JURA Impressa J7 Type 658

Ik heb een probleem met een JURA Impressa J7 Type 658.
Er komt telkens het bericht “ONDERHOUD DRUKKEN” op het display.
Wanneer ik op de onderhoudsknop druk komt er een hoeveelheid koud water uit het stoompijpje en terug het bericht “ONDERHOUD DRUKKEN”
De selektieknop doet niets. Bij het onder stroom brengen lijkt alles normaal te gaan werken (water vullen in de boiler) maar helaas komt direct het "onderhoud drukken" bericht. Ik heb de machine opengemaakt en alle onderdelen nagezien en gereinigd maar dit is blijkbaar niet voldoende.

Indien die melding komt zou je verder moeten stappen met: ONDERHOUD DRUKKEN, de onderhoudstoets ( pijl omhoog met puntjes) brandt. druk deze toets en er zou water uit koffie uitloop moeten komen en REINIGT op display verder display volgen....Als dat niet doet is knop defect. Jura werkt met foutcodes en zal indien er een defect is een error op het scherm komen.

Ik blijf op de onderhoudsknop drukken en er blijft water uit het stoompijpje lopen maar er komt niets op de display. Ook geen foutcode.

Bedankt voor deze handleiding maar deze helpt me niet echt verder. Ik kan blijven "onderhoud drukken" :-)

Diamon

Golden Member

Heb de handleiding zelf even uitgeplozen, kijk even op pagina 35 Informatie en onderhoudsstatus opvragen (onder op de pagina begint dit).

Denk dat je hier even moet kijken, denk dat je Jura dan aangeeft welke onderhoud je apparaat wilt hebben.

Het probleem is dat de rotary switch totaal niet reageert. Contacten zijn nagekeken maar is moeilijk om deze uit te meten.

Diamon

Golden Member

Vreemd, heb dit model Jura nog niet eerder onderhanden gehad, kan je helaas ook geen tips geven.

Beste mensen,

Ik heb een Jura J7 machine met precies hetzelfde probleem als beschreven door de TS van destijds. Daarom toch maar weer leven in deze thread gebracht.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn, nu er weer een paar jaar extra ervaring is hier? ;-)

De TS lijkt hier niet meer actief te zijn en z'n emailadres bestaat niet meer.

Bedankt!

Volgens wat ik kan vinden zou het probleem in de rotary switch zitten. De contacten en veertjes zouden verslijten.
Advies wat gegeven wordt is demonteren en reinigen.

Switch is klaarblijkelijk niet los leverbaar, is altijd samen met de display module en erg duur.

Met mijn Jura (wel een J9) tot nu geen problemen gehad, buiten jaarlijks eens demonteren om de brew unit te reinigen.

[Bericht gewijzigd door josbmw op dinsdag 7 januari 2020 17:06:16 (15%)

FF googlen levert vaak wel een alternatieve switch op, of demonteren, reinigen en in olien of vetten

Bedankt voor de tip! Inderdaad blijkt de drukknop middenin de rotary-switch te blijven hangen. Dat "Onderhoud" wat je te zien krijgt bij aanzetten van de machine is gewoon het eerste item in het menu wat je normaliter te zien krijgt als je de drukknop enige seconden ingedrukt houdt.

ik ga inderdaad eens zoeken naar zo'n losse knop, maar best kans dat het een speciaal voor Jura gemaakte knop is. Anders wordt het 100 x indrukken met contactspray erbij, er valt niets uit elkaar te halen verder - knop ziet er uit als een dichte potmeter.

Of een bouwgelijk. Een rotary pushbutton encoder zijn er vele van. Als het asje past, komt het wel goed. Is niet special voor Jura gemaakt, geloof ik haast niet..

Op 8 januari 2020 20:29:15 schreef smd:
Of een bouwgelijk. Een rotary pushbutton encoder zijn er vele van. Als het asje past, komt het wel goed. Is niet special voor Jura gemaakt, geloof ik haast niet..

Contact spray heeft het probleem voor 2 maanden opgelost ;-) Maar nu is het weer mis.
Ik ga kijken of ik zo'n rotary pushbutton encoder kan vinden. Ik kende ze eigenlijk niet, maar inderdaad kun je die 'overal' kopen.
Wat ik niet zeker weet: zou die encoder standaard zijn (qua positie as en output A en B), of zijn daar weer allerlei smaken van?
Groet en bedankt, Roland

Ja, je zal ff moeten googelen totdat je gelijke bouwmaten gevonden heb.Evy demonteren van encoder en goed reinigen lost het voor langer op..