Hoeveel energieverbruik heeft radio op volumestand nul?

Dat is geen oplossing, want Joop3 wil zijn garantie niet op het spel zetten en wil zijn radio daarom niet eens openmaken.

Toch vind ik het raar dat het forum beheer zich wel zoals zo vaak drukmaakt op het niet editten van de topic starter maar niet om het eeuwig afgedwaal van diverse andere. De ts stelt dat de adaptor 9 watt is en het uitgangs vermogen in geluid 2x2 watt dus zonder geluid zal er een watt of 5 a 6 overblijven wat op een heel jaar 10 a 12 euro is. In mijn ogen kan de ts daarmee de keuze maken of hij dat gaat doen of niet. Wat heeft hij nouw aan dat tesla geneuzel laat ieder voor zich zelf kiezen.

Sorry moest het even kwijt

Johan

maartenbakker

Golden Member

Het is vrij gebruikelijk dat er afgedwaald wordt als het antwoord al langs is gekomen en/of wacht op actie van de TS. Ik snap dat iemand zich eraan kan storen maar ik vind het zelf meestal wel leerzaam.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het is vooral de combinatie forumbeheer kritiek en het afdwalen terwijl even een antwoord op de vaag door vele hier gegeven kan worden wat me stoort. Je moet als TS wel doorzettingsvermogen hebben wil je hier nog wat vragen.

[Bericht gewijzigd door snameroc op 5 oktober 2016 07:13:05 (19%)]

Je moet als TS ook wel de moeite nemen om een weerwoord te geven. Van deze TS heb ik nog niet gezien wat hij met de gegeven adviezen gaat doen en of hij zelf al stappen heeft ondernomen om het verbruik vast te stellen.
Mijn idee is dat het "geneuzel" vanzelf ophoudt als een TS meldt wat hij gaat doen of dat het probleem opgelost is. Maar in dit geval is er van TS nog geen definitief bericht gekomen, en in afwachting daarvan keuvelen we lekker door. Wat mij overigens beslist niet stoort.

maartenbakker

Golden Member

Op 5 oktober 2016 07:07:15 schreef snameroc:
Het is vooral de combinatie forumbeheer kritiek en het afdwalen terwijl even een antwoord op de vaag door vele hier gegeven kan worden wat me stoort. Je moet als TS wel doorzettingsvermogen hebben wil je hier nog wat vragen.

Er zijn minder en logischer regels dan op bijvoorbeeld het NFOR en er wordt meestal soepeler mee omgegaan. De paar regels die hier belangrijk gevonden worden zorgen ook echt voor een beter overzicht. Dat de TS zelf zoveel mogelijk mee moet doen in zijn topic is logisch vind ik dan. Ook zonder dat doorzettingsvermogen heeft hij al diverse voor hem bruikbare antwoorden en samenvattingen gehad dus zo hoogdrempelig is het niet in mijn ogen. En als iemand dan denkt: wt een zooitje, hier kom ik niet meer.... Even goeie vrienden, maar dan moet hij daar maar doorheen prikken.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 2 oktober 2016 14:51:34 schreef pa3gws:
Zou dat niet meer gaan om de centjes?
Want een transformator is aanzienlijk duurder dan die schakelende bagger. ;-)

dat denk ik ook. een oude transformator zit vol met ijzer en koper. een schakelende voeding is compacter en daar zit een paar cent aan electronica onderdelen in

tesla heeft de electrische auto intressant gemaakt. wat ben je met een kleine 2zitten, die 80km/h kan en misschien 100km ver geraakt en waarvan de batterijen na een 3-5jaar op zijn (vandaar leasing van accu). electrisch rijden had geen toekomst.
dan komt tesla op de proppen met iets dat 200km/h haalt, optrekt als een malle, 8jaar garantie op de accu en 450km ver geraakt met een laadbeurt. bijkomend krijgen die de accu voor 80% vol op korte tijd.

on topic: ik zou gewoon een klokje bijzetten. een radio laten werken om het klokje te laten zien... de electronica binnenin heeft ook het eeuwige leven niet, en het is goed mogelijk dat de radio een veel kortere levensduur heeft. binnen 3jaar nieuwe radio kopen zal dan een pak meer zijn dan de kost van het beetje meer energie verbruik.
het wordt alsmaar gekker, radios gebruiken als horloge, telefoons gebruiken als fototoestel,...

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
evdweele

Overleden

het wordt alsmaar gekker, radios gebruiken als horloge, telefoons gebruiken als fototoestel

Het zal wel met mijn leeftijd te maken hebben, zelf ben ik nog altijd een voorstander van een afzonderlijk apparaat voor elke functie. Maar ik ben dus niet de enige :-)
Een combinatie van fax, scanner en printer kan nooit zo goed presteren als 3 afzonderlijke apparaten voor die functies. Ergens moeten er compromissen worden gesloten.

Bij telefoons die als camera worden gemisbruikt komt dat het duidelijkst tot uiting.
Hoogst zelden kan een foto van een telefoon de vergelijking met een foto gemaakt met een echte camera doorstaan.

Ik maak veel gebruik van een mediaplayer om video- en audiobestanden af te spelen.
Voor de meeste mediaplayers is het noodzakelijk om eerst de tv aan te zetten om te zien hoe je door het menu moet manoeuvreren. Heel gebruiksonvriendelijk als je alleen een audiobestand wilt afspelen.
Ik heb lang gezocht naar een mediaplayer met een ingebouwd display. En dat is een aantal jaren geleden een Popcorn Hour C200 geworden.

Om op het onderwerp terug te komen;
Er is een grote keus aan duidelijk afleesbare klokken. In de woonkamer heb ik een digitaal klokje met rode verlichte cijfers van 34mm hoog. Dat is op grote afstand prima te lezen.
En in de slaapkamer een projectieklokje dat cijfers van 25cm hoog op het plafond projecteert. Zo kan ik zonder bril tenminste zien hoe laat het is zonder het licht aan te knippen en mijn bril te zoeken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 5 oktober 2016 11:37:32 schreef maartenbakker:
[...]Er zijn minder en logischer regels dan op bijvoorbeeld het NFOR en er wordt meestal soepeler mee omgegaan. De paar regels die hier belangrijk gevonden worden zorgen ook echt voor een beter overzicht. Dat de TS zelf zoveel mogelijk mee moet doen in zijn topic is logisch vind ik dan. Ook zonder dat doorzettingsvermogen heeft hij al diverse voor hem bruikbare antwoorden en samenvattingen gehad dus zo hoogdrempelig is het niet in mijn ogen. En als iemand dan denkt: wt een zooitje, hier kom ik niet meer.... Even goeie vrienden, maar dan moet hij daar maar doorheen prikken.

Dat is nu net wat me stoort die uitspraak van die paar regels die voor een beter overzicht zorgen. In mijn ogen zorgt het niet voor overzicht dat er " gekeuveld" wordt en kritiek over het al dan niet editen van de tekst door de TS en niemand de moeite neemt om het even voor te rekenen.

Maar goed zoals gezegd ik moest het even kwijt en laat duidelijk zijn dat ik niet tegen keuvelen ben maar in dit geval de nalatigheid van niet even voorekenen maar wel kritiek op de TS. Ik stop er weeer mee want nu vervuil ik ook het topic.

Johan

Henry S.

Moderator

Op 5 oktober 2016 07:07:15 schreef snameroc:

Nou nou... Als je het topic goed gelezen had, dan zie je een hele nuttige discussie over de zin/onzin van bepaalde 'bezuinigingen'. Verder is een forum geen vraag-antwoordmachine, bij elke vraag komen automatisch zijstapjes naar boven, en zolang die zijstapjes niet ver doorlopen (en dat is dit topic imo ook niet aan de hand) is dat te tolereren.

Verder is het zeker niet zo dat het moeilijk gemaakt wordt om vragen te stellen, of het moet een te oppervlakkige vraag zijn, of wanneer wedervragen onbeantwoord blijven. Het bewijs daarvan wordt elke week weer geleverd door tientallen gestelde en duidelijk beantwoorde vragen.

De TS vraagt helaas niet ver door, maar iedereen heeft een andere visie en heeft wel of niet genoeg met een gegeven antwoord. Verder heeft de TS diverse suggesties voor het forum, maar zich blijkbaar nog niet genoeg georienteerd... Is dan het wijzen op bepaalde zaken verkeerd?

Op 5 oktober 2016 18:29:15 schreef snameroc:
Ik stop er weeer mee want nu vervuil ik ook het topic.

Dat had je kunnen voorkomen door een topic in de juiste sectie te openen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 5 oktober 2016 20:27:13 (10%)]

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 3 oktober 2016 23:17:22 schreef maartenbakker:
[...]Om aan dat soort bezwaren tegemoet te komen heeft mijn moeder al sinds jaar en dag een emmertje in de keuken, dat dan weer leeggegooid kan worden in een emmertje dat gebruikt wordt om op de wc kleine boodschappen door te spoelen.

Kan iemand mij vertellen wat er precies mis is met een beetje water in de koker te laten zitten en bij de volgende bak koffie er wat vers water bij te doen? Niet weggooien lijkt me nog altijd meer besparen dan wel weggooien.
En daarvoor nog: de juiste hoeveelheid water tappen ipv teveel water.

Voor die kleine boodschap is ook een oplossing: bij wc's zonder terugslagknopje de spoelknop een klein stukje induwen. Met een halve liter water is dat gele plasje wel vertrokken.
Scheelt ook weer sjouwen met emmers wat ook energie kost :)

maartenbakker

Golden Member

'Dat soort bezwaren', dus niet persé de waterkoker. Opzich kost extra water verwarmen energie dus vandaar dat je niet een hele koker moet verwarmen, maar het water blijft ook warm dus die is niet helemaal verloren. Het emmmertje staat meer in de gootsteen voor water van handen wassen of andere dingen waarbij geen schokkend vuil water vrijkomt. Half indrukken of de spaarknop gebruiken werkt natuurlijk ook, maar er is niets mis met water 2 keer gebruiken als dat geen extra energie kost (emmertje tillen is goed voor je).

Op 6 oktober 2016 10:32:27 schreef M-i-c-h-e-l:
[...]
Voor die kleine boodschap is ook een oplossing: bij wc's zonder terugslagknopje de spoelknop een klein stukje induwen. Met een halve liter water is dat gele plasje wel vertrokken.
Scheelt ook weer sjouwen met emmers wat ook energie kost :)

Laat dit een minder goede tip zijn. Het gele plasje is visueel verdwenen, echter blijven er nog heel wat restanten in de afvoerbuizen achter wat zich in de loop der jaren omvormt tot urinesteen. Een ramp voor afvoerbuizen met breek en sloopwerk tot gevolg. Mijn inziens beter genoeg water gebruiken om door te spoelen, als het kan het overtollige regenwater via een pomp hergebruiken om het milieu te sparen.

Sorry voor het off-topic gedeelte, hier moest ik helaas op reageren.

In onderstaande link een willekeurige regenwaterpomp als voorbeeld, ik heb geen aandelen bij Van Marcke:
http://www.vanmarcke.com/nl-be/wateroplossingen/regenwaterpomp

Foto van urinesteen:

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Oh maar regelmatig gaat ie ook voluit open hoor.

Maar wat je zegt is dat het milieubelasting-technisch beter is om altijd met een volle tank door te spoelen.

[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op 6 oktober 2016 16:11:11 (54%)]

Op 6 oktober 2016 16:10:02 schreef M-i-c-h-e-l:
Maar wat je zegt is dat het milieubelasting-technisch beter is om altijd met een volle tank door te spoelen.

Dit durf ik niet te stellen. Met volle tank spoelen is beter voor de afvoerbuis dat is mijn stelling, daar ben ik 100 procent zeker van. Zie foto.

Liefst met overtollig regenwater dan onnodig leidingwater te verspillen is mijn persoonlijke mening. Wat de ecologische voetafdruk betreft die er na gelaten wordt... daar kan ik mij niet over uitspreken. Ik denk gevoelsmatig dat de combinatie regenpomp en regenwater beter is voor het milieu. Ik weet niet hoeveel water, uitstoot schadelijke gassen en tal van andere negatieve factoren het kost om een regenwaterpomp volledig gemaakt tot bij de klant te brengen.

Vandaar het gevoelsmatige in mijn antwoord.

evdweele

Overleden

Een jaar of 12 geleden waren er problemen met de rioleringen in het flatgebouw waar ik woon.
Men heeft toen alle verticale buizen schoon"gefreesd", zoals dat werd genoemd.
Hoe dat gebeurde is aan mijn waarneming ontsnapt omdat ik toen aan het werk was.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Leuk om te zien dat mijn foto gebruikt wordt op dit forum:) ( het plaatje van urinesteen.

Voor de duidelijkheid, dit is een voor en een bijna na foto van de behandeling welke ik altijd toepas. Geen gefrees in de leiding maar een simpele, tijdelijke doseeroplossing met het juiste product.

Op 6 oktober 2016 21:00:39 schreef Robin-V:
Leuk om te zien dat mijn foto gebruikt wordt op dit forum:) ( het plaatje van urinesteen.

Voor de duidelijkheid, dit is een voor en een bijna na foto van de behandeling welke ik altijd toepas. Geen gefrees in de leiding maar een simpele, tijdelijke doseeroplossing met het juiste product.

Toch wel grappig om te zien dat die linkerbuis (32mm?) voor de behandeling, met een onbekend goedje, opeens niet alleen schoner maar ook groter (40mm?) is geworden. :-)

Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
maartenbakker

Golden Member

Met zuur is urinesteen goed te verwijderen. Je hebt ook combinatietabletten die je in de WC gooit en waarvan na een paar uurtjes staan de stankafsluiter in elk geval wel weer gangbaar raakt. Voor zover mogelijk in combinatie met mechanische kracht.

Henry S.

Moderator

Graag meer elektronisch on topic, dat scheelt gezeik ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 6 oktober 2016 21:21:59 schreef Pentium-Pro:
[...]
Toch wel grappig om te zien dat die linkerbuis (32mm?) voor de behandeling, met een onbekend goedje, opeens niet alleen schoner maar ook groter (40mm?) is geworden. :-)

Kritische noot is altijd goed!. De leidingen zijn uit hetzelfde toilet systeem gehaald. Ik kan nog vele voor en na foto's laten zien, welke wel precies dezelfde zijn.

Wanneer er behoefte aan is, natuurlijk;)

Al jaren pas ik deze methode toe, altijd met succes.

Op 6 oktober 2016 21:30:45 schreef Henry S.:
Graag meer elektronisch on topic, dat scheelt gezeik ;)

Met een elektronische doseer module. Dat dan weer wel.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 6 oktober 2016 18:21:42 schreef Robbe de Smet:
[...]

Dit durf ik niet te stellen. Met volle tank spoelen is beter voor de afvoerbuis dat is mijn stelling, daar ben ik 100 procent zeker van. Zie foto.

Liefst met overtollig regenwater dan onnodig leidingwater te verspillen is mijn persoonlijke mening. Wat de ecologische voetafdruk betreft die er na gelaten wordt... daar kan ik mij niet over uitspreken. Ik denk gevoelsmatig dat de combinatie regenpomp en regenwater beter is voor het milieu. Ik weet niet hoeveel water, uitstoot schadelijke gassen en tal van andere negatieve factoren het kost om een regenwaterpomp volledig gemaakt tot bij de klant te brengen.

Vandaar het gevoelsmatige in mijn antwoord.

Maar ik doelde op de eerder geformuleerde stelling van rew.

Het is dus minder belastend voor het milieu om elke keer die hele stortbak te gebruiken om een beetje geel water weg te spoelen dan uiteindelijk de buis te ontkalken of te vernieuwen.

Terwijl ik voor m'n gevoel goed bezig ben door een beetje water te besparen.

Ik ben er nog niet uit, want hoe milieu belastend is het zuiveren van water? Daar gaat ook zeer kostbare energie in zitten.

@Henri
Okiedokie, geen gezeik meer van deze kant :)

Op 6 oktober 2016 21:00:39 schreef Robin-V:

zoutzuur? dat doe ik altijd in de toilet, douchebak, lavabo...
krijgt alle emaille weer een schone glans van, alleen die RVS roostertjes om het vuil tegen te houden zijn er niet gelukkig mee

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 oktober 2016 07:17:25 schreef fcapri:
[...]

zoutzuur? dat doe ik altijd in de toilet, douchebak, lavabo...
krijgt alle emaille weer een schone glans van, alleen die RVS roostertjes om het vuil tegen te houden zijn er niet gelukkig mee

Nee, absoluut geen zoutzuur of fosforzuur gebruiken. Op langere termijn is dit funest voor toilet, douchebak en leidingen..

Product wat ik gebruik tast o.a. geen RVS aan.