en je hebt dus ook geen bewegende delen. Dat maakt het een stuk eenvoudiger voor je

Dat weten we natuurlijk helemaal niet. Elektro is niet zijn sterke kant en modelbouw wel. Dan is het ook niet zo heel moeilijk om een eenvoudige sleepring constructie te maken. Het is nog niet heel eenvoudig om zelf een looplicht te maken voor beginner.
Sleepring moet goed te doen zijn:

  1. de stromen zijn klein.
  2. de rotatie snelheid is laag.

Zou je niet een gewone 3,5mm audio jackplug als sleepring kunnen gebruiken dan heb je al 3 contacten

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 30 september 2016 22:42:53 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ik denk:

plexiglas lichtgeleider met spiegel. die plaats je verticaal in de toren en draai je rond (spiegelbol motor of magnetron motor)

de onderkant van de plexiglas staaf belicht je met een lamp naar keuze.

GMT+1

Overweeg (voortboordurend op eerdere suggesties):

* een conus met een tophoek van iets minder dan 45 graden.
* die plat je af totdat ie zo'n 12 kantjes heeft.
* je knipt een spiegel in driehoeken zodat die naast mekaar op de conus geplakt kunnen worden.
* Maar je beplakt niet 12, maar bijvoorbeeld maar 5 of 6 segmenten (niet precies om-en-om!)
* De conus laatje ronddraaien.
* je schijnt met een zaklamp of felle led op de conus. (die met z'n punt naar beneden hangt.

De tophoek maak je iets kleiner dan 45 graden. Zo beschijn je meer van het landschap en minder naar de horizon. In het model heb je daar toch niet zo veel aan.

Om de boel te laten draaien kan je een perspex buis nemen waar je de conus aan de bovenkant indoet, en de zaklamp vanaf de onderkant. De hele perspex buis kan je dan laten draaien.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Wat een hoop adviezen! Dank jullie wel!
Ik ga het even rustig doornemen en laat jullie dan snel weten wat voor mij de beste oplossing bleek. Uiteraard zullen er dan nog wel wat nieuwe vragen volgen ;)
Nogmaals hartelijk bedankt, erg fijn dat jullie zo mee willen denken.

Zo heb ik dat opgelost.
https://www.youtube.com/watch?v=qm5Y2ACHbRE&feature=youtu.be
De laser led schijnt op het spiegeltje, maar je kan ook een ander type led nemen.

Beste allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik jullie om hulp vroeg.
Sommige ideeën waren zeker interessant maar niet geschikt voor mij omdat ik echt zeer klein werk.
Uiteindelijk heb ik het plan van 'Generaal' opgepakt en ben ik hiermee aan de slag gegaan.
Een lampje dat van bovenaf in een spiegeltje schijnt, het spiegeltje draait rond.

Via deze link kunnen jullie het resultaat zien mochten jullie geïnteresseerd zijn:
https://www.facebook.com/MerlignDesign/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref…

Hartelijk bedankt allemaal!

Lambiek

Special Member

Ik heb geen facebook, kan je het niet gewoon hier neer zetten?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Bedankt Progger?, ziet er goed uit. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Leuk te zien dat je voor mijn idee hebt gekozen en dat het werkt.
Voor de volgende die een vuurtoren oid wilt bouwen.
Het spiegeltje is niets anders dan een stukje van een oude CD omdat dit makkelijk is te bewerken, licht is en goed te verlijmen.