zekering klapt eruit bij uitschakelen TL verlichting

TL verlichting in een woonunit, 5x 36Watt met oude vsa's. Schakelaar is vermoedelijk enkelpolig, afgezekerd met een diazed 5A zekering.
Bij het uitschakelen van de verlichting ging er een klap af in de schakelaar en sneuvelde de zekering. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt!!
Ik heb de schakelaar nog niet open gemaakt om te kijken hoe die is bedraad.
Een logische verklaring heb ik niet meteen, jullie wel?
Ik ga de schakelaar open maken en zoeken naar brandplekken. Mocht het een dubbelpolige zijn dan nog zie ik niet in hoe dit kan fout gaan, tenzij door vocht ofzo maar dat was niet aanwezig...

klinkt meer als een oude franse wisselschakeling. die zijn ondertussen verboden, de schakelaar schakelt tussen fase en nul. een schakelaar die gammel wordt kan dan sluiting veroorzaken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gewoon enkelpolig, heb de schakelaar open gemaakt. 2 draden waarvan er eentje niet in maar tegen de klemschroef zat.
Kan een flinke contactdender dit veroorzaken?

een losse draad die bij uitschakelen een zekering laat trippen met maar 2 draden erop aangesloten? lijkt me vaag..

echter heb je met een 5A zekering sneller dat deze eruit flapt. maar dan nog, bakken met starters en vsa's die kort uitvallen en weer starten is doorgaans geen probleem. wel bij evsa tlbakken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 1 oktober 2016 12:24:41 schreef Appel:
TL verlichting in een woonunit, 5x 36Watt met oude vsa's. Schakelaar is vermoedelijk enkelpolig, afgezekerd met een diazed 5A zekering.
Bij het uitschakelen van de verlichting ging er een klap af in de schakelaar en sneuvelde de zekering. Dit is niet de eerste keer dat dit gebeurt!!
Ik heb de schakelaar nog niet open gemaakt om te kijken hoe die is bedraad.
Een logische verklaring heb ik niet meteen, jullie wel?
Ik ga de schakelaar open maken en zoeken naar brandplekken. Mocht het een dubbelpolige zijn dan nog zie ik niet in hoe dit kan fout gaan, tenzij door vocht ofzo maar dat was niet aanwezig...

Volgens mij heb je de Diazed patronen in 2A,4A,6A en hoger maar geen 5A.
Mocht er een slecht leesbare 2A inzitten dan is misschien de contactdender van losse draad verklaarbaar.
Weet je zeker dat de losse draad geen cotact maakt met een geaard deel als de schakelaar weer ingebouwd is ?

En er zitten in die oude armaturen geen gare condensatoren ?

parallel condensatoren willen nog weleens doorslaan van de hoge spanning die een vsa afgeeft met uitschakelen. echter zijn dit oude bakken, die hadden nog serie condensatoren. de lichtschakelaar is al verbroken als dat gebeurt, dus sluiting kan niet meer..

een trippende aardlek zou logischer zijn, piekspanning van de vsa's met uitzetten die naar de aarde slaat en zo de aardlek laat trippen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De aardlek zou eens getest moeten worden. Is een industriële voeding, staat een andere, instelbare aardlek voor.
Diazed was 10A.
In de schakelaar geen metalen delen welke met de aarde zijn verbonden, wel condensatoren in de TL's.
Testknop op de aardlek reageert niet. Wellicht is deze stuk. De andere aardlek staat op 500ms 1A (vele frequentieregelaars, koeling,... op dat deel).

Dus toch maar de aardlek ook wisselen denk ik.

Blijf wel met de vraag zitten, waarom de zekering stuk bij het uitzetten van de verlichting?

de testknop kan weleens niet werken als je nog een oud 230V tussen de fasen krachtnet hebt. dan is de nul op de aardlek niet aangesloten en werkt de testknop vaak niet. is dit niet het geval dan is deze aardlek wel degelijk gaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is een 4-polige. Maar gemonteerd met schroeven in de kast (Holec). Is dus wel wat ombouwwerk aan.
Ik dacht effe een lamp tussen fase en aarde te zetten en te kijken of deze aan gaat. Dan zou die toch moeten trippen, is een 30mA type.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Gaat er echt een zekering uit?
Nu zie ik je het hebben over.een aardlekschakelaar, en dat is echt wat anders.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

een lamp tussen uitgaande fase en ingaande nul zetten, dan tript hij ook wel.

schakelt er op die tlbakken miss nog een ventilator ofzo mee?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is echt de zekering die eruit gaat ja. De aardlek reageert niet, zelfs niet op de testknop.
Er worden enkel deze 5 TL's geschakeld, er hangt verder geen enkele belasting op deze lijn.

Is er niet ergens door de leidingen heen geboord o.i.d? Het is ver gezocht, maar heb wel eens eerder zoiets gezien. Was een kabel met beschadigde isolatie van fase, schakeldraad en nul. Met schakelen zorgde de inductieve last voor een spanningspiek waardoor er een vonk ontstond die oversloeg tussen fase en nul.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 1 oktober 2016 22:51:14 schreef Appel:
De aardlek reageert niet, zelfs niet op de testknop.

foute boel !!!

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Afgezien van het feit dat de ALS zorgt voor schijnveiligheid, is het nu zaak de bedrading na te zien. De doorvoeren van de armaturen zijn verdacht. Als de installatie is uitgevoerd met gele buis en VD draad, dan kan een VD draad die tegen een rand van een stalen plaat van het armatuur ligt, op termijn ingekerfd raken. Met doorslag tijdens het uitschakelen tot gevolg. En passant het interieur van alle armaturen controleren, goed kijken en RUIKEN !